CITAT (Järfälla @ 01-04-2008, 15:02)

Utmärkta bilder på Klotlönn, tack!
Då står det mellan Klotlönn och högt uppstammad Bollpil.
Om jag inte hittar ett vitblommande klotkörsbär som blir högre än 3 m (även högre än 4-5 m, de måste bli högre än 2-våningshuset), och är ympad på ej rotskottskickande stam.
Cilla, får Bollpil lika bred krona som Klotlönn?? (Hittar bara höjden, 7-9 m.)
Läste att man ev får "hålla på stamma upp" Bollpilen lite i takt med att kronan blir högre. Låter kanske onödigt att välja pilen då...
Detta med träd är så assvårt, man vill ju verkligen välja rätt. De ska ju stå så länge, man vill ha alla aspekter solklart för sig...
Hej, ja, man får räkna med ungefär samma sluthöjd och bredd på de här två men jag själv upplever klotlönnarna som lite större. Iallafall har jag sett fler exemplar som är lite större. Dessutom är det mycket lättare att beskära en pil än en lönn, dvs lönnen gillar det inte medan pilen gör det.
Alla bollformer skapar mycket kompakt skugga under sig när den vandrar med solen över marken, det ska man komma ihåg. Ett större träd har visserligen större skuggområde, men inte så kompakt som en bollform. Jag har nog upplevt klotlönnaras skugga som mer kompakt, men det är en liten gradskillnad jämfört med klotpilen.
Uppstamningen är det inga problem med - man tar bort de grenar man tycker sitter för lågt bara. Men pil kan man göra det från vårvinter till tidiga hösten, med lönnen gör man det från midsommar till tidiga hösten.
Redigerat av Cilla: 01-04-2008, 23:55