Mer råd ur
I-alla-fall-boken
"Till våfflorna den 25 mars vill vår matlagningsexpert föreslå att försöka blanda kall kokt pressad potatis i smeten (2hg till en sats för 6 personer). Ett par strukna teskedar bakpulver är inte heller så dumt, påstår hon. "
Vem gör satsen och bjuder mig ?????
Under HEM , LJUVA HEM hittade jag denna som ju ingen trädgårdsodlare får missa:
Grönsaker som skall vinterförvaras håller sig längre friska, om man lägger träkol bland dem."
Och
"Grönsaker som skall läggas in få bättre färg, om de efter förvällningen spolas med kallt vatten."
Mer ur
I alla fall-boken: (se 14 mars för närmare info)
"Skala lök utan att gråta kan man göra om man sätter en liten brödbit på knivspetsen"
"En blank diskbänk får man även om man efter putsningen gnider den med litet zinkvitt eller kornmjöl på en torr trasa."
"Kan ni dra lakan ensam ? Ja, stick in lakanets ena ände i en byrålåda och skjut in den, så går det bra. "
Fläckborttagning har ett eget kapitel, som författarna har kallat:
" Även solen har fläckar." Bläck, Anilin, Tusch kanske inte känns helt aktuellt. Men vad sägs om följande:
"Kaffe-.té- och chokladfläckar: ofta räcker en grundlig tvättning med mjölk. Ingnidning med glycerin före tvättning i ljummet vatten"
PS Jag har försökt att INTE ändra på grammatiken eller orden… trots att min dator inte gillar vissa stavningar o.dyl. Men det är ju citat och då skall det vara det.
Kommentarer och frågor emottages vänligt men bestämt och det är bara att fylla på…..