Full version: rParallellerna!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
rahmat2
Svordomarna har skiftat beroende av tiderna och de nödvändiga verktygen för att bemöta dem nya tidernas krav.

I olika sammanhang används olika svordomar. En person som är ny i ett samhälle kan kallas för olika saker lite beroende på vad för person denna är och vilka avvikelser som personen har jämfört med samhällets normer.

Någon gång var ”neger” ett beskrivande ord för människor som avvek från den vita som var normen. Senare reducerades ordet till ”svartskalle” beroende på att rasfrågans representanter hade besegrats under andra världskriget.

Idag är det mycket generande att använda sig av dessa ord. Samtidigt har vi gått in i en värld, där Internet har bildat olika små samhällen i olika länder eller internationellt. Men att bemöta de nya/det främmande/det okända är fortfarande ett problem för dessa människor som använder sig av Internet för att byta meningar.

Den nya tidens svordom heter Internettroll. Jag gick med detta Forum 20080131. Sedan den dagen har jag varit på Forumet ett par timmar per dag. Och inte sett ett enda Internettroll. Men några nya medlemmar har blivit kallade för troll.

Internettroll har två användningar:
1) I brist på argument har det använts mot gamla medlemmar
2) Mot nya medlemmar.

Om fallet 1) kan jag bara säga att i brist på argumentanvändningen av ordet påminner vilken annan köns svordom.

Om fallet 2) måste jag säga att det finns starka paralleller med användningen av andra svordomar som ”neger” och ”svartskalle”. För under dessa 69 dagar jag varit med på Forumet har inte ett enda fall av ny medlem visat sig vara Internettroll.

Vi kan argumentera mot varandra. Vi kan bättre faktiskt än att använda sådana ord.

I mig väcker det bara starka känslor och avsky!

Anma
CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 12:34) *
/.../
Den nya tidens svordom heter Internettroll. Jag gick med detta Forum 20080131. Sedan den dagen har jag varit på Forumet ett par timmar per dag. Och inte sett ett enda Internettroll. Men några nya medlemmar har blivit kallade för troll.
/.../

Under mina snart 3 år på forumet har det hänt massor här. Minst 5 så kallade forumtroll har söndrat, massor med tjafs och bråk och ett antal medlemmar som registreat flera användare och använt dom på ett fult sätt (menar inte de som bytt användarnamn, det har jag också gjort). essutom har några kommits på med att ha lurat alla medlemmar under flera månader, till och med år, med falska identiteter och påhittade saker.

Att några här är väldigt misstänksamma kan man förstå, även om jag kan tycka att man inte bör vara så snabb att döma.

SÅ här ser det ut i alla större forum på internet. Inget specifikt för Odla.
Solstorm
Du har nog en alldeles egen syn på ordet forumtroll. Att jämföra det med könssvordomar? Det har ju inte i närheten samma klang eller betydelse. Inte sett ett enda troll? Naturligtvis inte, troll brukar inte visa sig. Jag har bara sett ett ytterst litet antal forumdeltagare i verkligheten men de finns ju ändå. Även trollen.

Vill du att vissa ord ska förbjudas? I forumet eller överallt? Låter totalitärt styre.

Gossen Ruda
Beteckningen forumtroll används ENBART för personer som skriver i ett forum för att dra igång och underhålla debatter som skapar osämja och hårda ord. En del personer registrerar sig enbart för det syftet och kallas givetvis då troll redan från början, men detta gäller ett ytterst fåtal. Dom flesta gamla och nya medlemmar är helt justa personer. Undrar när den vetskapen skall tränga in i medvetandet hos alla här?
rahmat2
CITAT (Anma @ 08-04-2008, 12:47) *
Under mina snart 3 år på forumet har det hänt massor här. ...

Nu har jag yttrat mig om desa 69 dagar som jag varit på Forumet. Givetvis kan jag inte tala om den perioden jag inte varit med. Tacksam om något troll pekas ut med datum. Annars jag skriver vilket datum och vem som kallats för troll, utan att personen ens varit det.

Är det inte lite svordomaktigt?

