Apropå det här med beskärning skriver Ingela&Ingvar från "Raskarums plantskola"(vid S:t Olof i Skåne) i sin senaste sortimentlista:(citat:)"Tidpunkt: Det gamla talesättet om när björken har musöron eller när Forsytian börjar blomma, vilket i tid innebär ganska sen vår, tycker vi stämmer rätt bra. Det är först då man kan få en någorlunda god uppfattning om vilka grenar som är döda eller skadade, och risken för sträng kyla är liten. Beskärning på annan tidpunkt behöver inte betyda katastrof, men om man har möjlighet att välja är denna tid mest optimal."
Och Fosytian är i blom, här iallafall: zon 1-2, och jag håller på, och gör som Kajsa skrivit, putsar mest bort bortfruset(tack vare kylan i påskas), torrt och skadat. Som det ser ut nu, verkar de flesta rosorna ha överlevt, och det känns bra. (Det är värre med en av träpionerna, där knopparna hade kommit rätt tidigt till köldknäppen, och jag täckte inte med något...Men vi får se, hur det blir senare i vår...) Jag har några kvar att klippa i dag eller i helgen, och lämnar de fristående stamrosorna till sist, eftersom de är nog känsligast.
--------------------
|