Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ni som vinterförvarar i växthus, Hur gör ni?
          Stevick
          Inlägg 19-03-2008, 07:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 165
          Medlem nr: 13 472

Hur stort har ni, vad har ni, hur gör ni, vad har ni i, hur gör ni med vattning, ljus, uppvärmning?

Förstår inte, kollar ju febrilt på växthus, och alla rekommenderar vinterväxthus, o eftersom jag vill ha ett ganska stort, så går ju det på ett par 100 000... men det måste ju finnas mängder med "vanligt" folk som övervintrar i sina englas, 2-glas, plastväxthus? det är dessa jag vänder mig till o undrar smile.gif hur gör ni?!?

flirting.gif Vickan

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          hippo
          Inlägg 19-03-2008, 10:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 117
          Medlem nr: 9 263

Mitt växthus är på 20 kvm, ett Helios (Classicum) med glas i både väggar och tak. I år, som är mitt andra år, har jag bubblat in drygt halva växthuset. Jag har värmefläkt på som håller temperaturen över ca +2 grader. För några veckor sedan har jag börjat med tilläggsbelysning ett par timmar på eftermiddagen, kvällen.

I växthuset finns det fuchsior, pelargoner, fikon, citrus, oliv, kamelia, vippjasmin (stavas det så?) den doftar helt underbart för tillfället, rosmarin, timjan och nu även omskolade små penséer, lavendel, vallmo m.m., m.m.

Vattnat har jag gjort en hel del faktiskt, men så har ju vintern varit väldigt mild också.

Det är så härligt med ett växthus!! yahoo.gif Lycka till med ditt!! rolleyes.gif
          (Nu ska jag ut och öppna lite där ute, ser att temperaturen redan är uppe i 23 grader... cool.gif och utanför ligger snön tjock...!)

Citera
          HelenN
          Inlägg 31-03-2008, 14:09
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 923
          Medlem nr: 10 333

CITAT (hippo @ 19-03-2008, 11:29) *
          Mitt växthus är på 20 kvm, ett Helios (Classicum) med glas i både väggar och tak. I år, som är mitt andra år, har jag bubblat in drygt halva växthuset. Jag har värmefläkt på som håller temperaturen över ca +2 grader. För några veckor sedan har jag börjat med tilläggsbelysning ett par timmar på eftermiddagen, kvällen.

I växthuset finns det fuchsior, pelargoner, fikon, citrus, oliv, kamelia, vippjasmin (stavas det så?) den doftar helt underbart för tillfället, rosmarin, timjan och nu även omskolade små penséer, lavendel, vallmo m.m., m.m.

Vattnat har jag gjort en hel del faktiskt, men så har ju vintern varit väldigt mild också.

Det är så härligt med ett växthus!! yahoo.gif Lycka till med ditt!! rolleyes.gif
          (Nu ska jag ut och öppna lite där ute, ser att temperaturen redan är uppe i 23 grader... cool.gif och utanför ligger snön tjock...!)

Trevligt att det går att göra detta även i ett växthus av glas.....många rekomenderar plast, men jag beställde häromdagen ett http://www.skbv.se/templates/produkter-4.c...level4=A-602626 och det vore kul att få lite tips från er som har glas, om hur man täcker för solen, om det räcker med skuggväv osv. När ställer ni ut de nysådda plantorna osv!?

--------------------
          Mitt gamla alias var "Lämås"

Odlar, påtar och rensar i zon 4. Klicka HÄR för att komma till min trädgårdsblogg.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 06:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon