Jag passade en hund en vecka och fick som "tack för hjälpen" ett bonsaiträd. Eller rättare ett "bonsaiträd"... Givaren var eld och lågor, hade köpt ett till sig själv med. Han sa entustiastiskt "Jag trodde bonsaier var jättedyra, men det var de inte. Bara man vattnar med det här gödningsmedlet så fortsätter de vara bonsaier!!!".
Jag fick med en flaska bonsainäring och "trädet" var planterat i en liten fin kruka med fint fat. "Trädet" är en stambit av nån häckliknande planta som fått flera sidoskott. Skitfult. Och inte på långa vägar något som skulle kunna kallas bonsai. Jag klipper ned alla nya skott och håller krukan fuktig genom att den står i en plastskål med höga kaner. Fatet var på tok för grunt. På sommaren åker det ut. När givaren hälsade på här senast så kunde jag i alla fall visa att mitt "fina bonsaiträd fortfarande levde"...
För att tala klarspråk så blev han jätteblåst när han handlade "bonsaiträden". Nu var de ju inte så dyra och man får vad man betalar för - men de påstod att de var bonsaier och den tillhörande näringen som de påstod att han måste ha till heter "Bonsai food". Med tillägget "just what nature intended" - lite fel uttryck för bonsaier...
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|