CITAT (Stiffe @ 10-04-2008, 21:07)

Flaxss & Dag, jag tror att ni har rätt, MEN jag håller med Renate. Trädgårdspyssel är för mig en trevlig sommarsyssla, och som sådan kräver den varmt och soligt väder.

Måste man vara ute i ur och skur höst, vinter och vårvinter då är det inte en trivsam avkoppling, då är det tvång, och sådant är alltid obehagligt. Å Svennis, otroligt sympatiskt att någon har ro nog att ligga inne och dra sig i väntan på bättre väder. Vi skulle alla må bättre av det, istället för att bekymra sig om vad grannarna ska tänka. Jag avvaktar bättre helgväder. Har en del liljelökar att plantera.

/S
jag klipper INTE i ösregn och frost . utan en solig dag när det är runt +5c +15c ,, när den dagen infaller kan bli mellan jan och april . är det vinter in i april ja då klipper jag INTE i jan-feb . jag klipper efter klimat inte efter sega björkar . plus man kan inte lita på björken heller eller forsythia då båda har hos mig haft blad även då det blivit frost i maj neråt -5c -10c . bättre att skugga sin ros .
CITAT (Anders zon 1 @ 11-04-2008, 16:42)

Om man klippt rosorna rejält brukar bara några få ögon där nya skott kan växa fram finnas kvar per gren. Om det blir rejäl frost efter det att man klippt och nya skott vuxit fram finns därför inte särskilt mycket reserver kvar och om skotten fryser kan rosen i värsta fall dö. På en oklippt ros är det normalt bara de översta ögonen som bildar skott till att börja med. De ögon som slitter längre ner förblir vanligtvis vilande och tål därför kyla mycket bättre och kan fungera som reserver om de övre skotter skulle frysa. Men i alla fall i zon 1-2 behöver man nog inte vänta tills björkarna har musörön för att risken för frostskador ska vara väldigt liten. Det behöver bli rätt många minusgrader innan skotten skadas allvarligt.
därför skugga så att inga nya skott kommer fram . enkelt . det är värme och sol som gör att den bildar nya knoppar . men som du säger det behövs komma neråt -15c -20c innan den fryser ner hårt . beskär man och sedan skuggar den så fryser den inte ner .
Redigerat av flaxss: 11-04-2008, 21:23