Full version: Båtkörkort!
Sidor: 1, 2
Anma
Aftonbladet skriver om förslaget.
Jag tycker att det är bra, trots att vi måste skaffa förarbevis enligt det förslaget som ligger nu, vår båt går fortare än 30 knop...

Det finns så många tokar där ute, i Östhammarssundet händer en massa tok ganska ofta. Folk har ingen aning om körreglerna ute på vattnet.

(Hoppas omröstningen blev rätt.... )
Lemonne

Jag håller med! Okunskapen ute till sjöss är skrämmande. Folk kör över fiskenät, kör för fort, kör onyktra, kör vilse, kör i mörker utan laternor...
Solstorm
Kan la va nått för sommargäster.
Aqvakul
Lite regler får det vara på sjön oxå... tummenupp.gif

Undras om mitt förarbevis från Vässarö 1966 fortfarande gäller... giggle.gif crazy.gif
Anma
CITAT (Solstorm @ 04-04-2008, 21:17) *
Kan la va nått för sommargäster.

Det finns folk som bor ute på öar som kör "som de alltid gjort"... sen att det råkar vara tvärs genom farleden trots att båtar finns nära (bara och gasa lite så hinner man nog över, fartbegränsningen är 5 knop...) och genvägar via badstranden (som inte var anlagd för 20 år sedan då de började gena där) rör dem inte ryggen...
Så det är inte bara sommargäster som behöver vett i skallen ute på sjön.
Solstorm
CITAT (Anma @ 04-04-2008, 21:38) *
Det finns folk som bor ute på öar som kör "som de alltid gjort"... sen att det råkar vara tvärs genom farleden trots att båtar finns nära (bara och gasa lite så hinner man nog över, fartbegränsningen är 5 knop...) och genvägar via badstranden (som inte var anlagd för 20 år sedan då de började gena där) rör dem inte ryggen...
Så det är inte bara sommargäster som behöver vett i skallen ute på sjön.

Visst har du rätt. Men jag tror nog att alla vet att man ska ha lanternor tex. Om man struntar i det så beror det inte på okunskap, snarare dumhet. Tror inte att ett körkort kommer att ändra på det. Det finns alldeles för få sjöpoliser. Fler sjöpoliser skulle nog få fler att följa de regler som finns. Själv retar jag mig på brädseglare som leker mitt i farlederna och som andra ska väja för. Då borde de ha körkort först och främst.
Netha
Så klart man ska ha båtkörkort. tummenupp.gif och obligatoriska nykterhetskontroller. tummenupp.gif
Har väl sett på teve (kustbevakarna) hur det går till på vattnen därnere. thumbdown.gif
henriks
Funderade jäkligt länge innan jag svarade på undersökningen...

Jag tror iofs att det är jätteviktigt att få in lite sjövett i skallen på folk, men undrar om det hjälper med ett körkort? Har själv en båt som definitivt skulle kräva körkort för att få framföras och håller med om att det i rincip kan bli ett mordredskap i fel händer. Undrar hur ett båtkörkort skulle utformas för att det ska göra nytta? Precis som solstorm skrev finns det knappt några sjöpoliser - så hur skulle kravet efterlevas? risken att åka fast är inte direkt överhängande...

Lite nyfiken - vad har ni för båtar? Själv har jag ett "hemmabygge" en 17 fots vattenskidbåt med ford V6 på volvo 280 drev... finns inte så många såna antar jag :-)
Anma
Vi har en jätteful Crecent hardtop från sjuttiotalet, orange. Praktisk som sjutton är den dock, taxilucka fram så man slipper klättra på smala kanter och tak över huvudet så man håller sig torr i alla väder. smile.gif Största skälet till att vi har båt är ju transport till och från ön, även om den används även för fiske, dagsturer och vattenlek.
Motorn är en sprillans ny Honda 40hk fyrtaktare, körd ca 2 timmar i höstas. Hade en Tohatsu 30hk innan, den orkade inte riktigt med att dra upp mig på vattenskidorna, och min nacke pallar inte att kämpa tillräckligt. Med en nya motorn kommer man upp ur vattnet innan man hinner blinka. Dessutom var tvåtakatren väldigt högljudd, me kapellet uppfälld kunde man inte prata med varandra, nu hör man knappt motorn. smile.gif

Inte tror jag heller att sjökorkort tar bort alla idioter och rattfylerister från sjöarna, men jag tror ändå att det finns massa okunskap hos många båtägare som egentligen inte är sjöbusar.
torvan
Äntligen! torvan
henriks
CITAT (Anma @ 04-04-2008, 23:04) *
...
Med en nya motorn kommer man upp ur vattnet innan man hinner blinka.
...

Då kan du gissa vad 150 hkr 4 takts V6 på en 5,25 meters båt gör, du hinner inte ens misslyckas med att komma upp på skidorna! rolleyes.gif naughty.gif
Mollis
Jag tycker absolut att man ska införa körkort, bor ute i skärgården och har sett så många incidenter, vi har to m räddat livet på en man som inte hade en susning om vare sig regler eller om hur båten fungerade. Vi har en "Silver Hawk", en perfekt båt för fiske och transport, den går i 40 knop.
Lemonne
CITAT (henriks @ 04-04-2008, 22:40) *

Jag tror iofs att det är jätteviktigt att få in lite sjövett i skallen på folk, men undrar om det hjälper med ett körkort? Har själv en båt som definitivt skulle kräva körkort för att få framföras och håller med om att det i rincip kan bli ett mordredskap i fel händer. Undrar hur ett båtkörkort skulle utformas för att det ska göra nytta? Precis som solstorm skrev finns det knappt några sjöpoliser - så hur skulle kravet efterlevas? risken att åka fast är inte direkt överhängande...

Lite nyfiken - vad har ni för båtar? Själv har jag ett "hemmabygge" en 17 fots vattenskidbåt med ford V6 på volvo 280 drev... finns inte så många såna antar jag :-)

Den viktigaste kunskapen är navigation. Min far sitter med i sjöfartverkets säkerhetskomission och det kostar samhället fruktansvärda summor p.g.a att människor inte klarar av att navigera. För att inte tala om hur många som får betala med sitt liv för denna okunskap. Annan kunskap som är viktig och kanske inte ligger naturligt hos alla är att kunna läsa av naturen så man inte ger sig ut på den där vändan över till Gotland när det bådar oväder. Hur många går inte på grund varje år bara för att de inte klarar av att läsa sjökort? Detta kan resultera i att människor hamnar i vattnet och kanske inte överlever.

Inte kan väl krav på ett båtkörkort göra saker och ting värre?

Ang. huruvida åretruntboende ute i skärgården behöver ha båtkörkort eller inte kan jag inte diskutera. På sätt och vis låter det lite löjligt att människor som är uppvuxna i skärgården och som kan skärgården som sin egen ficka ska tvingas ta båtkörkort. Samtidigt skulle det väl inte kunna skada? Kanske kan man komma på en gratislösning för de som är bofasta på en ö?
Anma
CITAT (henriks @ 05-04-2008, 10:29) *
Då kan du gissa vad 150 hkr 4 takts V6 på en 5,25 meters båt gör, du hinner inte ens misslyckas med att komma upp på skidorna! rolleyes.gif naughty.gif

Jotack, lärde mig att åka vattenskidor på den tiden vi hade en 200hk motor och en sportbåt av något slag... smile.gif
Anma
CITAT (Lemonne @ 05-04-2008, 10:41) *
Den viktigaste kunskapen är navigation. Min far sitter med i sjöfartverkets säkerhetskomission och det kostar samhället fruktansvärda summor p.g.a att människor inte klarar av att navigera. För att inte tala om hur många som får betala med sitt liv för denna okunskap. Annan kunskap som är viktig och kanske inte ligger naturligt hos alla är att kunna läsa av naturen så man inte ger sig ut på den där vändan över till Gotland när det bådar oväder. Hur många går inte på grund varje år bara för att de inte klarar av att läsa sjökort? Detta kan resultera i att människor hamnar i vattnet och kanske inte överlever.

Inte kan väl krav på ett båtkörkort göra saker och ting värre?

