Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> vita klumpar i jorden
          miss piggy
          Inlägg 17-03-2004, 19:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 137
          Medlem nr: 2 727

Jag har fått vita små klumpar i blomjorden. Ofta ligger de på ytan...

Undrar om detta kan vara någonslags svamp eller kanske ägg från sorgmyggor eller liknande.... Har en hel del flugor runt blommorna. Tror mig se ett samband mellan flugornas favvo blommor och dessa klumpar...

Jag försökte beskriva klumparna för min mamma men hon tror att det är små frigolitbitar. Vad tror ni? det ser inte ut som frigolit. Konsistensen är som bitsocker som man krossar... typ...

Jag kan påpeka att jag plockat bort dessa frigolitbitar men att det kommit fler efter några veckor igen....

Mystiskt!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          lolo
          Inlägg 17-03-2004, 23:23
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 130
          Medlem nr: 382

Hej! De vita krypen i jorden brukar dyka upp de jorden är våt, dvs alltför väl vattnad. Prova att låta jorden torka upp en aning, då försvinner de. De gör i vilket fall som helst ingen skada på växten. Precis som du skriver går de inte lös på bladen utan håller till på jordytan. Flugorna kan vara sorgmyggor som gärna också dyker upp när man övervattnat. Även där gäller att låta jorden torka upp, då försvinner sorgmyggorna. Tror också det är fråga om perlite, vilket används för att göra jorden mer porös och därmed öka genomsläppligheten av vatten. Perlite finns med i vissa blomjordar, t.ex. Greenworld som jag använder. Den finns på ICA.
          Lycka till!mvh Ann-Louise i Lycksele smile.gif

--------------------
          Ann-Louise zon 5

"Fyll inte livet med år utan åren med liv"

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 02:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon