Lyckligare och lyckligare...det vettetusan. Men visst "shoppar" man ibland, jag använder ordet som beskrivning för när man köper något man egentligen inte har något akut behov av. Svår definitionsavgränsning dock. Ofta används det väl just om kläder, eftersom så många kläder kasseras innan de ens gått sönder en första gång, men jag menar att man även kan shoppa verktyg etc. Jag höll idag nästan på att shoppa en hammare för 99kr, en Bahco (som tidigare var känt för bra kvalitet och snygga/ergonomiska produkter), men vid närmare åsyn såg de för jävliga ut i finishen, som om det var andrasortering från nåt lågprisland. Vilket det visade sig vara. Så, det blev inget inköp.
Jag använder undantagslöst alla kläder tills de (i mina ögon) verkligen är slut, har stora hål så man inte kan gå med dem ens i trädgården utan att skämmas, likadant när det gäller skor - har väl köpt 1 par skor de senaste, hum, 5+ åren. När promenadskorna blivit för slitna går de utmärkt att använda i trädgården, och när de verkligen är helslut, ja, då kanske hunden kan gnaga på dem, vad vet jag
Att många här i världen överkonsumerar står väl rätt klart, medan andra är nödda och tvungna att underkonsumera; att överkonsumtionen ofta har en negativ miljöpåverkan är väl så uppenbart att det inte närmare behöver beskrivas.
Redigerat av Pirum: 29-03-2008, 23:16