Sidor: 1, 2
SkaparStugan2
Vad står all denna köphysteri för? Vad tror Du? -fear-.gif
Piccante
CITAT (SkaparStugan2 @ 29-03-2008, 15:42) *

Ja, jag tror det fyller en viss funktion i våra liv att konsumera. Har hört och sett på tv att beteendevetare förklarar köphysteri och shoppingberoende med att det skapar ett beroende och en känsla av välbefinnande hos vissa.
Aqvakul
CITAT (SkaparStugan2 @ 29-03-2008, 15:42) *

Aldrig har det producerats så mkt varor som nu.
Företagen konkurrerar om att sälja dessa varor.
Genom reklam övertygas vi om att konsumera.
Vi hoppas att konsumtion skall ge lycka.
Margith
Japp, jag erkänner!
När jag har varit till handelsträdgården och köpt ett gäng plantor, som jag inte visste att jag behövde förrän jag såg dem, då känner jag en bestämd känsla av välbefinnande laugh.gif
Aqvakul
CITAT (Margith @ 29-03-2008, 16:55) *
Japp, jag erkänner!
När jag har varit till handelsträdgården och köpt ett gäng plantor, som jag inte visste att jag behövde förrän jag såg dem, då känner jag en bestämd känsla av välbefinnande laugh.gif

Fast händer det inte rätt ofta att den där känslan av välbefinnande är rätt kortvarig. Snart är man tillbaks i läghe 1- tanken är snabbt där igen: "Om jag konsumerar X så mår jag säkert bättre"......
Margith
CITAT (Aqvakul @ 29-03-2008, 16:57) *
----Fast händer det inte rätt ofta att den där känslan av välbefinnande är rätt kortvarig. -----

Inte om du köper plantor, de glädjer mig hela sommaren. Köper jag perenner glädjer de mig i flera år framåt. Hmm, kanske ska fundera på ett nytt träd?
Aqvakul
CITAT (Margith @ 29-03-2008, 17:57) *
Inte om du köper plantor, de glädjer mig hela sommaren. Köper jag perenner glädjer de mig i flera år framåt. Hmm, kanske ska fundera på ett nytt träd?

Fast inte blir du lyckligare om du hade tio ggr fler växter eller om du bytte ut alla växter vart femte år........
Magdis
CITAT (Aqvakul @ 29-03-2008, 18:04) *
Fast inte blir du lyckligare om du hade tio ggr fler växter eller om du bytte ut alla växter vart femte år........

Det är nog sant. Det finns nog en viss gräns trots allt, sedan blir man inte lyckligare hur mycket man än köper.
pejori
Visst blir man väl lite lyckligare, om man har råd att unna sig något?????? confused.gif confused.gif
Tror inte man blir speciellt lycklig av att inte ha råd att köpa något utöver det mest nödvändiga. sad.gif
Sedan skapar man ju faktist massor av arbetstillfällen av att konsumera smile.gif
Håller med Margith...Jag blir glad länge om jag haft råd att köpa en planta jag gärna vill ha yes.gif
Aqvakul
Jag blir i all fall både rädd och matt när jag ser alla människor som drar till stormarknader och köpcentra som helgnöje....
pejori
CITAT (Aqvakul @ 29-03-2008, 19:03) *
Jag blir i all fall både rädd och matt när jag ser alla människor som drar till stormarknader och köpcentra som helgnöje....

tja...blir dom glada av det och anser att deras ekonomi tillåter det, så varför inte?
tror dom blir lika matta när dom ser mej dra iväg till skogs med en ostyrig jycke för att träna..
vi har olika prioriteringar helt enkelt tummenupp.gif
Snöflinga
CITAT (pejori @ 29-03-2008, 19:08) *
tja...blir dom glada av det och anser att deras ekonomi tillåter det, så varför inte?
tror dom blir lika matta när dom ser mej dra iväg till skogs med en ostyrig jycke för att träna..
vi har olika prioriteringar helt enkelt tummenupp.gif

Kloka ord som jag instämmer i helt yes.gif inget fel att konsumera om man så vill, faktiskt riktigt kul emellanåt tongue.gif
pejori
CITAT (Snöflinga @ 29-03-2008, 19:22) *
Kloka ord som jag instämmer i helt yes.gif inget fel att konsumera om man så vill, faktiskt riktigt kul emellanåt tongue.gif

mmm...köpte en ny soffa för någon månad sedan...jag är lika lycklig över den fortfarande yes.gif yes.gif
Aqvakul
CITAT (pejori @ 29-03-2008, 19:32) *
mmm...köpte en ny soffa för någon månad sedan...jag är lika lycklig över den fortfarande yes.gif yes.gif

borde förstått bättre än att försöka förmå kvinnor att rata shopping..... kompiskram.gif
pejori
CITAT (Aqvakul @ 29-03-2008, 19:35) *
borde förstått bättre än att försöka förmå kvinnor att rata shopping..... kompiskram.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif jag har platinabälte i shopping ju rotfl.gif rotfl.gif
nykvistad
CITAT (Snöflinga @ 29-03-2008, 19:22) *

Visst är det fel att konsumera! har har vi ett forum med människor som borde vara miljövänner, men som tydligen inte har förståt att det är inge bra att konsumera, det tär oerhört på vår gemensama plats här på jorden.
rahmat2
CITAT (pejori @ 29-03-2008, 19:32) *

Nån soffa kan vara nödvändig för att avstå den gamlas spikar/fjädrar i kroppen.

Men det som är viktigt i samband med shopping är den modebaserade shoppingen som går mycket planenligt. Först talas om för oss vad skall vi ha på oss. Sen kommer nån ung tjej till tv som ska också göra oss klokare på vad som är inne och vad som är ute.

Och shoppingsmashineriet pågår. Som individer kan vi ibland likna en soldat i en osynlig armé av modeshoppare som håller på med hela livet. Och uniformens färg och modell i den armén bestämms av nån figur som kan vara på tv också, men oftast håller h*n hus i nån tidning.
*Stintan*
Jag hatar att shoppa, ja jag mår verkligen illa av det. Handlar inget om jag inte absolut måste. Tyvärr måste jag handla mat var 14:e dag men det är en pärs och det enda som är bra med det är att det är så enormt skönt at veta att jag inte behöver göra det igen förrän om 14 dagar. Det beror inte på fobi eller något sånt utan det är helt enkelt fruktansvärt tråkigt och dessutom jobbigt att behöva hålla på o trängas med en massa folk.
pejori
CITAT (nykvistad @ 29-03-2008, 19:39) *
Visst är det fel att konsumera! har har vi ett forum med människor som borde vara miljövänner, men som tydligen inte har förståt att det är inge bra att konsumera, det tär oerhört på vår gemensama plats här på jorden.

dumheter angry.gif
ingen får väl mera plats för att folk springer nakna eller svälter/fryser ihjäl? unsure.gif

/.../ har har vi ett forum med människor som borde vara miljövänner, men som tydligen inte har förståt att det är inge bra att konsumera,

man kanske som "miljövän" börja med att avstå från en energislukande dator naughty.gif
Netha
Inte vet jag om man blir lyckligare av att shoppa ... men definitivt blir jag glad av att göra det.smile.gif
Synd bara att jag så sällan orkar ta mej till affärerna ... men ibland skickar jag någon annan
eller så shoppar jag på nätet.

Är ju också så kul att få nya prylar ... t.ex älskar jag att köpa verktyg och skruvar/krokar o liknande laugh.gif
Har egen verktygslåda med små_bra å ha_prylar. biggrin.gif Ibland får maken låna något därifrån ... om han frågar fint. tongue.gif

Längtar till sommaren då vi ska ta en tur till Jula och Clas Ohlsson m.fl .. de har mycket större sortiment än Järnia.smile.gif
pejori
CITAT (Netha @ 29-03-2008, 20:11) *
/.../
Är ju också så kul att få nya prylar ... t.ex älskar jag att köpa verktyg och skruvar/krokar o liknande laugh.gif
Har egen verktygslåda med små_bra å ha_prylar. biggrin.gif Ibland får maken låna något därifrån ... om han frågar fint. tongue.gif

Längtar till sommaren då vi ska ta en tur till Jula och Clas Ohlsson m.fl .. de har mycket större sortiment än Järnia. smile.gif

Dom lådorna har jag med.... tummenupp.gif
Speciellt boxar med skruv och krokar i olika storlekar. Och bitsboxa. Samt borrboxar. Tror jag är boxgalen naughty.gif
Netha
CITAT (pejori @ 29-03-2008, 20:14) *
Dom lådorna har jag med.... tummenupp.gif
Speciellt boxar med skruv och krokar i olika storlekar. Och bitsboxa. Samt borrboxar. Tror jag är boxgalen naughty.gif

rotfl.gif då var jag ju inte ensam om detta ... Bits kan man ju aldrig få för många av och inte heller borrar
alltid fattas det någon och då blir jag sååå yahoo.gif
Slagborr tummenupp.gif

Vi bar tre vändor till IKEA i somras ... varje gång köpte jag skruv och pluggar. rotfl.gif
pejori
CITAT (Netha @ 29-03-2008, 20:21) *
rotfl.gif då var jag ju inte ensam om detta ... Bits kan man ju aldrig få för många av och inte heller borrar
alltid fattas det någon och då blir jag sååå yahoo.gif
Slagborr tummenupp.gif

Vi bar tre vändor till IKEA i somras ... varje gång köpte jag skruv och pluggar. rotfl.gif

kompiskram.gif kompiskram.gif du och jag netha...du och jag kompiskram.gif kompiskram.gif giggle.gif
Netha
CITAT (pejori @ 29-03-2008, 20:25) *
kompiskram.gif kompiskram.gif du och jag netha...du och jag kompiskram.gif kompiskram.gif giggle.gif

Vi två ... en heldag på Clas Ohlsson. ohmy.gif yahoo.gif
giggle.gif kompiskram.gif
Aqvakul
CITAT (Netha @ 29-03-2008, 20:29) *

Det är ju en trevlig butik - vilken dag? flirting.gif
*Stintan*
CITAT (Netha @ 29-03-2008, 20:29) *

Kan inte jag få vara med. Det är nog en av de få ställen jag gillar att besöka fast att köpa skruvar o maskiner kallar jag inte shopping laugh.gif
Netha
CITAT (Stintan43 @ 29-03-2008, 20:41) *
Kan inte jag få vara med. Det är nog en av de få ställen jag gillar att besöka fast att köpa skruvar o maskiner kallar jag inte shopping laugh.gif

Så klart du får följa me. Är ju bara kul ju fler vi blir. tummenupp.gif biggrin.gif
Shoppa å shoppa ... spela roll vad man kallar det ... huvudsaken är ju att vi får fylla våra lådor och skåp. yahoo.gif
pejori
CITAT (Stintan43 @ 29-03-2008, 20:41) *

Det är investering tummenupp.gif tummenupp.gif
Aqvakul
CITAT (Netha @ 29-03-2008, 20:45) *
Så klart du får följa me. Är ju bara kul ju fler vi blir. tummenupp.gif biggrin.gif
Shoppa å shoppa ... spela roll vad man kallar det ... huvudsaken är ju att vi får fylla våra lådor och skåp. yahoo.gif

Jag då.... -cry-.gif
*Stintan*
CITAT (pejori @ 29-03-2008, 20:49) *
Det är investering tummenupp.gif tummenupp.gif

Exakt a0a.gif
Netha
CITAT (Aqvakul @ 29-03-2008, 20:55) *
Jag då.... -cry-.gif

Nja .. vet inte g.gif skulle ju bli en tjejresa ... men vaddå ... inte ska man va så knusslig heller
Häng me du också, kan va kul att få hjälpa dig tillrätta i verktygsdjungeln.smile.gif rolleyes.gif
*Stintan*
CITAT (Netha @ 29-03-2008, 20:45) *

Tack va kul! Men jag får nog köpa nya lådor och skåp först för alla jag har är redan överfulla a0a.gif
Aqvakul
CITAT (Netha @ 29-03-2008, 21:03) *
Nja .. vet inte g.gif skulle ju bli en tjejresa ... men vaddå ... inte ska man va så knusslig heller
Häng me du också, kan va kul att få hjälpa dig tillrätta i verktygsdjungeln.smile.gif rolleyes.gif

tack snälla.... angel_not.gif
Netha
Stintan ... har du inget garage där du kan fylla på? Menar, så du slipper satsa skruvslantarna på nya skåp. tongue.gif
*Stintan*
Nej tyvärr men jag kan ju kasta lite skräp så får det nog plats.
Netha
CITAT (Stintan43 @ 29-03-2008, 21:08) *
Nej tyvärr men jag kan ju kasta lite skräp så får det nog plats.

Gör så:) Vi har just rensat och ¨fått ihop några säckar som på måndag ska köras till återvinningen.
pejori
CITAT (Netha @ 29-03-2008, 21:03) *
Häng me du också, kan va kul att få hjälpa dig tillrätta i verktygsdjungeln. smile.gif rolleyes.gif

Det finns säkert någon veterinär som kan fixa den saken naughty.gif giggle.gif
Klart h*n får följa med kompiskram.gif kompiskram.gif
Gita

Det beror väl på hur Du konsumerar, en massa "skräp-slit och släng" som de flesta stormarknader erbjuder sliter naturligtvis och ger kortvarig lycka. För min del satsar jag på vackra kvalitetsvaror av god design,( gäller både möbler, kläder och andra prylar)
som håller i evighet och ger lycka och tillfredsställesle i min vardag.

Gita
Netha
CITAT (Gita @ 29-03-2008, 22:00) *
Det beror väl på hur Du konsumerar, en massa "skräp-slit och släng" som de flesta stormarknader erbjuder sliter naturligtvis och ger kortvarig lycka. För min del satsar jag på vackra kvalitetsvaror av god design,( gäller både möbler, kläder och andra prylar)
som håller i evighet och ger lycka och tillfredsställesle i min vardag.

Gita

Möbler kan jag hålla med om ... men kläder.
Inte vill jag ha evighets- sådana.
Nej... jag vill nog byta garderob då o då. Skulle kännas trist att gå i samma "kostym" år efter år...
oavsett hur "designad" och dyr den var.
Däremot så händer det då o då att jag köper två av ett plagg, bara för att jag råkade hitta det jag sökte. smile.gif
*Stintan*
Jag trivs utmärkt i mina ingådda evighetsplagg. Att köpa kläder är tråkigt men tyvärr nödvändigt när dom gamla börjar se ut som trasor.
pejori
CITAT (Stintan43 @ 29-03-2008, 22:11) *
Jag trivs utmärkt i mina ingådda evighetsplagg. Att köpa kläder är tråkigt men tyvärr nödvändigt när dom gamla börjar se ut som trasor.

Samma här...Väntar tills dom ramlar av mej...Snabbt in och ut igen tummenupp.gif
Klädaffärer är det värsta jag vet. thumbdown.gif
Bee
CITAT (pejori @ 29-03-2008, 20:36) *
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif jag har platinabälte i shopping ju rotfl.gif rotfl.gif

rotfl.gif Jag gör dig titeln stridig !

Idag - långlördag och ny lön - kom jag hem från stan med nyklippt hår, ny hårborste och det bästa av allt - en internetradioapparat! En affär skall upphöra och sålde ut med 30% rabatt och då fick man ju slå till. Så kul!

Känns riktigt bra. Jag har jobbat hårt och fått betalt för det. Frisören fick betalt. Kicks fick betalt för borsten. Hifikillen på NK fick betalt och slipper en apparat i lagret. Shopping är bra. Vi som handlar mår gott och dom som säljer prylarna/tjänsterna får lön. Vad är fel på det? Alla kan inte bo i en koja i skogen och leva på rötter och bär. Pengar är till för att cirkulera i systemet.
Gita
CITAT (Netha @ 29-03-2008, 22:07) *
Däremot så händer det då o då att jag köper två av ett plagg, bara för att jag råkade hitta det jag sökte. smile.gif

Så gör jag ofta om jag hitta plagg som är perfekta. Sen köper jag hellre en jättedyr men ursnygg kavaj än t.ex tre billiga halvdana. Jag har mina kläder väldigt länge, kanske beroeende på att jag gillar klassiska plagg som kavaj, skorta med matchande byxa eller kjol.
Gita
*Stintan*
CITAT (Bee @ 29-03-2008, 22:20) *
rotfl.gif Jag gör dig titeln stridig !

Idag - långlördag och ny lön - kom jag hem från stan med nyklippt hår, ny hårborste och det bästa av allt - en internetradioapparat! En affär skall upphöra och sålde ut med 30% rabatt och då fick man ju slå till. Så kul!

Känns riktigt bra. Jag har jobbat hårt och fått betalt för det. Frisören fick betalt. Kicks fick betalt för borsten. Hifikillen på NK fick betalt och slipper en apparat i lagret. Shopping är bra. Vi som handlar mår gott och dom som säljer prylarna/tjänsterna får lön. Vad är fel på det? Alla kan inte bo i en koja i skogen och leva på rötter och bär. Pengar är till för att cirkulera i systemet.

Varför ska man ha en internetradioapparat? Vad är det? Berätta, jag kanske behöver en giggle.gif
Netha
CITAT (Gita @ 29-03-2008, 22:20) *
Så gör jag ofta om jag hitta plagg som är perfekta. Sen köper jag hellre en jättedyr men ursnygg kavaj än t.ex tre billiga halvdana. Jag har mina kläder väldigt länge, kanske beroeende på att jag gillar klassiska plagg som kavaj, skorta med matchande byxa eller kjol.
Gita

Så har jag gjort förr .. men nu har jag gjort heltom för jag gillar omväxling och känner mig friare
i o med att jag shoppar/byter om till nytt . smile.gif

Bee
CITAT (Stintan43 @ 29-03-2008, 23:26) *
Varför ska man ha en internetradioapparat? Vad är det? Berätta, jag kanske behöver en giggle.gif

Man får in sjuttielva olika kanaler att lyssna på! Oavsett vilken typ av musik man är intresserad av så finns det tydligen en radiokanal för det. Just nu lyssnar jag på ngt som heter "Classic Rock". Datorn behöver inte vara på för att kunna lyssna. Säljaren sa att men kan gå in på internet - i det här fallet Reciva - och leta upp lämpliga kanaler och provlyssna. Sen skickar man dom till apparaten. Det är en ganska liten apparat (Tangent Quattro heter den) och den har en liten högtalare men finessen är att man kopplar den till stereon och får ut ljudet i dom högtalarna. Sen kom vi på att eftersom vi har trådlöst nätverk så kan den plocka musik från våra respektive datorer + den extra hårddisken som vi har med en massa musik på. Vi skall alltså inte behöva bränna ner musik på cd-skivor.
Pirum
Lyckligare och lyckligare...det vettetusan. Men visst "shoppar" man ibland, jag använder ordet som beskrivning för när man köper något man egentligen inte har något akut behov av. Svår definitionsavgränsning dock. Ofta används det väl just om kläder, eftersom så många kläder kasseras innan de ens gått sönder en första gång, men jag menar att man även kan shoppa verktyg etc. Jag höll idag nästan på att shoppa en hammare för 99kr, en Bahco (som tidigare var känt för bra kvalitet och snygga/ergonomiska produkter), men vid närmare åsyn såg de för jävliga ut i finishen, som om det var andrasortering från nåt lågprisland. Vilket det visade sig vara. Så, det blev inget inköp.
Jag använder undantagslöst alla kläder tills de (i mina ögon) verkligen är slut, har stora hål så man inte kan gå med dem ens i trädgården utan att skämmas, likadant när det gäller skor - har väl köpt 1 par skor de senaste, hum, 5+ åren. När promenadskorna blivit för slitna går de utmärkt att använda i trädgården, och när de verkligen är helslut, ja, då kanske hunden kan gnaga på dem, vad vet jag smile.gif

Att många här i världen överkonsumerar står väl rätt klart, medan andra är nödda och tvungna att underkonsumera; att överkonsumtionen ofta har en negativ miljöpåverkan är väl så uppenbart att det inte närmare behöver beskrivas.
*Stintan*
CITAT (Bee @ 29-03-2008, 22:59) *
Man får in sjuttielva olika kanaler att lyssna på! Oavsett vilken typ av musik man är intresserad av så finns det tydligen en radiokanal för det. Just nu lyssnar jag på ngt som heter "Classic Rock". Datorn behöver inte vara på för att kunna lyssna. Säljaren sa att men kan gå in på internet - i det här fallet Reciva - och leta upp lämpliga kanaler och provlyssna. Sen skickar man dom till apparaten. Det är en ganska liten apparat (Tangent Quattro heter den) och den har en liten högtalare men finessen är att man kopplar den till stereon och får ut ljudet i dom högtalarna. Sen kom vi på att eftersom vi har trådlöst nätverk så kan den plocka musik från våra respektive datorer + den extra hårddisken som vi har med en massa musik på. Vi skall alltså inte behöva bränna ner musik på cd-skivor.

Tack! Det där låter väldigt intressant.
Jan Lindgren
Hej!
Människan har varit samlare i 200 000 år. Varför ska vi sluta nu? Jag tror att samlandet är djupt rotat i våra gener. Den som inte samlade dog under bristtider. Det är dock kanske bättre att gå ut i naturen och samla ihop lite ätbart istället för att shoppa för mycket. Låt folk shoppa så länge det inte blir ett tvång och lite sjukligt. De flesta av oss här på Odla är nog fullständigt hagalna. Hela siten är ju finansierad av shopping.
Jag har ibland funderat på att starta Anonyma Rhodoholics där vi kan sitta och tala om att i dag har jag inte köpt en planta och få stöd när begäret blir för stort.
MVH
Jan Lindgren
swetrot
Konsumtion kan te sig på olika sätt, men jag vill påstå att idag så konsumerar alla svenskar mycket mer än än de gjorde för 100 år sedan, och de mår bra av kunna konsumera. Jag tror det beror på att våra förfäder för tusentals år sedan bodde i mycket större revir än idag. Vårt inrutade samhälle med ett hus, dagis, skolan, arbetet, centrum är inte tillräcklig stimulans, utan vi vill ha lite förnyelse i livet för att hjärnan skall få rätt tillfredsställelse. Det löser vi med konsumtion.

Ibland är konsumtionen bestående av TV-program, film, böcker, tidningar eller bok. Ibland är det lite god mat, ett gott vin, lite godis, lite läsk eller en frukt. Ibland handlar det om att fylla på redskapsboden med nya fantastiska verktyg som skall göra vår trädgård så mycket snyggare.

Sedan är samhället uppbyggt så att man inte längre kan vara självhushållande. Baskonsumtionen finns alltid i bakgrunden, och jag tror vi blir ganska lyckliga av den också. Trots allt var det ett oherrans slit på självhushållets tid, och ändå kunde en tidig frostnatt ta ifrån en allt.

Sedan tror jag att vi får lära oss att konsumera lite smartare framöver. Framför allt tror jag världen skulle må bättre av lite mer kvalitet. Inte nödvändigtvis så att en spade håller ett helt liv, men gärna ett halvt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon