Om man som jag väljer att bygga huset på plintar som man gjuter i papprör gäller det att komma ihåg att de mått som finns angivna i pdf-filen är
yttermått. Sockeln är 55 mm bred, så längd och bredd skall alltså minskas med 11 cm när man mäter från centrum i pappröret. Har man som jag papprör med 15 cm diameter så skall alltså avståndet mellan rören vara angiven längd - 2x55 - 2x75, exempelvis 3821 - 55 - 55 - 75 - 75 = 3561.
Jag har precis placerat ut alla 6 rören. Viktigt är att kontrollera alla mått, i synnerhet diagonalerna (annars blir det inte vinkelrätt!). Jag använde en 15 cm jordborr för att borra ned de sista 40-50 centimetrarna inköpt för några hundralappar på en byggmarknad (Jula har en för 199 kr). Som tur var hittade jag inga större stenar där jag borrade

. I så fall hade det blivit att gräva. Men då har man redan ett hål att utvidga. Allt löst material är bortgrävt c:a 40 cm ned.
Det som nu återstår att gräva är en fyrkant för vindruvorna. Det visade sig att det låg en jättesten precis där jag hade tänkt placera dem, så det blir att flytta placeringen några decimeter. Jag har tänkt att lägga ned 5 cm solering under och runt huset för att få en komforteffekt tidiga vårar och sena höstar.
Efter grävningen är det dax att fylla på makadam/grus i den yta man grävt upp. Eftersom jag kan få makadam 8-16 levererad i säck upp till baksidan så har jag valt det före grus 0-20, även om det senare är billigare. Det är ju ändå ett antal ton som skall kärras upp (har souterränghus). För att inte sättsanden skall sila ned i makadamen får jag sedan skilja dem med en markduk. Eftersom jag är noga lägger jag också en markduk under makadamen för att hindra den från att sjunka ned i den underliggande alven/leran.
Sist en undring om i vilket läge man skall gjuta plintarna. Det är lite av point of no return. Jag har funderat på att först montera upp växthuskuben (sockel, hörnstolpar, överliggare) och sedan gjuta fast härligheten efter att ha mätt alla möjliga mått så att allt är helt rakt. Enligt Willabs beskrivning är det montera ihop sockeln, väg av, kontrollera diagonalmått, gjut. Eftersom vikten på profilerna inte är så stor borde detta fungera.
Är det någon som testat det?
Erik