Ang. huruvida åretruntboende ute i skärgården behöver ha båtkörkort eller inte kan jag inte diskutera. På sätt och vis låter det lite löjligt att människor som är uppvuxna i skärgården och som kan skärgården som sin egen ficka ska tvingas ta båtkörkort. Samtidigt skulle det väl inte kunna skada? Kanske kan man komma på en gratislösning för de som är bofasta på en ö?

För navigation finns numer en aldeles ypperlig hjälpmedel, plotter. Men reglerna på vattnet måste man ju lära sig iallafall, till exempel att hålla styrbord i farleder och smala sund. Det är inte många som har koll på vilken båt som ska väja vid möte...

Gratislösning för bofasta på öar är inte alls dumt.
Lemonne
CITAT (Anma @ 05-04-2008, 11:01) *
För navigation finns numer en aldeles ypperlig hjälpmedel, plotter. Men reglerna på vattnet måste man ju lära sig iallafall, till exempel att hålla styrbord i farleder och smala sund. Det är inte många som har koll på vilken båt som ska väja vid möte...

Plotter är knappast något som finns i var och varannan småbåt? I min båt, en liten Vator, finns det bara sjökort!
Anma
CITAT (Lemonne @ 05-04-2008, 12:16) *
Plotter är knappast något som finns i var och varannan småbåt? I min båt, en liten Vator, finns det bara sjökort!

Ja, det är klart, men med en liten båt kanske man inte åker ut på långa turer i okänt vatten? Vi har iförsig en plotter trots att vår båt är liten, just för att kunna åka ut vart som utan att vara rädd för att inte hitta tillbaka. Å andra sidan kan vi läsa sjökort också, i varje fall hjälpligt.
Värre är att många inte har något alls.
Mollis
CITAT (Anma @ 05-04-2008, 13:36) *
Ja, det är klart, men med en liten båt kanske man inte åker ut på långa turer i okänt vatten? Vi har iförsig en plotter trots att vår båt är liten, just för att kunna åka ut vart som utan att vara rädd för att inte hitta tillbaka. Å andra sidan kan vi läsa sjökort också, i varje fall hjälpligt.
Värre är att många inte har något alls.

Och så har jag hört att det finns dom som använder telefonkatalogens finfina kartor slap.gif
Tobb
Men kommer polismyndigheten att köpa massa med nya båtar om det skulle bli lag på båtkörkort? Hur skulle de annars kunna hålla efter detta?

Tror itne det kommer gå igenom...

Även om folk skulle behöva lite mer sjövett...
Lemonne

Jo, det går nog, även om det kommer ta tid. Båtklubbar och gästhamnar kan t.ex. ha krav på uppvisande av båtkörkort. Eller vid köp av båt. På så sätt kommer det nog ligga i fler människors intresse att förskaffa sig ett.

Det blir ju precis som med bil, polisen har ju inte speciella körkortskontrollen, men blir du stoppad måste du uppvisa körkort. Och naturligtvis böter om du inte har det med dig, samt hårdare straff om du inte har något öht.
Tobb
men antalet båtar/polisbåtar och bilar/polisbilar är nog itne lika=
Hannele
CITAT (henriks @ 04-04-2008, 22:40) *

Jag tror iofs att det är jätteviktigt att få in lite sjövett i skallen på folk, men undrar om det hjälper med ett körkort? Har själv en båt som definitivt skulle kräva körkort för att få framföras och håller med om att det i rincip kan bli ett mordredskap i fel händer.

Inte har dessa ungdomar flytväst heller, de tror sej vara odödliga.

[attachment=16338:1061batvett.jpg]
MariaÖrebro
Jag bor mitt i landet och det snabbaste jag kör i båtväg är träekor som framförs med åror på små sjöar uppe i skogen. Egentligen ska jag alltså inte uttala mig, men jag har som så många andra sett Kustbevakningen på TV och är helt fascinerad av folks bristande vett på sjön! Ett körkort på sjön borde väl rimligtvis kallas sjökort ( rotfl.gif )!

Det som jag tycker är viktigast av allt på sjön är att Kustbevakningen ska få rätt att utföra utandningsprov från och med i sommar! Det är ju helt idiotiskt att de ska behöva ta med fyllot till en hamn och mötas upp av poliser för att en blåsa! Fyllot hinner ju bli nyktert! Skål!
Pirum
Jättebra med båtkörkort. Sen måste det ju finnas några begränsningar också, tycker inte man ska behöva ha körkort för att ro eller köra ekan med 4 hästkrafter kanske. Men det viktiga är ju att om man har båtkörkort, och kör för jävligt, då ryker givetvis båtkörkortet om man blir påkommen. Visst, man kan köra utan körkort och hoppas att inte åka fast - men orsakar man en olycka och inte har körkort så riskerar man såklart både fängelse och att försäkringen inte gäller.

Skulle inte bli förvånad om försäkringsbolagen snart kräver att få sätta in en "svart låda" i större båtar, som registrerar position och hastighet. Givetvis kan de inte lagstadga själva om detta, men kan ju erbjuda klart fördyrad försäkring för dem som inte självmant installerar en sådan låda - givetvis tillhandahållen gratis av försäkringsbolagen.
LadyG
Åretruntboende på öarna får nog allt betala sitt båtkörkort själva, precis som åretruntboende ute på landsbyggden får betala sitt bilkörkort själva.

På tiden att det införs ett körkort även för båt. Borde satsa mer på Kustbevakningen också, de har lite för mycket kust per båt att hålla koll på.
henriks
CITAT (Lemonne @ 05-04-2008, 15:20) *
Jo, det går nog, även om det kommer ta tid. Båtklubbar och gästhamnar kan t.ex. ha krav på uppvisande av båtkörkort. Eller vid köp av båt. På så sätt kommer det nog ligga i fler människors intresse att förskaffa sig ett.

Det blir ju precis som med bil, polisen har ju inte speciella körkortskontrollen, men blir du stoppad måste du uppvisa körkort. Och naturligtvis böter om du inte har det med dig, samt hårdare straff om du inte har något öht.

Det var då märkligt om inte polisen har speciella körkortskontroller? De enda gångerna jag blivit stoppad de senaste 50 000 milen eller så jag kört har det varit körkort och nykterhetskontroll - inget av detta finns det i nämnvärd omfattning till sjöss idag. - i alla fall inte i insjöar.

Jag tror inte att det är lämpligt att överföra ansvar för myndighetskontroller på båtklubbar, gästhamnar och båthandlare. Inte kollar parkeringsbolaget om du har körkort för bilen du ställer på parkeringen?

Myndighetskontroller skall utföras av myndigheter och lagar och regler som inte någonsin kontrolleras om de efterlevs fyller ingen funktion. Jag tycker iofs att det behövs mer "vett och etikett" på sjön, men tror inte att det är genomförbart med båtkörkort. Det blir bara en pappersprodukt.
Pirum
CITAT (LadyG @ 06-04-2008, 12:03) *
Åretruntboende på öarna får nog allt betala sitt båtkörkort själva, precis som åretruntboende ute på landsbyggden får betala sitt bilkörkort själva.

På tiden att det införs ett körkort även för båt. Borde satsa mer på Kustbevakningen också, de har lite för mycket kust per båt att hålla koll på.

Håller helt med, med viss reservation för småbåtar, långsamma båtar, etc alltså. Folk på landsbygden behöver inte ta körkort om de vill köra Grålle-traktorn (om inga andra regler tillkommit), däremot såklart om de vill köra bilar på våra vägar. Att Evert (fiktivt namn) ska behöva ta körkort för att puttra ut och dra upp kvällsvitlingen, som han gjort var och varannan dag i 67 år, det verkar övernitiskt.

Jag antar att det blir olika nivåer på det, vad det verkar. Kanske som vi har för tvåhjulingar, där har vi väl 4 olika nivåer. Moped, EU-moped, lätt MC, MC?
henriks
CITAT (Hannele @ 05-04-2008, 18:11) *
Inte har dessa ungdomar flytväst heller, de tror sej vara odödliga.

[attachment=16338:1061batvett.jpg]

Hade det hjälpt med båtkörkort?
henriks
CITAT (Pirum @ 06-04-2008, 12:16) *
Håller helt med, med viss reservation för småbåtar, långsamma båtar, etc alltså. Folk på landsbygden behöver inte ta körkort om de vill köra Grålle-traktorn (om inga andra regler tillkommit), däremot såklart om de vill köra bilar på våra vägar. Att Evert (fiktivt namn) ska behöva ta körkort för att puttra ut och dra upp kvällsvitlingen, som han gjort var och varannan dag i 67 år, det verkar övernitiskt.

Jag antar att det blir olika nivåer på det, vad det verkar. Kanske som vi har för tvåhjulingar, där har vi väl 4 olika nivåer. Moped, EU-moped, lätt MC, MC?

Du får inte köra grållen en enda meter utan körkort, antingen för bil eller traktorkort. Detta gäller nu, och gällde för 20 år sedan när jag tog mitt traktorkort.

Däremot är du inne och trampar på samma spår - ingen kollar ju om farbrorn i grållen som puttrar fram i 10 km/timme har körkort - lika lite som att någon kommer att kolla att jag har körkort på min vattenskidbåt när jag / vi är ute med den i våran lilla sjö. Sällan det är mer än en båt per kvadratkilometer i den sjön.
LadyG

Jo man måste nyansera det, precis som man gjort med landfordonen. Annars blir det ju orimligt, men att börja kräva subventioner från staten är larvigt, då ska körkorten för bil också subventioneras för dem som inte bor i storstäderna men som måste ta sig till jobb och inte har service på gångavstånd.

Grålle får man nog köra, väl? Och vanlig gammal moppe med, men sen är det nog stopp.

CITAT (henriks @ 06-04-2008, 12:25) *
Du får inte köra grållen en enda meter utan körkort, antingen för bil eller traktorkort. Detta gäller nu, och gällde för 20 år sedan när jag tog mitt traktorkort.

Däremot är du inne och trampar på samma spår - ingen kollar ju om farbrorn i grållen som puttrar fram i 10 km/timme har körkort - lika lite som att någon kommer att kolla att jag har körkort på min vattenskidbåt när jag / vi är ute med den i våran lilla sjö. Sällan det är mer än en båt per kvadratkilometer i den sjön.

Är du säker? Eller, ja det är du väl men det är väl lite fånigt att kräva kort för så långsamma fordon varesig de är land eller vattenburna..?
Aqvakul

Tyvärr är du nog lite fel ute henriks...

Jag citerar från Vägverkets websida:
"För att få köra traktor och motorredskap klass II (= motorredskap som är konstruerat för en hastighet av högst 30 km/tim) på väg måste du ha traktorkort, om du inte har körkort. Om körningen på väg avser en kortare sträcka för färd till eller från en arbetsplats eller mellan en gårds ägor eller för liknande ändamål, behövs varken traktorkort eller körkort."
Pirum
Du får inte köra grållen en enda meter utan körkort, antingen för bil eller traktorkort.

Inte ens på egen åker? (Ungefärligt jämförbart med "egna fiskevatten", gubben Evert tar inte jullen till Marstrands gästhamn:) )

Kanske kan man koppla ihop körkorten. Kör man båt utan körkort = bilkörkortet ryker om man blir påkommen, exempelvis. Då blir hotgraden stark, trots att risken att åka dit är liten.
LadyG
CITAT (Aqvakul @ 06-04-2008, 12:32) *

"För att få köra traktor och motorredskap klass II (= motorredskap som är konstruerat för en hastighet av högst 30 km/tim) på väg måste du ha traktorkort, om du inte har körkort. Om körningen på väg avser en kortare sträcka för färd till eller från en arbetsplats eller mellan en gårds ägor eller för liknande ändamål, behövs varken traktorkort eller körkort."

Tack, det var det jag hade för mig!
henriks
CITAT (Aqvakul @ 06-04-2008, 12:32) *

jordbrukstraktor på väg till eller från egen åker eller skog, ja - du har rätt, ger mig.

men du får inte använda traktorn som transportmedel för att ta dig till affären tex.
Anma

Fakta:

Tre olika behörighetsbevis föreslås:

1: Obligatoriskt behörighetsbevis för fritidsbåt ska gälla båtar vars skrovs längd är minst 10 meter långa eller som med motordrift kan framföras med en hastighet av minst 15 knop. Åldersgräns 15 år.

Undantag från kravet på behörighetsbevis för fritidsbåt ska gälla personer som fyllt 55 år vid lagens ikraftträdande, eller permanentboende på öar utan bro- och reguljär bilfärjeförbindelser

2. Obligatoriskt behörighetsbevis för fritidsskepp (längd minst tolv meter och bredd minst fyra meter). Motsvarar dagens redan befintliga s.k. kustskepparexamen.

3. Obligatoriskt behörighetsbevis för fritidsfartyg för hög hastighet ska gälla för båtar som med motordrift kan framföras med en hastighet av minst 30 knop. Åldersgräns 18 år.

Ansvarig myndighet blir Sjöfartsverket, som får ansvar för utfärdandet av tillstånd att bedriva utbildning som kan leda till behörighetsbevis samt utfärdandet av behörighetsbevis.

Polisen/sjöpolisen och Kustbevakningen ska ansvara för övervakning och kontroll.

Innehav av behörighetsbevis kommer att krävas från den 1 april 2011. Ambitionen är att reglerna om godkännande av utbildare, utväxling av befintliga bevis ska träda i kraft under 2009.

Källa: Näringsdepartementet/SVT

----------------------

Verkar som att Evert får fortsätta puttra ut för att dra upp kvällsvitlingen utan behörighetsbevis. smile.gif
Gossen Ruda
Den stora frågan för mig är dock vad som kommer att hända på insjöar? Kommer idioterna som far fram där att skaffa båtkörkort eller slipper dom? Nån sjöpolis lär inte dyka upp nån gång. Har funderat på att släppa ut flytminor mot knäppskallarna som släpar omkring på diverse nötter på brädor och skidor.
Thomas Wahlqvist
Gör inte det.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 06-04-2008, 13:08) *
Den stora frågan för mig är dock vad som kommer att hända på insjöar? Kommer idioterna som far fram där att skaffa båtkörkort eller slipper dom? Nån sjöpolis lär inte dyka upp nån gång. Har funderat på att släppa ut flytminor mot knäppskallarna som släpar omkring på diverse nötter på brädor och skidor.

rotfl.gif Kan inte låta bli att skratta åt din beskrivning av ett fenomen som naturligtvis bör tas på allvar!
Pirum

Kontakta markägaren och fråga om det är ok att rensa bort lite skrot från stränderna. Sen kör du dit en sen kväll med traktorsläpet, lastar upp skräpet du hittar, och lämnar det till kommunens återvinningscentral alternativt bilskrot, jag är inte säker på hur vrakgods återvinns. Om folk tar med sig avfallet från sina utflykter så faller ju hela idén såklart, likaså om det är markägaren som står för nedskräpningen.
Trädet (ZonV)
Det är bra!
Har själv kustskepparen, tycker att det var bra att ta beviset. Får hyra segelbåtar billigare när jag är utomlands :-)
Anma

rotfl.gif
Får passa mig i sommar så jag inte får en flytmina i skallen!
Skämt åsido. Vattenlekar är en himla rolig aktivitet och bör vara tillåtet, men som med allt annat ska båtföraren hålla uppsikt både på bråtet bakom och ännu mer på annan trafik på vattnet. Likväl som överiga trafikanter ska vara uppmärksamma på om någon ligger i vattnet när de ser en båt med tomt rep på baksläp.
Okej om man stör sig på att folk inte sköter sig och är en fara både för sig själv och andra, men de finns de som stör sig på vattenlekande för "allt oljud" samtidigt som de själva bygger ut och bygger till sina stugor hela sommaren, de ger jag inte mycket för.
Gossen Ruda
Mintillverkningen har inte startat än. rolleyes.gif Så långt kommer det väl inte att gå men jag tycker att dom som gillar vattenlekar borde tänka på om dom stör eller inte. Båtar som kör runt, runt, runt med en gummiring med skrikande småbarn efter, vattenskotrar där föraren hoppar genom att föraren gasar, släpper, gasar, släpper osv. Bullerterrorister.

Det värsta är dock dom som släpar på brädhoppare. Först kommer en tung motorbåt med dånande motor. Efteråt en snubbe som hoppar och konstrar sig på den efterföljande vågen efter båten. För att få en så stor våg som möjligt kör man så sakta att båten inte planar. Vad som händer sen är att dom enorma vågorna fortsätter in mot stränderna. I vassarna ligger skäggdoppingarna på ägg i sitt flytande bo. Vad tror ni händer med det när flera dm höga svallvågor vräker sig in i vassen? Jo just det, det ligger mängder med skäggdoppingsägg på bottnen. Sen dom gökarna började härja har antalet skäggdoppingsungar drastiskt minskat.
henriks
CITAT (Gossen Ruda @ 06-04-2008, 16:46) *
Mintillverkningen har inte startat än. rolleyes.gif Så långt kommer det väl inte att gå men jag tycker att dom som gillar vattenlekar borde tänka på om dom stör eller inte. Båtar som kör runt, runt, runt med en gummiring med skrikande småbarn efter, vattenskotrar där föraren hoppar genom att föraren gasar, släpper, gasar, släpper osv. Bullerterrorister.

Det värsta är dock dom som släpar på brädhoppare. Först kommer en tung motorbåt med dånande motor. Efteråt en snubbe som hoppar och konstrar sig på den efterföljande vågen efter båten. För att få en så stor våg som möjligt kör man så sakta att båten inte planar. Vad som händer sen är att dom enorma vågorna fortsätter in mot stränderna. I vassarna ligger skäggdoppingarna på ägg i sitt flytande bo. Vad tror ni händer med det när flera dm höga svallvågor vräker sig in i vassen? Jo just det, det ligger mängder med skäggdoppingsägg på bottnen. Sen dom gökarna började härja har antalet skäggdoppingsungar drastiskt minskat.

Håller med dig i att vi som gillar vattenlekar skall tänka oss för om vi stör någon annan eller inte. Jag brukar hålla mig undan från befolkade stränder och framförallt långt från badplatser med båten.

MEN - en liten fråga: om svallvågorna efter båtar är så farliga, vad händer när det blåser då? Min båt är iofs ganska liten, men svallvågorna efter den är blaha i jämförelse med vanliga vågor om det blåser friska vindar.
Gossen Ruda
CITAT (henriks @ 06-04-2008, 18:50) *
MEN - en liten fråga: om svallvågorna efter båtar är så farliga, vad händer när det blåser då? Min båt är iofs ganska liten, men svallvågorna efter den är blaha i jämförelse med vanliga vågor om det blåser friska vindar.

Vågor som bildas av vind ser lite annorlunda ut, dom är mer långsträckta och flacka. Sen blåser det inte så ofta i maj-juni och blåsten sker oftast i sjöns längsriktning medans motorbåtsvågorna kommer på tvären när båtarna kör på längden.
Lemonne
CITAT (henriks @ 06-04-2008, 12:11) *
Det var då märkligt om inte polisen har speciella körkortskontroller? De enda gångerna jag blivit stoppad de senaste 50 000 milen eller så jag kört har det varit körkort och nykterhetskontroll - inget av detta finns det i nämnvärd omfattning till sjöss idag. - i alla fall inte i insjöar.

Jag tror inte att det är lämpligt att överföra ansvar för myndighetskontroller på båtklubbar, gästhamnar och båthandlare. Inte kollar parkeringsbolaget om du har körkort för bilen du ställer på parkeringen?

Myndighetskontroller skall utföras av myndigheter och lagar och regler som inte någonsin kontrolleras om de efterlevs fyller ingen funktion. Jag tycker iofs att det behövs mer "vett och etikett" på sjön, men tror inte att det är genomförbart med båtkörkort. Det blir bara en pappersprodukt.

Ang. sista kan jag tänka mig att många resonerade så när det talades om bilkörkort!

Vad jag menade är att polisen inte sätter upp enbart körkortskontroller, utan att de kontrollerar fordon, nykterhet förutom körkortet.

Jag menade inte heller att båtklubbar och gästhamnar ska åläggas ansvaret att kontrollera båtkörkort, utan att de själva frivilligt väljer att ta emot enbart de med båtkörkort. Med tanke på hur det kan se ut i gästhamnar ibland kan jag tänka mig att de snarare kommer se det som än tillgång än extrajobb.

Vad jag undrar henriks är, tror du att båtkörkort skulle förvärra ute till sjöss? Eller handlar det enbart om att du själv inte har lust att införskaffa ett?
swetrot
Jag ser fram emot detta, för det kommer förhoppningsvis att bli färre mäniskor som skadas svårt eller avlider till sjöss, därför att man gjorde korkade saker. Reparationerna kommer bli mindre när människor slutar gå på grynnor som är tydligt utmärkta, det kommer bli mindre skador i gästhamnarna när de som kommer med sin båt kan hantera den och kanske kan vi också få en ökad acceptans för fågelskyddsområden, naturreservat etc.

Kanske kan man också ha en halvtimme om hur ljud och akustik fungerar. Mitt på dagen, då det fläktar lite bland gräs, träd och buskar, då det skvalpar i vattnet, fåglarna kvittrar etc så stör en vattenskidåkarbåt i en liten insjö inte särskilt mycket. Det hör snarare till sommaren. Men, när vinden mojnar på kvällen, naturen somnar in och människan förbereder sig på att sova så är vrålande båtmoter med tjo och tjim mycket mer störande. Ljud färdas mycket längre, och i oförminskad styrka, över en spegelblank sjö där inga andra ljudkällor stör örats hörselnerver.

Efter 20:00 på kvällen kanske man kan ägna sig åt att grilla och sitta med gitarren och sjunga House of the rising sun lite lågmält istället.

Kontrollen tror jag kommer ske via försäkringsbolagen. Man vill idag som regel försäkra en båt, och då är det rimligt att båtägaren kan uppvisa ett körkort som gäller aktuell båt. Lägg till kontroller vid gästhamnar, sjömackar etc, gärna av polisen som där har det ganska lätt, så tror jag att de flesta ganska omgående tar sina körkort. Gäller sedan inte försäkringen om killen i rosa skjortan med kotlettfrilla, fast utan båtkörkort, sänker pappas Bayliner utanför Dalarö på väg till Oaxen för att äta middag, så blir det nog krav på att ta kortet.

Jag är uppvuxen i en kuststad, Oxelösund, och där kunde vi för drygt 20 år sedan välja i skolan att läsa och ta förarbevis för båtar som FA-ämne. Även om det inte gav något i form av utökade rättigheter så gav det mycket kännedom om hur det fungerar på sjön. Det har jag haft nytta av sedan i livet.
Solstorm
CITAT (swetrot @ 06-04-2008, 22:59) *
Efter 20:00 på kvällen kanske man kan ägna sig åt att grilla och sitta med gitarren och sjunga House of the rising sun lite lågmält istället.

Ironi?

Killen med kotlettfrilla som sänker pappas båt går fri. Köper sig fri eller känner rätt människor som ser till att han går fri.
swetrot
CITAT (Solstorm @ 07-04-2008, 00:35) *
Ironi?
Killen med kotlettfrilla som sänker pappas båt går fri. Köper sig fri eller känner rätt människor som ser till att han går fri.

Inte så mycket ironi. Jag förstår faktiskt inte varför väldigt ljudliga aktiviteter måste ske sent på kvällstid. Är det mer roligt att åka vattenskidor klockan 23, än klockan 18? Förutom att människor i gemen är nyktrare, och om någon ramlar och slår sig så är det ljust ute så man ser dem.

Kotlettfrillekillen får i alla fall ingen ny båt av försäkringsbolaget, det är dyrt sänka båtar i flermiljonersklassen även för östermalmsbrats.
Sylvia
CITAT (Trädet (ZonV) @ 06-04-2008, 14:22) *
Det är bra!
Har själv kustskepparen, tycker att det var bra att ta beviset. Får hyra segelbåtar billigare när jag är utomlands :-)

Här en kustskeppare till, men som har blivit (nästan) landkrabba på gamla dar rolleyes.gif ...

Jag tycker det är ett bra förslag, kanske skulle det minska buslivet lite.
Solstorm
Tycker också att det är skönt när man slipper höra massa motorer jämt. Det var House of the rising sun jag trodde var ironi. Den var omtyckts på 60- och 70 talet. Men alla som har sett en gitarr på vykort ska jämt sjunga och spela den. Kan den framlänges och baklänges, har hört den så mycket att jag får sår i öronen. Nästan så att det är bättre att höra på en motor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon