CITAT (Lotta22 @ 04-04-2008, 20:38)

Växter behöver bara gödsel när de växer och kan ta upp kväve. Gödsel som läggs på innan riskerar att laka ur när det regnar och hamna i grundvattnet där det bidrar till övergödning av våra vattendrag. Det bästa för växter och jord är att tillföra organisk gödsel. Oorganisk gödsel såsom blåkorn utarmar jorden och minskar drastiskt mikrolivet i den. Dessutom bidrar den i stor utsträckning till övergödning eftersom den mycket lättare än organisk gödsel följer med ut i vattendragen när det regnar.

Den absolut bäst sammansatta gödseln för växter är gräsklipp/hackade blandade örter. Täck jorden mellan dina växter med gräsklipp/grönmassa, ca 5-10 cm tjockt. Upprepa täckningen någon gång under sommaren men inte efter mitten på juli. Det kommer att växa så att det knakar!
Gratis, effektivt och miljövänligt!

bästa och bästa ,, växten får sin näring ändå kogödsel eller gräsklipp . det beror ju på vilken typ av odling man har i ett stenparti är det väl inte snyggt med massa gräs . men har man en grönskas odling är det ju mycket bra med gräsklipps lager .
växter tar upp kväve innan dom börjar växa ,, så även om man börjar tidigt så lakas det inte ur då rötterna tar upp det och lagrar och sedan använder det för att växa . gödslar man normalt och vid rätt tid så får man hoppas på att växten tar upp det och inte lakas ur . som jag använder ju både organiskt och icke organiskt .
vilket ger växten snabb start och tillför jorden nånting vilket jag tycker är bra då organiskt gödsel kan ta tid innan växten kan ta hand om det . blåkorn på våren så växterna har nåt att snabbt ta upp sedan organiskt under sommaren så växterna får näring och man jordförbättrar .
börjar man väldigt tigit och har sandjord och övergödslar så visst då lakas det ju ur massor . men under milda år som detta tar ju växterna också upp tigit men som kalla år om man börjar i april ja då tar ju växterna också upp det .
och övergödning går nog inte stoppa så lätt då både bönder gödslar plus privatpersoner gödslar överdrivet bara för det ska så va .
så jag tycker det bästa är att använda båda gödselmedel ,, och i krukodlat är det ju lätt att vattna ut blåkorn eller annat . bor man inne i staden så är det väl inte så lätt att gödsla sitt krukodlat med grönnäring .
CITAT (carpe diem @ 04-04-2008, 20:25)

Att vräka på obegränsat med obrunnen hästskit är ej att rekommendera men ett lager på någon decimeter är bra. Interaktionen mellan den kalla jorden, gödseln och det tillförda jordlagret ovan gör susen.
jag kanske inte förstår dig riktigt ,, men vi kan reda ut det
jag tänker mig en rabbat med perenner som kommer upp på våren ,,sedan öser man på dom obrunnen hästskit och sedan jord och sedan benmjöl . då begraver man ju dom plus så bränner man bladen och gödslar väl .
men det var kanske inte så du menade ??
däremot i en köksträdgård kan det väl gå bra och man blandar det och har som jordförbättring . men att odla direkt i obrunnen hästskit tror jag inte funkar . plus alla får ju inte tag i hästskit som är färsk .