Hej! Eftersom Svennis hänvisade till mig, ska jag försöka hjälpa dig. Men det är svårt att här få plats att svara på alla dina frågor. Vad gäller buskrosor så är de i regel inte klättrare. Ett undantag finns dock, Rosa gallica 'Complicata', och det beror på att rosen har R. macrantha i sina gener. Om den får stöd, i t ex ett gammalt äppelträd så börjar den klättra, dvs grenarna blir längre. En fantastiskt fin ros! Blommorna är enkla, ungefär som R. canina men mycket större och med ett intressant veck på en del blomblad (därav namnet 'Complicata', som förutom komplicerad på latin även betyder ungefär invecklad). Om man låter sina buskrosor växa och växa utan att beskära dem, så blir de ganska höga, och deet blir faktiskt även moderna rabattrosor. Jag har sett en Peace som utan beskärning blev manshög, kanske ändå högre. Om vi sedan vänder på saken, så kan ömtåliga klätterrosor (typ ramblers, alltså med många, inte så kraftiga, skott nerifrån) ibland se ut som buskrosor om de fryst ner mycket under vintern. Om du kommer över min bok "Rosor", kan du läsa mera om de olika rostyperna. Jag tror (hoppas) att jag förklarat skillnaderna utförligt där. Hälsn Gudrun Manell
|