En del har som princip att för varje sak de köper, så ska de också göra sig av med 1 sak (lämpligen på något vettigt sätt), för att inte bli alltför prylbemängda. En del gör sig av med 2 saker. De vill inte bli slavar under materialismen. Ett resonemang jag kan förstå, även om jag inte tror det hade funkat för mig, men samtidigt undrar jag om det inte vore ännu bättre om man hade som mål att INTE göra sig av med saker hipp som happ, jag menar, när garage, garderob, kök, TV-rum, etc, redan är överfyllt - borde då inte vår vilja (eller möjlighet) att "shoppa" minska en smula? Hm. Nä, förmodligen inte.
Jag har ALLDELES för mycket saker. Samlar på allt, den underligaste plåtbit "kan vara bra att ha". Sitter nog i sen barnsben, min farfar slängde aldrig något i verktygsväg, inte heller något som kunde återanvändas - krokiga spik kunde ju rätas med hammaren och var ju utmärkt till fågelholkar exempelvis. Men eftersom jag bor i lägenhet så har jag helt enkelt varit tvungen att slänga en hel del då och då, bland annat för att kunna få plats med en extra person i rummet. Mest vansinnigt kändes att göra sig av med knappa 10-talet mer eller mindre fungerande datorer, med tillhörande grafikkort, ljudkort, etc. Men vad ska man göra med Pentium-datorer på 150MHz liksom? Får hoppas elektronikåtervinningen på Renova kunde få någon nytta av dem iaf.
Redigerat av Pirum: 30-03-2008, 14:51
--------------------
zon2.5
|