Hej!
Var på handelsträdgården häromdagen och tittade på gödsel till krukväxterna. Frågade om de inte hade Kravmärkta gödselpinnar. Det hade de inte, men jag fick också veta att KRAV-märkt gödsel var inte ett dugg bättre än annan gödsel. Men någon skillnad måste det väl ändå vara protesterade jag

och fick raskt som svar ett ENDA skillnaden är att de betalar för att få sitt KRAV-märke.
Inte för att jag är någon expert

men jag kände hur jag helt plötsligt blev lite släkt med Sverker på Plus

och tog raskt tag i en gödselflaska på hyllan (ej KRAV-märkt) och frågade vad denna gödsel innehöll och var den kom ifrån. Det kunde han inte svara på. Tog då tag i en annan flaska...denna var KRAV-märkt. Vad innehöll denna och var kom den ifrån? Fick då till svar att den gödsel jag nu höll i handen var den absolut bästa man kunde köpa!

Va! Men vad är det som gör denna bättre än andra då? Jo, den inehöll hela 30% mikroorganismer!
Helt förbryllad lämnade jag butiken utan att ha köpt någon gödsel alls. Ena stunden var inte KRAV-märkt gödsel bättre än någon annan. Nästa var det den bästa man kunde köpa. Någon här som kan hjälpa mig reda ut begreppen?
Jag vill inte köpa konstgjort framställd gödsel som vid tillverkningen kräver oerhört mycket energi, eller att den ska vara transporterad från andra sidan jordklotet....tex från "guanohyllorna" i sydamerika. Var kan man få reda på var gödseln man köper verkligen kommer ifrån och VAD den är gjord av och vart det kom ifrån? Snälla hjälp mig nån!