Konsumtion kan te sig på olika sätt, men jag vill påstå att idag så konsumerar alla svenskar mycket mer än än de gjorde för 100 år sedan, och de mår bra av kunna konsumera. Jag tror det beror på att våra förfäder för tusentals år sedan bodde i mycket större revir än idag. Vårt inrutade samhälle med ett hus, dagis, skolan, arbetet, centrum är inte tillräcklig stimulans, utan vi vill ha lite förnyelse i livet för att hjärnan skall få rätt tillfredsställelse. Det löser vi med konsumtion.
Ibland är konsumtionen bestående av TV-program, film, böcker, tidningar eller bok. Ibland är det lite god mat, ett gott vin, lite godis, lite läsk eller en frukt. Ibland handlar det om att fylla på redskapsboden med nya fantastiska verktyg som skall göra vår trädgård så mycket snyggare.
Sedan är samhället uppbyggt så att man inte längre kan vara självhushållande. Baskonsumtionen finns alltid i bakgrunden, och jag tror vi blir ganska lyckliga av den också. Trots allt var det ett oherrans slit på självhushållets tid, och ändå kunde en tidig frostnatt ta ifrån en allt.
Sedan tror jag att vi får lära oss att konsumera lite smartare framöver. Framför allt tror jag världen skulle må bättre av lite mer kvalitet. Inte nödvändigtvis så att en spade håller ett helt liv, men gärna ett halvt.
|