Man brukar rekommendera att sätta hålet mot sydost för att det inte ska regna in i holken vid västvind som ju är vanligast. Holken bör ju ändå inte sitta i full sol. Talgoxar vill ha lite avstånd till sina grannar, men det finns fall där de har häckat mycket nära, även i holkar på samma trädstam. Det skadar inte att testa att ha flera i samma. Vissa fåglar tycker det är okej att bo nära artfränderna, t.ex. stare och tornseglare, men de behöver större holkar. Funderar du på att köpa/bygga fler kanske du skulle satsa på några starholkar också. Höjden spelar inte så stor roll. Finns det mycket katter är det dock bäst att sätta holkarna högt. Det här med färgen har jag också hört. Det låter som en skröna men är tydligen seriöst menat. Jag har dock aldrig sett bevis på det. Blåa plastremsor i vinbärsbuskar uppfattades av trastarna som ett slags "här-finns-maten-skyltar". Fåglarna har dessutom använt en vattensamling i en blå presenning som bad. Man måste komma ihåg att fåglarna inte ser världen på samma sätt som vi, t.ex. ser de uv-ljus. Färger kan nog se helt annorlunda ut för dem än för oss. Hoppas masoniten inte är slät på insidan av framsidan, annars kommer inte ungarna ut. Hur stor är botten? De lägger mindre kullar om holken är för trång. Förutom talgoxe kan du t.ex. få blåmes eller svartvit flugsnappare i dina holkar. Flugsnapparna har inte kommit än. "De där små grå som springer längsmed trädstammarna" är nog trädkrypare. De kan bo i platta holkar, men jag har aldrig lyckats. En bekant brukar få dem att häcka i en springa bakom kattuggleholkarna, mellan baksidan och trädstammen. Mina grannar hade ett bo i taket i fjol, listen var lite rutten och liknade ett ruttet träd, tyckte trädkryparna. Annars bygger de oftast boet bakom lös bark eller i liknande springor. "Gråa finkar" vet jag inte vad det kan vara. Bofinkshonor? Gråsparv? De bor inte i holkar, men det kan pilfinkar göra. Rödhakar häcker inte heller i vanliga holkar, möjligen i halvholkar. Berätta gärna sen vem som flyttat in och vad de tycker om färgen!
--------------------
Det ska gå.
|