CITAT (Pirum @ 06-04-2008, 12:16)

Håller helt med, med viss reservation för småbåtar, långsamma båtar, etc alltså. Folk på landsbygden behöver inte ta körkort om de vill köra Grålle-traktorn (om inga andra regler tillkommit), däremot såklart om de vill köra bilar på våra vägar. Att Evert (fiktivt namn) ska behöva ta körkort för att puttra ut och dra upp kvällsvitlingen, som han gjort var och varannan dag i 67 år, det verkar övernitiskt.
Jag antar att det blir olika nivåer på det, vad det verkar. Kanske som vi har för tvåhjulingar, där har vi väl 4 olika nivåer. Moped, EU-moped, lätt MC, MC?
Du får inte köra grållen en enda meter utan körkort, antingen för bil eller traktorkort. Detta gäller nu, och gällde för 20 år sedan när jag tog mitt traktorkort.
Däremot är du inne och trampar på samma spår - ingen kollar ju om farbrorn i grållen som puttrar fram i 10 km/timme har körkort - lika lite som att någon kommer att kolla att jag har körkort på min vattenskidbåt när jag / vi är ute med den i våran lilla sjö. Sällan det är mer än en båt per kvadratkilometer i den sjön.