Jag ser fram emot detta, för det kommer förhoppningsvis att bli färre mäniskor som skadas svårt eller avlider till sjöss, därför att man gjorde korkade saker. Reparationerna kommer bli mindre när människor slutar gå på grynnor som är tydligt utmärkta, det kommer bli mindre skador i gästhamnarna när de som kommer med sin båt kan hantera den och kanske kan vi också få en ökad acceptans för fågelskyddsområden, naturreservat etc.
Kanske kan man också ha en halvtimme om hur ljud och akustik fungerar. Mitt på dagen, då det fläktar lite bland gräs, träd och buskar, då det skvalpar i vattnet, fåglarna kvittrar etc så stör en vattenskidåkarbåt i en liten insjö inte särskilt mycket. Det hör snarare till sommaren. Men, när vinden mojnar på kvällen, naturen somnar in och människan förbereder sig på att sova så är vrålande båtmoter med tjo och tjim mycket mer störande. Ljud färdas mycket längre, och i oförminskad styrka, över en spegelblank sjö där inga andra ljudkällor stör örats hörselnerver.
Efter 20:00 på kvällen kanske man kan ägna sig åt att grilla och sitta med gitarren och sjunga House of the rising sun lite lågmält istället.
Kontrollen tror jag kommer ske via försäkringsbolagen. Man vill idag som regel försäkra en båt, och då är det rimligt att båtägaren kan uppvisa ett körkort som gäller aktuell båt. Lägg till kontroller vid gästhamnar, sjömackar etc, gärna av polisen som där har det ganska lätt, så tror jag att de flesta ganska omgående tar sina körkort. Gäller sedan inte försäkringen om killen i rosa skjortan med kotlettfrilla, fast utan båtkörkort, sänker pappas Bayliner utanför Dalarö på väg till Oaxen för att äta middag, så blir det nog krav på att ta kortet.
Jag är uppvuxen i en kuststad, Oxelösund, och där kunde vi för drygt 20 år sedan välja i skolan att läsa och ta förarbevis för båtar som FA-ämne. Även om det inte gav något i form av utökade rättigheter så gav det mycket kännedom om hur det fungerar på sjön. Det har jag haft nytta av sedan i livet.
|