Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp! tre sorters löss, spinn, larver och mjöldagg, Snälla, hjälp mig, jag hatar mina djurvänner!
          juddan
          Inlägg 29-03-2008, 13:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem nr: 14 755

Nu är jag så less så att jag nästan ger upp. Varje år får mina växter nya sjukdommar men dom gamla försvinner inte. Jag har alltid varit för ekologisk odling och köper ekologiskt, men nu sen jag börjat odla själv förstår jag verkligen inte hur ekologiska odlare klarar sig.
          Just nu häller jag gärna bensin över växterna bara för att få slippa skadedjuren. Jag har mycket fruktträd hemma som har blivit hårt angripna av löss. Passionsfrukter kryllande med stora gröna löss, Tomatillos med små grå-gröna löss och granatäpple med äckliga svarta löss. Jag har hittat en larv i mitt mangoträds jord och min ros har mjöldagg. Jag har längtat länge efter ett växthus jag ska få i sommar, men det känns inge kul att stoppa in en massa äckliga djur i mitt nya växthus, det kommer förstöra njutningen totalt. Jag har bekämpat lössen med bikarbonatsvatten och såpa, men det känns inte starkt tillräckligt. jag vill kunna garantera att all skit försvinner! Har ni några tips så skulle jag bli så glad!
          Med vänliga hälsningar Judit.

--------------------
          Odlar i Umeå, zon 5

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          juddan
          Inlägg 30-03-2008, 14:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem nr: 14 755

Åh tack för alla svar! nu kommer hoppet igen. Provado ska jag absolut prova på inomhusträden. Det där med såpan som tar död på nyttodjuren hade jag faktiskt ingen aning om, så den informationen var bra att jag fick. om jag slutar bekämpa med såpa nu, tror du att nyttodjuren är ointresserade av plantan i maj då? Sen undrar jag en till sak, det där med att man kan hälla varmt vatten och matolja på utomhusträd för att slippa löss, vilken mängd olja och vilken mängd vatten ska man köra på? Jag har nämligen ett plommonträd som ofta får löss, det låter bra med vattenblandningen.

Och det är nog sant att man inte ska vara för hård mot djuren, man får väl skylla sig själv om man odlar, man odlar ju djurens mat liksom. Det var intressant det där du sa om Asien och bekämpningsmedel Bassam.
          Man vill ju egentligen inte förstöra de naturliga systemen, men det är så fel när det kryllar av löss inomhus. Men felet är väl att man odlar inomhus helt enkelt. Problemen finns ju inte på samma sätt utomhus.

Jag ska följa era råd, försöka bli av med rosens mjöldagg med att klippa och bränna och bikarbonatsvatten, och sen kör jag lite provado på inomhusträden. Tack så mycket!
          Med vänliga hälsningar Juddan

--------------------
          Odlar i Umeå, zon 5

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-10-2025, 20:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon