|
Digger, vi hade ordningen markduk, makadam (0-32), isolering, stenmjöl (ca5 cm), stenplattor (typen Bender rustik). Orsaken till att vi la isoleringen så pass högt upp (och ca 50 cm runt plintarna också) var dels för att skydda plintarna mot tjälskott, dels att om jag någon vinter ska isolera och värma upp huset, ska inte för mycket värme gå i jorden och ut på sidorna. Totalt grävde vi ut till ca 50 cm djup.
Eftersom du bygger med murad sockel, skulle jag göra som ErikG föreslår, och lägger isoleringen djupare i marken. Men den horisontala isoleringen bör inte vara djupare än den vertikala.Dessutom skulle jag ABSOLUT lägga markväv mellan stenmjölet och vad som än är under det, just för att stenmjölet inte ska försvinna neråt med vattnet från växthuset.
Vi kommer förmodligen att bygga ett till växthus inom ett par år. Då ska jag ha en murad sockel med verikal isolering, men jag vet inte om jag vill ha den horisontella, just för att kunna använda jordvärmen för uppvärmning längre in på hösten jämfört med om marken är helt isolerad. I de fall jag övervintrar något i växthuset, får jag lägga markisoleringen på backen i växthuset i stället.
|