Det finns mer fleråriga grönsaker än rabarber ex. slingerspenat, jordärtskocka, good king henry, sparris och det finns ju även kryddväxter. Rabarber blir dock stor med tiden och bladen brukar kväva det mesta runtomkring så är det en liten växtruta kanske det bara är rabarber som får plats där.
Rädisor kan du så där du har plats, ofta odlar man ju dem tidigt på säsongen + de växer snabbt och skördas snabbt så man kan ju ex. så en tidig omgång så fort jorden reder sig där man ska ha squash, även om du sätter ut plantorna i juni så har du hunnit skörda alla rädisor innan squashplantorna vuxit sig nämnvärt stora.
Jag föreslår att du även sår lite mangold en rad på 1-2m ger massor av blad att skörda under större delen av sommaren + ofta klarar de frost bra på hösten så en bra höst kan man skörda länge (mangold är en släkting till rödbetan så den kan odlas i samma bädd).
+Ska du inte ha några baljväxter typ ärtor och bönor? Om du skördar tidig potatis kan du ju ex. peta ner lite sockerärtsfrö där och få ytterligare en skörd på samma ställe, sockerärtor brukar kunna sås i omgångar under en bra bit in på sommaren de växer ofta ganska snabbt.
Om du ska plantera blommor runt någon växtbädd säger jag bädd nr 2 jag tror inte att de blommor du nämner klarar av att konkurrera med ex. potatis, squash och kål deras bladverk brukar kväva växter som står för nära.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|