Piccante
CITAT (Anma @ 08-04-2008, 12:47) *
Under mina snart 3 år på forumet har det hänt massor här. Minst 5 så kallade forumtroll har söndrat, massor med tjafs och bråk och ett antal medlemmar som registreat flera användare och använt dom på ett fult sätt (menar inte de som bytt användarnamn, det har jag också gjort). essutom har några kommits på med att ha lurat alla medlemmar under flera månader, till och med år, med falska identiteter och påhittade saker.

Att några här är väldigt misstänksamma kan man förstå, även om jag kan tycka att man inte bör vara så snabb att döma.

SÅ här ser det ut i alla större forum på internet. Inget specifikt för Odla.

Jag vet om de där gamla historierna med att odlamedlemmar blev lurade och dubbla identiteter och allt det, eller rättare sagt i efterhand har jag förstått hur det gick till. Jag var nyreggad på odla precis när den diskussionen med de som kände sig lurade bröt ut. Jag hade bara läst sporadiskt på odla innan och fattade inte sammanhanget alls.... Efter en vecka som "ny" på odla så var det rena inbördeskriget, upplevde jag då och var på väg att lämna forumet eftersom det blev att många tog ställning för och emot påstådda oegentligheter som jag inte kände till.

Men nog om detta jag tror jag förstår Rahmats förvåning över att man kallar varandra för *troll* i tid och otid. Har man inte hela historien bakom så förstår man kanske inte varför odlaiter är så misstänksamma nu mot nya.

Jag kan däremot hålla med om att troll-ordet missbrukas ibland. Troll tycker jag ibland är synonymt med "kontroversiell" och det tycker jag är två skilda saker.
rahmat2
CITAT (Markus_H @ 08-04-2008, 13:51) *
....

Jag kan däremot hålla med om att troll-ordet missbrukas ibland. Troll tycker jag ibland är synonymt med "kontroversiell" och det tycker jag är två skilda saker.

Jo, detta är sant!
Berith
Och jag skulle tycka det vore intressant att få veta hur du rahmat beskriver ett internettroll. smile.gif Eftersom ett internetttroll (eller forumtroll om det ordet passar bättre) är en person så borde det ju gå att ge personen egenskaper.

Vad är ett internettroll för dej, och hur uppför sej ett internettroll anser du.
*Stintan*
CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 13:49) *
Nu har jag yttrat mig om desa 69 dagar som jag varit på Forumet. Givetvis kan jag inte tala om den perioden jag inte varit med. Tacksam om något troll pekas ut med datum. Annars jag skriver vilket datum och vem som kallats för troll, utan att personen ens varit det.

Är det inte lite svordomaktigt?

Varför kopplingen till svordomar??? Vad har ett internettroll överhuvudtaget med svordomar att göra?
Oftast så raderas trolltrådar ganska så direkt av forumansvariga så att leta efter sådana är nog ganska lönlöst. Att någon kallats för troll på sistone beror ju enbart på hur vederbörande formulerade sitt första inlägg här på forumet. Det sättet att göra intåg på forumet gjorde flera medlemar upprörda och skapade misstankar om att det dykt upp ett forumtroll. Inte alls konstigt tycker jag. Man kan faktiskt välja hur man skriver.

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du är ute efter Rahmat. Vill du omvända alla internetanvändare på något sätt bara för att det finns uttryck i den världen som inte passar dej. Personligen blir jag inte ett smack upprörd över ORDET forumtroll och tycker inte heller att det är ett så särskilt grovt tillmäle. Det enda man egentligen borde tänka på när ett sådant dyker upp är att inte nappa på betet utan låta tråden självdö.
nykvistad
Så här ser en typisk trolltråd ut på odlas forum http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...&hl=tomas99
rahmat2
det som är lockande med detta Forum på Internet är de relationer som finns i form av att kunna säga hej till en person som bor längst upp i Sverige likadant som att kunna säga hej till nån längst ner i Sverige.

Att det förekommer hårda ordväxlingar är inget tilltalande för mig. jag tror att de flesta här längtar efter samma lugn och ro som jag gör. Men samtidigt finns det ruttna regler som gör att så fort någon yttrar sig avvikande så kommer upp ordet "troll".

Ingen kan visa mig något troll som dykt upp sedan 31 januari 2008. Men som Markus säger här har det funnits "kontroversiella" ageranden.
rahmat2
CITAT (Berith @ 08-04-2008, 13:58) *
Och jag skulle tycka det vore intressant att få veta hur du rahmat beskriver ett internettroll. smile.gif Eftersom ett internetttroll (eller forumtroll om det ordet passar bättre) är en person så borde det ju gå att ge personen egenskaper.

Vad är ett internettroll för dej, och hur uppför sej ett internettroll anser du.

På dessa 69 dagar har jag inte känt till ett enda fall av troll på Forumet. Jag vet att vi två växlade ord igår. Men ingen av oss kallade den andra för troll. Kan vi inte göra samma sak varje gång vi byter ord?

*Stintan*
CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 16:25) *
På dessa 69 dagar har jag inte känt till ett enda fall av troll på Forumet. Jag vet att vi två växlade ord igår. Men ingen av oss kallade den andra för troll. Kan vi inte göra samma sak varje gång vi byter ord?

Men jösses det är väl inte så att man kallar varandra för forumtroll bara för att man har olika åsikt i en fråga. Det har då aldrig jag stött på.
rahmat2
CITAT (Stintan43 @ 08-04-2008, 16:29) *
Men jösses det är väl inte så att man kallar varandra för forumtroll bara för att man har olika åsikt i en fråga. Det har då aldrig jag stött på.

Du har fel!
*Stintan*
confused.gif
rahmat2
CITAT (Stintan43 @ 08-04-2008, 16:37) *
confused.gif

Exakt!
*Stintan*
Jag tycker ju inte att jag har fel så du kanske kan förklara då varför du tycker det.
rahmat2
Du vet ju att jag inte nämt någon. Hoppas att inte bli tvungen till det heller. Det beror på att jag vill komma åt de ruttna reglerna och inte personerna. För personerna har ju bara följt de reglerna.
Gossen Ruda
CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 17:04) *
Du vet ju att jag inte nämt någon. Hoppas att inte bli tvungen till det heller. Det beror på att jag vill komma åt de ruttna reglerna och inte personerna. För personerna har ju bara följt de reglerna.

Det finns inga "ruttna regler" om vad som är ett forumtroll. Det är närmast en känsla man får när en person bara försöker skapa osämja och meningslösa debatter.
*Stintan*
Om det är Odlas forumregler du syftar på så tycker jag inte dom är ruttna. Men antagligen tolkar vi saker och ting på olika sätt.

Det finns ingen som helst orsak till att nämna namn i den här diskussionen.

CITAT (Gossen Ruda @ 08-04-2008, 17:14) *
Det finns inga "ruttna regler" om vad som är ett forumtroll. Det är närmast en känsla man får när en person bara försöker skapa osämja och meningslösa debatter.

tummenupp.gif
rahmat2
CITAT (Stintan43 @ 08-04-2008, 17:27) *
Om det är Odlas forumregler du syftar på så tycker jag inte dom är ruttna. Men antagligen tolkar vi saker och ting på olika sätt.
...

nej, det är Internets trollregler!
*Stintan*
Finns det såna?
rahmat2
Nu i en vecka har det ju pratats om Internettroll! Hur beskrivs detta? Läs i trådarna!
Pirum
CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 17:50) *
nej, det är Internets trollregler!

Fast grejen med "trollreglerna" är att de hängt med i många många år. Minst 15, säkert ännu längre, de har varit med sedan Usenet var stort (det är fortfarande stort, men förstört av reklam och troll), och forum som det här knappt ens var påtänkta. Det är ett nästan ofelbart faktum att alla större diskussionsgrupper FAKTISKT drabba(t)s just av "flamebaits", "trolling", etc, och då ligger det nära till hands att kalla folk för troll - ofta med rätta.

rahmat2
Att någon/några kan ha för sig att roa sig med att störa andras samtalstund är ett hot på sådana Forum. Frågan är här de människor som enligt dig är minoriteten av de som kallas för troll. och de är inte det.
Vad är resultatet? Jo ständigt trollkallande av nya medlemmar. Vad händer med dessa medlemmar? Hur många av dem stannar? Varför ska man inte vara relax och avstå kalla andra för troll, när de inte är det?
För nu i 69 dygn har vi inte fått ett exempel av internettroll på detta Forum. Eller?
*Stintan*
CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 18:02) *
Nu i en vecka har det ju pratats om Internettroll! Hur beskrivs detta? Läs i trådarna!

Jag har läst! Men jag förstår inte varför du förfasar dig så över uttrycket forumtroll .
rahmat2
Då får du läsa inlednings inlägget i detta tråd igen!
Berith
CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 16:25) *

Jag frågade inte efter internettroll på det här forumet. Jag bad dej att beskriva ett internettroll, för jag tror inte att vi pratar om samma sak. Speciellt inte när du skriver att ingen av oss två har kallat varandra för troll. Jag misstänker inte att du är det, men jag skulle kunna peka ut andra här som iaf jag skulle vilja kalla forumtroll. Men det gör jag såklart inte. Men jag vill gärna höra hur du skulle beskriva ett:

"Ett internettroll är/gör/säger...." smile.gif
*Stintan*
Jag delar ju inte din åsikt eftersom jag antagligen tänker på ett annat sätt än du. Jag tycker inte att detta har med svordomar att göra överhuvutaget.

Det jag förmodar att du hakar upp dej på är de två nya medlemar som nyligen blev tilltalade troll och i båda fallen berodde det på ett väldigt provocerande första inlägg de gjorde på forumet och att de därför blev ifrågasatta. Inte ett dugg märkligt i mina ögon. Det är inte alls vanligt förekommande att nya medlemar betraktas som troll eftersom det är sällsynt att någon börjar sitt medlemskap på det viset. Tvärtom brukar de flesta bli mycket vänligt välkomnade.
Om någon gammal medlem blivit kallad för troll i någon tråd så beror det antagligen på att vederbörande uttryckt sig väldigt provocerande och dumt och förstår nog själv varför.

Gossen Ruda
Det är lite märkligt att vår vän rahmat2 säger sig inte ha upptäckt något troll här samtidigt som han uppenbarligen inte tycks begripa vad som kännetecknar ett troll. Det är inte för att man bara är oense som trollmisstankarna dyker upp, något sånt har jag inte sett här på lång tid. Jag skulle dock vilja fråga vad man skall göra om det skulle dyka upp en person som uppenbarligen är här bara för att ställa till med bråk? En klapp på huvudet?
rahmat2
CITAT (Stintan43 @ 08-04-2008, 18:38) *
...Det jag förmodar att du hakar upp dej på är de två nya medlemar som nyligen blev tilltalade troll och i båda fallen berodde det på ett väldigt provocerande första inlägg de gjorde på forumet och att de därför blev ifrågasatta. ...
Om någon gammal medlem blivit kallad för troll i någon tråd så beror det antagligen på att vederbörande uttryckt sig väldigt provocerande och dumt och förstår nog själv varför.

Just precis!
Vi har olika uppfattningar om denna fråga. Jag kommer fortfanade att undvika namn på någon för att hålla diskussioner vid regler och inte personer.

Om det sista stycket får jag säga att det är just detta du säger som står i inledning inlägget. Vi har långt avstånd i denna fråga.
Gossen Ruda
Du tycks inte vilja svara på min fråga. Det säger en del om dig men jag skall ändå ge dig ett råd. Du har uppenbarligen kommit hit från ett annat land. Det är lite svårt att förstå vad du skriver ibland men det går, frågan är om du förstår svenska helt och hållet. Sen tycks du ha lite svårt med den svenska mentaliteten och kynnet. Mitt råd är att ligga lite lågt tills du lärt dig allt, dvs inte ge dig in i heta diskussioner där det krävs lite mer. Sen du kom hit vill jag minnas att du kommit med en hel förmaningar och pekpinnar vilket inte brukar vara så uppskattat. Vad gäller det här med forumtroll har du definitivt gett dig in på ett område du inte behärskar så ta en Timeout.
Myosotis
Jag har då aldrig sett Rahmat komma med förmaningar och pekpinnar utan bara med vänliga ord och goda råd, i motsats till dig, gossen.
*Stintan*
CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 19:18) *
Just precis!
Vi har olika uppfattningar om denna fråga. Jag kommer fortfanade att undvika namn på någon för att hålla diskussioner vid regler och inte personer.

Om det sista stycket får jag säga att det är just detta du säger som står i inledning inlägget. Vi har långt avstånd i denna fråga.

Synd att du klipper bort viktiga meningar när du citerar inlägg. Inte underligt att du tolkar saker och ting märkligt om du hoppar över sådant som har betydelse. Du tjatar på andra att läsa inläggen ordentligt men frågan är om du gör det själv?
rahmat2
Jag tror att det står tre punkter i den delen som jag ville citera. det betyder att en del är bortklippt. Intresserade kan gå upp och läsa hela din text. Om de vill.
*Stintan*
CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 21:41) *
Jag tror att det står tre punkter i den delen som jag ville citera. det betyder att en del är bortklippt. Intresserade kan gå upp och läsa hela din text. Om de vill.

Jag ansåg att det du klippte bort var viktigt eftersom du påstod att nya medlemmar ständigt blev kallade troll. Detta är inte sant och jag vet inte var du fått det ifrån. Tvärtom är det ovanligt och de allra flesta blir vänligt välkomnade.
rahmat2
CITAT (Stintan43 @ 08-04-2008, 21:51) *
Jag ansåg att det du klippte bort var viktigt eftersom du påstod att nya medlemmar ständigt blev kallade troll. Detta är inte sant och jag vet inte var du fått det ifrån. Tvärtom är det ovanligt och de allra flesta blir vänligt välkomnade.

1)Det är jag som citerar och jag citerar den delen av Guds ord som jag vill. Detta måste du och alla andra som känner sig närmare till Gud beroende på hudfärg/eller annat fatta.

2)Din nyfikenhet kan inte påverka mitt beslut på att hålla diskussionen vid regler och inte personer.

3) Denna tråd håller på att göra hål på de "ruttna regler" som ni står för. Och därför är ni så arga. Misstänkliggörande av andra är det enda den stilen kan. Den stilen står för alla bråk under dessa 69 dagar sam jag varit med. Alla som kallades för troll under denna tid har varit oskyldiga.

Den stilen måste vi begrava!
*Stintan*
CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 22:01) *
1)Det är jag som citerar och jag citerar den delen av Guds ord som jag vill. Detta måste du och alla andra som känner sig närmare till Gud beroende på hudfärg/eller annat fatta.

2)Din nyfikenhet kan inte påverka mitt beslut på att hålla diskussionen vid regler och inte personer.

3) Denna tråd håller på att göra hål på de "ruttna regler" som ni står för. Och därför är ni så arga. Misstänkliggörande av andra är det enda den stilen kan. Den stilen står för alla bråk under dessa 69 dagar sam jag varit med. Alla som kallades för troll under denna tid har varit oskyldiga.

Den stilen måste vi begrava!

Nu får du faktiskt ta och ge dig. Kan du förklara vad det är jag sagt som får dig att skriva ovanstående. Ganska så oförskämt i mina ögon.
Du har ingen aning om vem jag är och du känner inte mig så fåniga insinuationer tycker jag du ska avstå ifrån.
rahmat2
Detta som du tar som citat från mig är ett passande svar på de inlägg som ni idag har lagt in. Er stil är i fara, enligt er.En översittares stil. Och det är det som besvärar er.
Gossen Ruda
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
*Stintan*
CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 22:31) *
Detta som du tar som citat från mig är ett passande svar på de inlägg som ni idag har lagt in. Er stil är i fara, enligt er.En översittares stil. Och det är det som besvärar er.

Tyvärr kan jag inte hitta någon likhet alls mellan de inlägg jag skrivit och det du skrev i ditt förra inlägg. Varför sitter du och får för dig en massa saker om andra som inte är relevanta? Beror det på språkförbistring eller vill du helt enkelt inte förstå vad det är vi skriver?
Solstorm
rahmat2 jag har läst många av dina inlägg. För det allra mesta så är du vänlig. Tyvärr har du väldigt svårt att ta att någon har en annan åsikt än du har. Jag tycker att du gick för långt när du skrev
CITAT
Vem har sagt eller på något sätt visat att de står närmare Gud än andra? Varifrån får du hudfärg ifrån? Vi kan inte se varandra och jag har inte sett en enda forumdeltagare som har nämnt sin hudfärg? När du skriver så så tycker jag absolut att du ska visa något sådant inlägg. ( Har svårt att tro att du hittar något) Svara inte att jag ska leta själv i forumet, jag tycker att du ska visa ett sådant inlägg.
rahmat2
Om solstorm läser tidigare sida på tråden så får du svar på dina frågor.
Solstorm
Jag har läst tråden, hittar inget om hudfärg eller stå nära Gud. Du får faktiskt visa mig det, för jag tycker att det börjar likna svammel i blindo. Om du visar mig sådan inlägg så ska jag backa direkt.
rahmat2
Vad har mitt föddelseland med detta diskussion att göra, Solstrom? Om du hade läst hela tråden opartisk skulle du sett att iställer för att söga nåt vettigt så kommer fram en översittare som ropar"när får någon detta i huvut...".

Nu får jag avslöja en sak för dig, Solstrom. Om min far använder sig av .... hur snäll än jag är. Ingen trvingar nåt i huvut på mig.
Det är bara en översittare som klarar sådana övertramp på människor.
Solstorm
Jag har missat inlägget om ditt födelseland, vet inte vilket land du är född i. Jag vet inget om din hudfärg. Var står det någonstans att hudfärg har med närhet till Gud att göra.

KAN DU VISA DE INLÄGGEN!
rahmat2
Har du inte läst att jag inte är född i Sverige? Har du inte läst att "när ska du få detta i huvut..."?
God var mitt ord, när det klagas att jag citerar. Så sa jag att jag citerar Gud också om jag önskar!
Översitteriet pekade på att jag inte är född i Sverige.
Aqvakul
Snälla rahmat2!
Jag har lärt känna dig som en mycket snäll och empatisk person. Du har en stark känsla för rättvisa och reagerar mycket starkt mot orättvisor.
Ibland tror jag dock att du överreagerar och ser orättvisor och angrepp som inte finns. Ingen vill dig eller någon annan illa på forumet, allra minst Solstorm.
kompiskram.gif
Solstorm
Jag tycker att du slänger skit på forumdeltagarna. Vilka deltagare anser sig stå närmre Gud än andra? Visa de inläggen! Var nämner någon sin hudfärg? Visa de inläggen! Jag tänker inte delta mer i denna tråden förrän du har visat inläggen.
*Stintan*
CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 22:57) *
Vad har mitt föddelseland med detta diskussion att göra, Solstrom? Om du hade läst hela tråden opartisk skulle du sett att iställer för att söga nåt vettigt så kommer fram en översittare som ropar"när får någon detta i huvut...".

Nu får jag avslöja en sak för dig, Solstrom. Om min far använder sig av .... hur snäll än jag är. Ingen trvingar nåt i huvut på mig.
Det är bara en översittare som klarar sådana övertramp på människor.

Och bara för att en annan medlem skrev något du inte gillar så anser du då alla andra är likadana? Eller?
Jag har faktiskt ingen lust att behöva stå till svars för vad andra skriver. Du besvarade mitt inlägg på ett oförskämt sätt. Jag frågade dig vad jag har skrivit som fick dig att skriva som du gjorde men det svarar du inte på utan kommer med påståenden helt tagna ut luften. Det hade varit bättre att du tagit den biten direkt med den medlemen.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon