Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Samla egna frön, av tomat
          rosita
          Inlägg 30-03-2008, 07:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

Vad tror ni om att samla tomatfrön på en bit hushållspapper, låta torka, rulla ihop och förvara tills våren och sedan lägga hela biten papper med frön på såjord och täcka med lite jord? Det låter mycket praktiskt, tycker jag, men kan det vara skadligt med tanke på kemikalierna i pappret?

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sussie F-Flower
          Inlägg 30-03-2008, 08:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Hej Rosita!

Jag tycker att det låter som en bra idé! Enkelt!

Min första tanke var, att det ÄR nog inte så mycket kemikalier i pappret. Det mesta av kemikalierna blir nog "förbrukade" i framställningen i produktionen.
          Men sedan tänkte jag, -Aha?, det kanske var just därför, ändå, som inte mina "Djungelpäron/äpplen" blev, första sådden nu i år. Den är ju också av Solanum-släktet.

Jag mosade i okt-nov ett väl moget (gult) Djungelpäron i hush papper och lät det ligga över vintern. Samtidigt hade jag flera som bara fick torka, hela som dom var. (Visste inte hur man gjorde, så jag gjorde både och...)

Första sådden tog jag alla frön på hela hush. pappret, (utom pappret). Ett frö tog sig, men dog efter någon vecka.
          Nu har jag, den 23/3 sått igen, ett uppskuret, torkat smulat "päron". 3 frön har blivit ännu så länge.

Mina frön har legat framme i köket sedan jag tog dessa. Kanske fel? Hur ska dom förvaras helst?
          Hur länge kan man spara sina fröer. Jag har fröer som är 20 år gamla, tror jag. Tänker att jag kanske vill sätta någon gång...

Kanske någon annan har testat???

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 11:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon