|
Full version: Kärringråd..
Håller på och bakar bröd och använder ett gott råd jag fick nångång- jag har kaffesump på ett fat som jag skrubbar händerna med för att få bort degen när jag tvättar dom, för att tvätta med enbart tvål funkar ju inte... Nån mer som har goda råd att dela med sig av....
gammelnalle
24-02-2004, 13:19
Jag vill minnas att vi hade detta uppe rätt så nyligen,,, (dec-jan) men jag hittar inte tråden , trots sökning...
gammelnalle
24-02-2004, 19:30
CITAT (gammelnalle @ 24-02-2004, 13:19) Jag vill minnas att vi hade detta uppe rätt så nyligen,,, (dec-jan) men jag hittar inte tråden , trots sökning...  -_- Vad var uppe? Kaffesump?
gammelnalle
24-02-2004, 21:07
CITAT (Posse @ 24-02-2004, 20:50) CITAT (gammelnalle @ 24-02-2004, 13:19) Jag vill minnas att vi hade detta uppe rätt så nyligen,,, (dec-jan) men jag hittar inte tråden , trots sökning...  Vad var uppe? Kaffesump?  nej men tips och råd... länkar osv
Hannele
24-02-2004, 22:35
Här fanns nåt. Rubriken är felstavat; käring, heter det
CITAT (Hannele @ 24-02-2004, 22:35) Här fanns nåt. Rubriken är felstavat; käring, heter det -_- Det var väl inte riktigt huskurer jag var ute efter utan såna där små smarta tips som underlättar vardagen..... som t. ex sätta tomater i fönstret för att hålla bort flugor.... och , eh, jag kommer ju inte på fler, det var ju därför jag frågade... ...och det där med Kärringråd är alldeles rättstavat, för det är bara för min gubbe som jag är "käringen", dom andra, ute i gårdarna, dom är "kärringar"....  sådetså
CITAT (Tesa @ 24-02-2004, 22:53) Det var väl inte riktigt huskurer jag var ute efter utan såna där små smarta tips som underlättar vardagen..... som t. ex sätta tomater i fönstret för att hålla bort flugor.... och , eh, jag kommer ju inte på fler, det var ju därför jag frågade... Jag tänkte också lite på tråden Huskurer, men misstänkte att du inte menade sånt. Om någon som skrev i den "tappade" tråden kan påminna sig och berätta om något som nämndes i den, borde vi kunna söka rätt på den igen!
CITAT (gammelnalle @ 24-02-2004, 13:19) Jag vill minnas att vi hade detta uppe rätt så nyligen,,, (dec-jan) men jag hittar inte tråden , trots sökning...  -_- Jag hittade en tråd... " Husmorstips inför julstädningen" ,men den handlade mest om snickarbyxor får väl komma med en bra idé själv då.. igen... ....om man vet med sig att man brukar glömma kuddarna ute i trädgårdsmöbeln kan man sy överdrag av duschdraperi så tål dom åtminstone lite regn... men ärligt talat så var det inte så kul att att göra det här alldeles själv
kryddan
25-02-2004, 14:36
Fönstren blänker fint om man putsar med tidningspapper, Göra rent ugnen med grönsåpa? använda gamla tandborstar till städning, sätta pytsar med kaffepulver i illaluktande skåp o.dyl...  Inte mycket till kärringråd kanske, men nu slapp du vara helt själv
Tack för sällskapet...
I vissa kretsar tycks knep och knåp ha ett löjets skimmer över sig. Jag tänker då t.ex. på att jag råkade se Jonas Gardell standuppa en gång på TV - säger råkade, ty han går mig på nerverna av någon anledning så jag brukar undvika titta på honom - och han försökte göra en stort nummer av ett tips han sett eller hört någonstans. Tipset bestod visst i att om plastnätbotten i bestickskorgen i diskmaskinen nötits ut, skulle man klippa ut en bit från en flugsmällla med slagyta av liknande plastnät och passa in i korgen. Jag fattade inte alls det roliga i att försöka göra sig lustig över sparsamma/händiga människor (jag tyckte bara det framstod hånfullt) men för dem som aldrig behöver snåla är det kanske komiskt...
Gunilla
25-02-2004, 15:24
Men jag har ett bra tips som dessutom passar jättebra här! För de som jag har långa naglar och ändå helst påtar i jorden direkt med fingrarna utan handskar på sig, så har jag ett tips för att underlätta att blir ren och fin under naglarna igen. Jo, innan du går ut och påtar tar du fram en helt vanlig tvål (dvs ej flytande!) och gräver i den med naglarna så att du har har fullt med tvål under naglarna. Detta ger då att du inte på långa vägar får lika mycket jord under naglarna och dessutom är tvålen mycket lättare att tvätta bort än den jord man annars har fullt av under naglarna. Fast jag får väl samtidigt erkänna att jag är dålig på att använda det här rådet själv, eftersom jag inte alltid planerar att börja påta i en rabatt...
Ett grönt tips som jag ofta användt mig av, för att få blanka blad på sina krukväxter tvätta av bladen med mjölk, blir jätteblanka och fina. Detta tips fick jag i en blomsteraffär för 20 år sedan.
För att komma åt att göra rent i "smygen" under kranen på handfatet på mitt tvättställ, behövs en flat målarpensel.
vickeva
25-02-2004, 17:58
gamla tandborstar kan man skura med i överrinningsventilen och ner i avloppet...
Se där- det kommer sig , jag visste väl att det fanns sånt jag behövde ute i stugorna dvs jag ska genast ta Jonas Gardell på orden och klippa till en flugsmälla(ska köpa en ny först) för jag är SÅÅÅÅ trött på att köra om diskmaskin för att korg nr2 gått sönder i botten och familjen aldrig lär sig var hålet är..... det hade jag aldrig kommit på själv..... Vet inte om jag ska tacka dig Posse för tipset eller Jonas..
För den som vill klämma ut det mesta av hushållskassan vill jag tipsa om "Tubnyckeln", som kan vara svår att få tag på nuförtiden. Jag tycker typen nedan är suverän - mycket enkelt trär man in stjärten av den precis påbörjade tuben i slitsen på tubnyckelns rör. Och lika enkelt drar ut tubnyckeln ur den ihoprullade, tömda tuben. Mycket skön för sinnesfriden, man slipper gräma sig om nätterna för att man inte lyckats tömma tubarna effektivt!
Blomstertanten
05-03-2004, 19:39
CITAT (Posse @ 05-03-2004, 18:50) Mycket skön för sinnesfriden, man slipper gräma sig om nätterna för att man inte lyckats tömma tubarna effektivt! :rolleyes:  Kan även vara bra för husfriden ! Om man nu skulle råka bo ihop med nån som jämt skäller över att tuben är klämd på mitten .  Nån som jag alltså !
gammelnalle
14-03-2004, 09:54
Hittade en JÄTTE-rolig bok i går på Loppis, som bara namnet var värt 15:-
"I ALLA FALL-boken " utgiven 1946... I den kan man läsa allehanda tips och råd. OM ni är intresserade kan jag FÖRSÖKA att lägga ut ett om dagen...????????
*Felix matte*
14-03-2004, 10:14
CITAT (gammelnalle @ 14-03-2004, 09:54) OM ni är intresserade kan jag FÖRSÖKA att lägga ut ett om dagen...???????? Så klart vi är
gammelnalle
14-03-2004, 23:18
I alla fall-boken
"är faktiskt oumbärlig i alla hem. Har man den till hands klaras alla vardagens motigheter och problem lätt och lekande"
så står det på baksidan bland en hel del annat skryt…..
4:75 kostade boken 1946 och vad det innebär vet jag inte…. Men någon som vet får gärna höra av sig. Jag TROR det var rätt så mycket pengar då. Men jag KAN ha fel, även om det var 1961 som jag senast hade fel……
Boken innehåller massor med råd och tips och alla känns väl inte riktigt fräscha men det finns pärlor…. (men såna skall ju inte kastas för svinen…)
Ett roligt inslag är Namnens betydelse:
Dagens namnsdagsbarn 14 mars : Matilda betyder -Den väldiga krigarinnan, hjältinnan. När du har vaknat har det välhunnit att bli 15 mars och då har Kristoffer- Kristusbäraren, namnsdag. Minnesgoda läsare kanske kommer ihåg att det tidigare endast fanns ETT namn i almanackan.
En annan lustifikation med boken är att den inte är indelad i sidor , utan i spalter, så ett uppslag kan ha 2 eller 4 "sidnummer".
Jag och Odla.nu fråntar oss allt ansvar för råden. Låt ert sunda förnuft råda. Tyvärr saknas den varan alltför mycket dessa dagar.
"Vill man spå väder så ser man riktigt noga efter, hur ens morgonté bär sig åt, när man lägger ned sockerbiten i tékoppen. Om luftbubblorna bli små och driver åt sidorna på koppen blir det vackert väder. Är det däremot större bubblor och dessa stiger mot ytans mitt kan man vänta regn. ….."
Under . "Allmän orientering i hus och hemfall och fallenhet för alla." Saxar vi följande:
"Elektriskt strykjärn kan man vända som kokplatta. Man låter bara järnet ligga opp och nervänt på ett par stadiga och tillräckligt stora tegelstenar med handtaget mellan stenarna."
"Mjölk som är en aning sur måste man lägga lite bikarbonat i före kokningen"
"I alla fall-manacka " heter ett annat kapitel … roliga namn i alla fall. "Fastlagsris. Detta blir fortare grönt om vi doppar det hastigt i kokande vatten, innan vi ställer ner det i en vas med friskt vatten. Fjädrarna till riset kan man göra själv av vanliga hönsfjädrar, som man tvättar i vatten tillsatt med soda. Man kokar sedan fjädrarna i vatten tillsatt med karamellfärg, lufttorkar dem på en duk och därefter på en plåt i ugnen. Värmen får ej vara för stark."
VEM TESTAR???? Vanliga hönsfjädrar har väl alla liggandes…..
fortsättning följer om så önskas !!!
Skojsigt och lärorikt.  Fler såna pärlor önskas! Fast jag räknar ju inte mej själv till svinen... CITAT 4:75 kostade boken 1946 och vad det innebär vet jag inte… Jag vet! Jag vet! Det innebär att boken kostade 4 kronor och 75 öre år 1946.
gammelnalle
15-03-2004, 08:23
CITAT (Berith @ 15-03-2004, 06:45) Skojsigt och lärorikt.  Fler såna pärlor önskas! Fast jag räknar ju inte mej själv till svinen... CITAT 4:75 kostade boken 1946 och vad det innebär vet jag inte… Jag vet! Jag vet! Det innebär att boken kostade 4 kronor och 75 öre år 1946.  Tänk att jag inte kom på det själv att det faktiskt var 4:75..... Och Berith: Det kommer fler pärlor.. och jag kastar dem icke för svinen.... (fundera på den...)
Pärlor och svin! " men såna skall ju inte kastas för svinen" skrev du ju tidigare... och nu skrev du " och jag kastar dem icke för svinen" vilket är för mej en ooooooerhört stor skillnad i meningen.  hälsar Lilla Fru Petimäter! Men låt inte mej avbryta dina Kärringråd. Eller har vi redan fått dagens skörd?
gammelnalle
15-03-2004, 08:59
CITAT (Berith @ 15-03-2004, 08:49) Pärlor och svin! " men såna skall ju inte kastas för svinen" skrev du ju tidigare... och nu skrev du " och jag kastar dem icke för svinen" vilket är för mej en ooooooerhört stor skillnad i meningen.  hälsar Lilla Fru Petimäter! Men låt inte mej avbryta dina Kärringråd. Eller har vi redan fått dagens skörd?  Just det min käre Brutus!!! Just det!!!
 Bruthus?
 Läste just vad som hände den här dagen andra år: Den 15 mars år 44 före Kristus mördades Julius Caesar, romersk fältherre och statsman. Caesars kropp ska ha genom borrats av 23 dolkhugg. I dödsögonblicket lär han ha sagt om en av männen som låg bakom mordet: "Även du, min Brutus." En annan sak som hände den 15 mars var att den första rulltrappan patenterades av den amerikanske uppfinnaren Jese Reno. Året var 1892.
gammelnalle
16-03-2004, 06:20
Mer råd ur I-alla-fall-boken
"Till våfflorna den 25 mars vill vår matlagningsexpert föreslå att försöka blanda kall kokt pressad potatis i smeten (2hg till en sats för 6 personer). Ett par strukna teskedar bakpulver är inte heller så dumt, påstår hon. " Vem gör satsen och bjuder mig ????? Under HEM , LJUVA HEM hittade jag denna som ju ingen trädgårdsodlare får missa: Grönsaker som skall vinterförvaras håller sig längre friska, om man lägger träkol bland dem." Och "Grönsaker som skall läggas in få bättre färg, om de efter förvällningen spolas med kallt vatten." Mer ur I alla fall-boken: (se 14 mars för närmare info) "Skala lök utan att gråta kan man göra om man sätter en liten brödbit på knivspetsen" "En blank diskbänk får man även om man efter putsningen gnider den med litet zinkvitt eller kornmjöl på en torr trasa." "Kan ni dra lakan ensam ? Ja, stick in lakanets ena ände i en byrålåda och skjut in den, så går det bra. " Fläckborttagning har ett eget kapitel, som författarna har kallat: " Även solen har fläckar." Bläck, Anilin, Tusch kanske inte känns helt aktuellt. Men vad sägs om följande: "Kaffe-.té- och chokladfläckar: ofta räcker en grundlig tvättning med mjölk. Ingnidning med glycerin före tvättning i ljummet vatten" PS Jag har försökt att INTE ändra på grammatiken eller orden… trots att min dator inte gillar vissa stavningar o.dyl. Men det är ju citat och då skall det vara det. Kommentarer och frågor emottages vänligt men bestämt och det är bara att fylla på…..
Köp en galltvål... den rår på de allra flesta fläckar på kläder, mattor osv. Avsluta alltid med kallt vatten när ni spolar av trasor, moppar o sånt...
CITAT (katti @ 16-03-2004, 08:35) Köp en galltvål... den rår på de allra flesta fläckar på kläder, mattor osv.  Galltvål ja, var hittar jag det??? Min dotter har lånat svärmors brudklänning (syrenlila) till "niornas bal" MEN det är gamla gula fläckar på och ett av råden jag fått är galltvål- jag skall testa men vill gärna ha fler råd......
Galltvål finns på hälsolivsaffärer och jag har sett att hemtex säljer det också
gammelnalle
16-03-2004, 16:55
CITAT (Tesa @ 16-03-2004, 14:01) CITAT (katti @ 16-03-2004, 08:35) Köp en galltvål... den rår på de allra flesta fläckar på kläder, mattor osv. :) Galltvål ja, var hittar jag det??? Min dotter har lånat svärmors brudklänning (syrenlila) till "niornas bal" MEN det är gamla gula fläckar på och ett av råden jag fått är galltvål- jag skall testa men vill gärna ha fler råd...... Vad är det för typ av fläck??? Kanske "Boken" kan ge svar.... spalt 65-74 ger en massa alternativ..... Blod.... Bläck.... Damm....Fett....Flugfläckar på siden, Fotogen..... Kåd.... Socker... !!! Stearin... Men jag orkar inte skriva ALLT!!!
Tittiluringen
16-03-2004, 17:06
CITAT (gammelnalle @ 14-03-2004, 23:18) VEM TESTAR???? Vanliga hönsfjädrar har väl alla liggandes….. jo faktiskt  om det går bra med Tuppfjädrar eller Kalkonfjädrar ok jag luras liiite... för vi har städat bort dom efter slakten men... det fanns iaf ett tag. Och snälla Berith och Gammelnalle: Sluta ALDRIG med erat härliga smågnabbande det är så uppfriskande och roligt att läsa, fnissar glatt mången gång. Kram Tittiluringen
gammelnalle
16-03-2004, 19:22
CITAT (Tittiluringen @ 16-03-2004, 17:06) CITAT (gammelnalle @ 14-03-2004, 23:18)
VEM TESTAR???? Vanliga hönsfjädrar har väl alla liggandes…..
jo faktiskt  om det går bra med Tuppfjädrar eller Kalkonfjädrar ok jag luras liiite... för vi har städat bort dom efter slakten men... det fanns iaf ett tag. Och snälla Berith och Gammelnalle: Sluta ALDRIG med erat härliga smågnabbande det är så uppfriskande och roligt att läsa, fnissar glatt mången gång. Kram Tittiluringen Berith!!!!!; Vad menar tittiluringen ???? VI har väl aldrig gnabbats???? vare sig med eller utan H...  Eller har du givit mig på svinpälsen???? Kram på er BÅDE Berith och Tittiluringen björn
CITAT (gammelnalle @ 16-03-2004, 16:55) CITAT (Tesa @ 16-03-2004, 14:01) CITAT (katti @ 16-03-2004, 08:35) Köp en galltvål... den rår på de allra flesta fläckar på kläder, mattor osv.  Galltvål ja, var hittar jag det??? Min dotter har lånat svärmors brudklänning (syrenlila) till "niornas bal" MEN det är gamla gula fläckar på och ett av råden jag fått är galltvål- jag skall testa men vill gärna ha fler råd...... Vad är det för typ av fläck??? Kanske "Boken" kan ge svar.... spalt 65-74 ger en massa alternativ..... Blod.... Bläck.... Damm....Fett....Flugfläckar på siden, Fotogen..... Kåd.... Socker... !!! Stearin... Men jag orkar inte skriva ALLT!!! Jaadu om jag det visste, jag räddade klänningen ur en låda på en skrubb svärmor hade tänkt göra MATTRASOR av den  men jag tvingade henne att komma på andra tankar.... .....dvs fläckarna kan vara muspiss...eller bara fuktfläckar eller precis vad som helst- det är över 50 år sen svärmor gifte sig.... så har du nåt bra råd mot muspiss så tar jag tacksamt emot....
vickeva
16-03-2004, 22:28
Galltvål har jag aldrig använt, men OLIVTVÅL!!! Bra till allt. Gnid in en fläck innan du slänger in plagget i maskinen och vips, är det rent och fint... och så är den fantastisk till händer som är torra och nariga, och har man torr hud, är den superbra till och med i duschen.
gammelnalle
17-03-2004, 07:01
MUSPISS????? NÄ...... går inte MUSLIM lika bra? Nähä....
I-alla-fall-boken
"GERTRUD -Spjutbeväpnad mö" Har namnsdag i dag 17:e mars.
"Grisfötter kan man sveda övver en låga och sedan skölja dem i kokhett vatten. Det är både bekvämare och lättare än att skålla och skrapa."
Nej det har inget med Gertrud att göra……
"Äggvitor blir mera lättvispade och skummet fastare, om man tillsätter en nypa salt."
"En näve salt i slasktratten är inte alls dumt, om man vill undvika dålig lukt."
"Osten möglar inte om man lägger en sockerbit i ostkupan. Sockret bytes så snart det blivit fuktigt."
Säg det med blommor måste väl vara något för Odla.nu´s läsare. Så här ett par tips ur just detta kapitel:
"Karbidaska eller kaffesump är bra gödningsämne för rums- och krukväxter. Man kan för övrigt med fördel vattna med tvättvatten, under förutsättning att en mild tvål använts."
"Rosor är särskilt ömtåliga- man bör byta vatten varje dag och gärna hälla några droppar kamfersprit i vattnet. Nattetid skall man förvara rosorna i vatten i en balja- med fuktat silkespapper över- om man vill att de skall hålla sig så läge som möjligt. "
" En praktisk vattningsapparat behöver man till blommorna" …………
nä, nu får det räcka för idag…..
CITAT (gammelnalle @ 16-03-2004, 19:22) Berith!!!!!; Björn! Jag tillhör de kvinnor som svarar på mjuka tilltal - handjur som ryter bryr jag mej inte om ett dugg.
gammelnalle
17-03-2004, 07:21
CITAT (Berith @ 17-03-2004, 07:11) CITAT (gammelnalle @ 16-03-2004, 19:22) Berith!!!!!; Björn! Jag tillhör de kvinnor som svarar på mjuka tilltal - handjur som ryter bryr jag mej inte om ett dugg.  bättre??? men det är svårt för en hörselskadad nalle med mycket liten gärna (!) att inte följa sin natur!!! kan du svara på min fråga nu då, när jag nästan viskar ? (vågar inte ens använda stor bokstav)
Mycket bättre. Vad var det du ville nu då?
Kaffesump gör väl bättre nytta i rabatterna :-) Själv brukar jag olja in både händer och bakbord, så fastnar inte degen. Annars finns det "tandläkarhandskar" på apoteket - de är bra när man t ex rensar fisk... och man känner sig som värsta obducenten och det kan väl vara lite omväxling för oss käringar
myskmadra
17-03-2004, 10:29
[Håller på och bakar bröd och använder ett gott råd jag fick nångång- jag har kaffesump på ett fat som jag skrubbar händerna med för att få bort degen när jag tvättar dom, för att tvätta med enbart tvål funkar ju inte... ] Vilket bra käringknep! Kanske kan kaffesump funka till att få bort oljebaserad färg från penslar också- och från händer. Sen kan jag tipsa om Almgrens sidentvål som är superbra att ta bort fläckar från skinn. Återfettar även ulltröjor och de kliar mindre efteråt! Vårhälsningar!
gammelnalle
17-03-2004, 21:26
CITAT (Berith @ 17-03-2004, 07:27) Mycket bättre. Vad var det du ville nu då? -_- Har glömt vad jag ville (Hjärnan ... du vet....) Men jag skrek faktiskt inte ÅT dig!!! Jag ropade PÅ dig !!! Precis som man måste göra i de djupa skogarna när man vill ha tag i Fantomen...... (vågar inte ens ändra storlek eller färg !!!!)
*Felix matte*
17-03-2004, 21:35
CITAT (vickeva @ 16-03-2004, 22:28) Galltvål har jag aldrig använt, men OLIVTVÅL!!! Bra till allt. Gnid in en fläck innan du slänger in plagget i maskinen och vips, är det rent och fint... och så är den fantastisk till händer som är torra och nariga, och har man torr hud, är den superbra till och med i duschen. Har aldrig hört talas om varken Gall - eller Olivtvål.... Fläckar av vad slag de än må vara... tar jag bort med Yes diskmedel Ta outspådd Yes på fläcken och gnugga... skölj sedan under kran... så varmt du kan och därefter tvättar du i maskin som vanligt. Olja, gräs, färgkritor, fett, tomat, jordgubbar, saft mm. mm. klarar den.
gammelnalle
17-03-2004, 21:38
CITAT (Felix matte @ 17-03-2004, 21:35) CITAT (vickeva @ 16-03-2004, 22:28) Galltvål har jag aldrig använt, men OLIVTVÅL!!! Bra till allt. Gnid in en fläck innan du slänger in plagget i maskinen och vips, är det rent och fint... och så är den fantastisk till händer som är torra och nariga, och har man torr hud, är den superbra till och med i duschen. Har aldrig hört talas om varken Gall - eller Olivtvål.... Fläckar av vad slag de än må vara... tar jag bort med Yes diskmedel Ta outspådd Yes på fläcken och gnugga... skölj sedan under kran... så varmt du kan och därefter tvättar du i maskin som vanligt. Olja, gräs, färgkritor, fett, tomat, jordgubbar, saft mm. mm. klarar den.  Bra TIPS men jag vill ändå säga att "Boken"s tips är roligare!!! Och på den tiden fanns inte Yes.... bara No !!!
gammelnalle
18-03-2004, 09:13
18 mars och Edvard får kaffe på sängen så han måste läsa i I-alla-fall-boken
”Edvard – Beskyddare , vårdare.”
Han har redan glömt att vi den 16 mars hade just om kaffefläckar så vi kan låssas som om han har fått rödvin på sängen…. DET har jag aldrig fått!!!!
”Rödvinsfläckar: beströs med salt och tvättas sedan. Het vattenånga och sedan tvättning är ett annat sätt. Gamla fläckar gnidas med tvål och fuktas med salmiaklösning- efter en halvtimma tvättning med ljummet tvålvatten.”
”Ölfläckar: vanligt tvålvatten eller renat brännvin.”
Det sista måste betecknas som spritmissbruk!!!!!
” Väder och vind har alltid och kommer alltid att spela största roll för jordens brukare. De iakttagelser, som genom tiderna gjorts har resulterat i den s.k. bondepraktikan. Många anser denna vara tillförlitligare än väderlekstjänst, och det får även Ni göra, om NI så önskar. Här följer den. Mars ”På en torr mars följer vanligen en vacker vår. Höres åskan i mars, så kan man vänta snö i man. Dagarna omkring vårdagjämningen äro vanligen stormiga. Mars med sitt skägg Lockar barnen utom vägg. Den 9:de. Sådan väderleken är på 40 matyrers dag fortfar den i 40 dagar, och inträffar det 64 gånger av 100. Den 19:de. Josefdagen klar och vacker ger fruktbart år. Den 21:a. Benedictus regnig ger våt vår, men blåsig och torr ger en torr vår. Den 25:te. Om Maria bebådelsedag är vacker, så blir gott år”
Någon som VET vad som menas med : mars med sitt skägg ????? Istappar ??
Kolla nu om det stämmer
gammelnalle
20-03-2004, 18:59
är det totaltorka på tips???
Blomstertanten
20-03-2004, 19:08
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|