Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452
Jag har undrat över samma sak när det gäller kirskål. Jag har kirs på några stora ställen där den växer ohejdat. Rent omöjligt att göra sig av med. Jag har försökt, drömde om kirskålsrötter på nätterna. Men på de flesta ställen växer de inte alls. Kan berätta att jag har en mycket stor naturtomt.
Varför på vissa ställen men inte på andra? Tror jag har kommit på svaret. Den trivs där jorden är kväverik. På de magrare områden kommer den ju inte. Där trivs och blommar annat istället. Jag har tänkt att till någon del försöka utarma jorden på kväve. Sätta kvävetörstiga växter där. Sticka ner kålplantor, purjolök och vad man kan komma på. Och naturligtvis avstå från att gödsla där.
Lite svårare är det ju när kirsen kommer där man faktiskt vill ha kväve, tex i rosenrabatten. Jag är noga med att bara ge gödning runt själva blomplantorna, inte över hela rabatten, men det är nog ett hopplöst projekt där.
Detta är nog ett konstigt långtidsprojekt. Det lär inte gå att tömma jorden på jord på några år så kirsen försvinner, men tänk om den minskar lite någongång långt bort i framtiden.