* Sedum telephinum L, Kärleksört:
I folktron var kärleksörten en betydelsefull växt. Om man planterade den på hustaket skulle den avvärja blixten, om den plötsligt vissnade togs det som ett tecken på att en människa skulle dö en för tidig död... Namnet lär komma av att örten användes till att utröna om två älskande skulle få varandra. Man hängde upp två plantor i taket och såg efter om de växte i riktning mot varandra eller från varandra.
Redan Dioskorides och Plinius omtalar kärleksörten som ett undermedel; den användes vid bråck och hudinflamationer.
Innehållsämnen: Ofullständigt kända slem. Garvämne, flavonoider, mineralsalter. Medicinsk verkan: Adstringerande. Utvärtes sårläkande, sårrenande. Användning: Invärtes vid mag-tarmkatarr. Utvärtes till omslag vid svårläkta sår.
* Sedum acre, Gul fetknopp:
Saften av bladen kan användas för att avlägsna liktornar och andra förhårdnader i huden- och- som skosmörja.
Kan kolla på flera om du vill, men jag vet inte vad jag ska söka på....??? Ge mig namn så skriver jag till dig , det jag hittar. Hur många sorters kärleksörter finns det då?
Mvh/Susanne.
Rosenrot tillhör också "Sedum" ser jag, räknas den som kärleksört också???
Källa: Örtmedicin och Växtmagi, utgiven av "Det Bästa"
|