Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kreditupplysning, Hur ofta/när uppdateras den?
          Pirum
          Inlägg 08-04-2008, 17:27
          Länk hit: #1

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

I samband med ett telefonoperatörsbyte gjordes en kreditkontroll på mig, helt som väntat, och det gick ju bra. Idag fick jag ett brev från kreditkollbolaget, vad det nu hette, och jag såg att de hade med mina inkomster från 2005, 2006 men inte 2007. Vilket väl sannolikt beror på att deklarationen ännu inte är klar. Men hur fort uppdateras kreditbolagens register? När kommer min 2007-inkomst med? Jag är förvånad att de inte kollade den, tänk om jag tjänat bra 2006, men levt rövare och bränt alla pengar 2007, hade jag då ändå fått godkänd kreditkoll? Kan kreditkontrollbolagen se hur mycket man har på bankkontot?

Jag borde väl googla, men anser det kompetensnedbrytande i längden.

--------------------
          zon2.5

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Anma
          Inlägg 08-04-2008, 18:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Upplysningscentralen, UC

Gick inte att länka direkt till "UC:s källor", så kopierar texten här.
          Lättare att läsa på deras sida, dock... smile.gif Klicka först på "UC:s information" i övre menyraden, sedan på "UC:s källor"
          -------------------------------------------------------------
          UC:s källor håller högsta kvalitet med marknadens bästa täckning, aktualitet och korrekthet. Vi är också ledande vad avser att lägga till nya datakällor och har t.ex. som enda kreditupplysningsföretag i Sverige uppgifter om: krediter som missbrukas hos banker och kreditmarknadsbolag, lämnade blanco- och borgenslån, aktuellt fastighetsinnehav direkt från Lantmäteriet, daglig bevakning och händelsestyrd uppdatering av koncernregisterinformation, besläktade företag, bokslutsanalys mm.

Vilka uppgifter inhämtas, varifrån och hur ofta?
          Följande anmärkningar registreras hos UC
          Hur länge ligger en anmärkning kvar hos UC?
          Förklaringar till förkortningar på myndighetsnamn m.m.

Vilka uppgifter inhämtas, varifrån och hur ofta?

2008-01-10
          Uppgift och källa
          Uppdatering
          Namn o adress på fysiska personer Skatteverket via Spar 5 ggr/vecka
          Civilstånd Skatteverket via Spar 5 ggr/vecka
          Taxerad inkomst, förmögenhet Skatteverket 1 ggr/år (juni/ aug/okt/dec)
          Taxerad inkomst, förmögenhet, omräkningar Skatteverket 2 ggr/månad
          Fastighetsuppgifter (taxeringsuppgift) Skatteverket 1 gång per år (okt)
          Fastighetsuppgifter (lagfart, inteckning etc) Lantmäteriet 5 ggr/vecka
          Äktenskapsförord SCB 2 ggr/månad
          Personlig förvaltare Tingsrätt via PoIT 5 ggr/vecka
          Aktiebolag Bolagsverket dagligen
          Styrelse, VD mm i aktiebolag Bolagsverket 5 ggr/vecka
          Revisorer i aktiebolag Bolagsverket 5 ggr/vecka
          Händelseuppgifter i aktiebolagsuppgifter (ej beslutade ärenden i Bolagverkets diarium) Bolagsverket 5 ggr/vecka
          Årsredovisningar aktiebolag Bolagsverket 5 ggr/vecka
          Årsredovisningar koncern Bolagsverket 5 ggr/vecka
          Nyckeltal för olika branscher och storleksklasser UC:s egna beräkningar 9 ggr/år
          Koncernstruktur Årsredovisningar samt källor som tidningsklipp o enkäter Dagligen
          Närbesläktade företag UC:s egna analyser Varje vecka
          Börsnoterad Börslistor på www 5 ggr/vecka
          Utskänkningstillstånd Kommuner via Folkhälso-institutet 1 ggr/månad
          Certifieringar bl.a. ISO- och EMAS Ackrediterade utfärdade - via www.certifiering.nu 1 ggr/månad
          Domännamn II-stiftelsen -
          Tullkrediter Tullverket 2 ggr/månad
          Kunglig Hovleverantör Hovlev.com Löpande
          Yrkestrafiktillstånd Länsstyrelser via Vägverket 2 ggr/månad
          Miljösanktionsavgift Naturvårdsverket Löpande
          Förkommen ID-handling Den registrerade/UC:s reg Löpande
          Ställda frågor och frågeställare UC Löpande
          Sökt/prövad kredit UC:s kunder Löpande
          Handels- och kommanditbolag; firma, adress m.m. SCB Varje vecka
          Handels- och kommanditbolag; nya och avregistrerade, firmatecknare, delägare, prokurist, parallell- och bifirma Bolagsverket 5 ggr/vecka
          Andra företagsformer SCB BASUN Varje vecka
          Arbetsställen SCB Varje vecka
          Juridisk person/enskild firma; telefon, adresser SCB Varje vecka
          Näringsgrenstillhörighet (SNI) SCB Varje vecka
          Branschbevakning SKI Var tredje månad
          Företagsrekonstruktion och rekonstruktör Kronofogden och tingsrätt via PoIT 5 ggr/vecka
          Enskilda näringsidkare SCB BASUN Varje vecka
          Reg. för moms Skatteverket 5 ggr/vecka
          Reg. för F-skatt Skatteverket 5 ggr/vecka
          Reg. för arbetsgivaravgift Skatteverket 5 ggr/vecka
          Företagsinteckningar Bolagsverket 5 ggr/vecka
          Konkursborgenärer (oprioriterade konkursfordringar) Konkursförvaltare/ tillsynsmyndighet 5 ggr/vecka
          Konkurser och konkursförvaltare Kronofogden och tingsrätt via PoIT 6 ggr/vecka
          Kreditengagemangsuppgifter (beviljade lån/ krediter) Bank, kreditmarknadsbolag, kontokortsföretag Varje månad
          Anmärkningar, obetalda skatter och allmänna avgifter Kronofogden 5 ggr/vecka
          Anmärkningar, tredskodomar Tingsrätt 5 ggr/vecka
          Anmärkningar, konkursansökningar Tingsrätt och Kronofogden 5 ggr/vecka
          Anmärkningar, betalningsförelägganden Kronofogden Varje vecka
          Anmärkningar, utmätning/återtaget gods Kronofogden 5 ggr/vecka
          Missbrukade bankkonton Banker 5 ggr/vecka
          Misskötta krediter och hypotekslån Banker och finansbolag 5 ggr/vecka
          Missbrukade kontokortskrediter Banker, finansbolag och kontokortsföretag 5 ggr/vecka
          Näringsförbud Tingsrätten via Bolagsverket 5 ggr/vecka
          Skuldsaldo Kronofogden via Skatteverket Varje vecka
          Skuldsanering Kronofogden via Skatteverket 5 ggr/vecka
          UC Riskklass UC:s egna beräkningar Dagligen
          UC Riskprognos UC:s egna beräkningar Dagligen
          UC Betal samarbetande företag Varje månad

Redigerat av Anma: 08-04-2008, 18:41

Citera

Inlägg i den här tråden
          Pirum   Kreditupplysning   08-04-2008, 17:27
          netaave   I samband med ett telefonoperatörsbyte gjordes en ...   08-04-2008, 18:05
          skogstroll   jag tror att det är olika mellan olika bolag och m...   08-04-2008, 18:27
          rahmat2   .... Jag borde väl googla, men anser det kompeten...   08-04-2008, 18:44
          Pirum   Du vill att jag ska googla bara för att kompetense...   08-04-2008, 18:49
          Anma   Att i en tråd snacka sig fram till information ger...   08-04-2008, 18:55
          rahmat2   Gillar den stilen!   08-04-2008, 18:54
          Pirum   Nädå :) Nu undrar jag istället när UC gör den årli...   08-04-2008, 19:02
          swetrot   Nädå :) Nu undrar jag istället när UC gör den årli...   08-04-2008, 19:54
          Anma   Nädå :) Nu undrar jag istället när UC gör den årli...   08-04-2008, 19:59
          rahmat2   Nädå :) Nu undrar jag istället när UC gör den årli...   08-04-2008, 20:16
          Anma   Behövs det att nåt företag kontrolerar nåns inkoms...   08-04-2008, 20:20
          swetrot   Beroende på omfattningen på deklarationen utfärdar...   08-04-2008, 20:13
          henriks   Beroende på omfattningen på deklarationen utfärdar...   08-04-2008, 22:09
          Pirum   För att inte tala om hus eller lägenhet. Jag skull...   08-04-2008, 22:47
          swetrot   Man behöver varken ha tusen bilagor, vara aktiehaj...   08-04-2008, 23:56
          Pirum   SMS-lånen bör förbjudas eftersom det handlar om oc...   08-04-2008, 20:59
          Netha   SMS-lånen bör förbjudas eftersom det handlar om oc...   08-04-2008, 21:20
          Netha   Kan kreditkontrollbolagen se hur mycket man har på...   08-04-2008, 21:18
          rahmat2   I samband med SMS-lån tycker jag att möjligheten s...   08-04-2008, 21:19
          Aqvakul   I samband med ett telefonoperatörsbyte gjordes en ...   08-04-2008, 22:16
          Anma   På tal om deklarationen, om man begär ackumulerad ...   08-04-2008, 22:32

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2025, 02:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon