CITAT (Christer i Falköping @ 06-04-2008, 12:55)

Egentligen ingen idé att gnälla över plantagen, blomsterlandet och liknande affärer. Vi får vad vi förtjänar. De flesta kunder skiter i kvalitéväxter och kunnig personal, de vill ha billiga priser. De köper hellre billig skit hos dem än vänder sig till de mindre handelsträdgårdarna där både kunskap och bra kvalitet finns, men också högre priser. Så framtiden ser inte speciellt bra ut för dem som vill ha kvar de små handelsträdgårdarna. Det kommer att bli samma sortiment över hela landet, vare sig det kan växa i det klimatet som finns där eller inte, med samma dåliga kvalitet. Vi som vill ha något annat får vända oss utomlands eller så våra egna växter.
Christer.
Håller med dig fullständigt! Många har inte råd att köpa annat än de billiga plantorna på Plantagen, Blomsterlandet och liknande ställen. Ibland gör man ett bra köp, ibland ett dåligt. Jag försöker driva upp det mesta själv, men bara till "husbehov". Köper krukor, jord och liknande där som jag fräschar upp själv. Har för övrigt bara köpt en växt på plantmarknaderna de senaste åren, och det var ett jättefint olivträd som var ruskigt billigt och väldigt fint. Här utanför Örebro där jag bor har vi turen att fortfarande har kvar några lokala företag och odlare som är riktigt bra, men priset är ju därefter. Det hela är ju en avvägningsfråga. Pris kontra kvalitet. För oss blomstertokiga kan ju ibland priset ignoreras fullständigt till fömån för ett riktigt praktexemplar! Kan betala en hel del för något som jag verkligen vill ha!
Ska åka till Bürgers i Köping i sommar och handla konstiga och roliga växter! Längtar!!!
Redigerat av MariaÖrebro: 06-04-2008, 12:09