CITAT (Susanne i Linköping @ 12-03-2004, 20:17)
Mycket intressant, gammelnalle!
Det fick mig att tänka på vad jag läste på den nya, inte ännu monterade, diskbänken till kolonistugan. Nånstans på förpackningen läste jag att diskbänken ska jordas. Hur gör man det?
Diskbänken ska inte ha vatten anslutet till VA-nätet, utan vattnet pumpas från en dunk med elpump som får elen från vanliga elnätet via trafo till 12V. Avlopp till en annan dunk eller en hink.
Fast nu säger väl gammelnalle att jag ska skippa elpumpen också.

För säkerhets skull.
Jobbet kräver sin tribut.... så det har hunniot bli SENT söndag kväll...
NEJ jag kan faktiskt inte ge dig ett bra svar. Jag har aldrig sett att en icke-elektrisk pryl skall jordas!!!
Stod det SKYDDSJORDAS?
Vad jag kan tänka mig är följande: Eftersom man NORMALT kopplar på vattenkranar på/i diskbänken , och dessa är den bästa jord man kan tänka sig (sedd ur elektriskt perspektiv) Har man då någon ANNAN elektrisk utrustning intill denna "jordpunkt" tex el-spis -kylskåp e.dyl. Vill man inte att det skall bli en potentialskillnad (Spänning/Volt) mellan jordarna. Dels för att skillnader där äter upp metallen !!!! Men ochså för personfaran. OM spänningsskillnaden blir för stor KAN det vara farligt. Därför "potentialutjämnar" man. (I princip drar man en gul/grön tråd mellan centralen och diskbänken)
Hoppas det var ett svar som du begrep. Det KAN vara svårt att förklara utan att bli för teknisk!