Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Okänd indisk nöt, Hittade nöt i Goa 2006. Behöver skötselråd.
          Koi
          Inlägg 06-04-2008, 14:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 9 156

Hej, Jag hittade en nöt i södra Goa vintern 2006. Jag har ingen aning om vad det kan vara.
          Skulle vilja ha hjälp med dels identifikation av den och hjälp att driva upp nöten.

Jag sågade upp nöten igår och lade nötkärnan i ett glas ljummet vatten, först sjönk den direkt.
          Efter några timmar hade fröet flytit upp till ytan, men när jag kollade i vasen i morse hade fröet sjunkit till botten igen.

Detta borde enligt mig tyda på att gro processen satt igång, jag undrar hur jag nu bör så mitt frö och hur jag ska ta hand om den.
          Jag har tillgång till ett 64w lysrör men det innebär, 0% riktigt solljus. Eller ett fönster åt ost med 23w lågenergi-lampa.

Här är nöten med sitt skal.
          Bifogad fil  IMG_4100.jpg ( 668.29k ) Antal nedladdningar: 33

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          CillaM
          Inlägg 08-04-2008, 11:08
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Jag satte en påse över för att få just det klimat den vill ha när den gror. När de grodde, och det blev 5 som grodde o alla har klarat sig fint, så har de stått soligt och varmt. Inga brännskador. När jag vattnar, 1 gång i veckan när det gäller dom, så får de mycket vatten, o överskottsvattnet häller jag bort. Mina är runt 50 cm höga vid det här laget med vackra blad. Det kan tid innan de gror, bra är om man luckrar jorden lätt med en gaffel då och då.

Men jag är lite tveksam över hur du satte nöten, har för mig att bladgrodden kommer upp genom den spetsiga delen...?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 23:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon