CITAT (Lemonne @ 05-04-2008, 15:20)

Jo, det går nog, även om det kommer ta tid. Båtklubbar och gästhamnar kan t.ex. ha krav på uppvisande av båtkörkort. Eller vid köp av båt. På så sätt kommer det nog ligga i fler människors intresse att förskaffa sig ett.
Det blir ju precis som med bil, polisen har ju inte speciella körkortskontrollen, men blir du stoppad måste du uppvisa körkort. Och naturligtvis böter om du inte har det med dig, samt hårdare straff om du inte har något öht.
Det var då märkligt om inte polisen har speciella körkortskontroller? De enda gångerna jag blivit stoppad de senaste 50 000 milen eller så jag kört har det varit körkort och nykterhetskontroll - inget av detta finns det i nämnvärd omfattning till sjöss idag. - i alla fall inte i insjöar.
Jag tror inte att det är lämpligt att överföra ansvar för myndighetskontroller på båtklubbar, gästhamnar och båthandlare. Inte kollar parkeringsbolaget om du har körkort för bilen du ställer på parkeringen?
Myndighetskontroller skall utföras av myndigheter och lagar och regler som inte någonsin kontrolleras om de efterlevs fyller ingen funktion. Jag tycker iofs att det behövs mer "vett och etikett" på sjön, men tror inte att det är genomförbart med båtkörkort. Det blir bara en pappersprodukt.