CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 23:46)

denna mening kan bara betyde att jag måste vara tyst och håla käften. Och deta har jag bara hört i Sverige av högerextremisterna. Ingen annan har förnekat mig rätten att yttra/uttrycka mig.
Jag inser att du inte förstår hur det Svenska samhälllet fungerar. Du pratar om staten tar rätten ifrån dig att uttrycka dig.
Alla i Sverige har
rättighet att uttrycka sin åsikt. Det gäller gamla, unga, kvinnor, män, barn.
Alla får uttrycka sin politiska åsikt, det är en demokratiskt rättighet att få ha en åsikt som vi värnar.
Alla har rätt att uttöva sin religion för att vi har religionsfrihet.
Etniskt ursprung har ingen betydelse för alla ska ha samma rättigheter.
Rättigheterna är inskrivna i lag.
Det som följer rättigheter är också skyldigheter. Dessa är inte lika ofta inskrivna i lag utan är mera som en oskrivnen lag och syftar till problemfritt umgänge. Oskrivna lagar kan ibland vara lite svåra att få kläm på och kan ibland upplevas som en kulturchock för människor som kommer hit.
Jag har visserligen rätt att utttrycka min åsikt, men jag har skyldighet moraliskt men inte i lag att försöka framföra den på ett hyfsat sätt som inte försvårar umgänget med andra människor. I dagligt tal kallat social kompetens.
Vill man möta
tolerans så måste man visa tolerans mot andra.
Vill man utöva sin egen
religion fritt, så måste man
respektera andras religion och rättighet att fritt utöva denna.
Vill man bli
respekterad för den man är trots att man har en annan nationalitet eller annat etniskt ursprung så är det en bra början att man
respekterar de människorna som finns i landet man kommer till. Drar man alla Svenskar över en kam eller alla odlaiter över en kam och kallar dessa för översittare med högerextremistiska åsikter så gör man sig faktiskt skyldig till omvänd rasism.
Speciellt illa är det att citera Netha och kalla hennes åsikter exempel på högerextremistiska åsikter när hela Nethas person och väsen är så långt från detta man kan komma, det är oförskämt tycker jag. Inget annat än oförskämt.