Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Zucchini (Squash)
          eco-fighter
          Inlägg 07-04-2008, 15:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 14 753

Hejsan alla!

Jag har pratat med en del svenskar och de flesta vet inte vad man skall göra med zucchini förutom att man kan använda den i wok. Massor tycker att det inte är gott, men jag antar att i många av fallen har zucchini tilllagats på fel sätt. Eftersom zucchini trivs fantastiskt i nästan hela Sverige är jag förvånad att denna grönsak är inte traditionell för sevensk husmanskost. Jag har 4 enkla vegetariska recept med zucchini som jag tänkte dela med er.

Vegetarisk Grönsaksgryta

Ingredienser:
          1kg potatis
          3 gula lökar
          3-4 paprikor
          1 stor aubergine
          1 stor zucchini
          3-4 tomater eller 500 gr
          krossade tomater från burk.
          2dl olja (olivolja)
          1 msk röd paprika
          Salt
          Persilja
          Dill

Finn hacka löken och skär paprikorna (ca 2-3cm bitar) och steka dem i olja under lock med röd paprika kryddan tills de mjuknar. Skala aubergine, potatis och zucchini. Skär potatisen i klyftor och resten i bitar ca 3-4cm stora. Blanda allt i en stor ugns panna, tillsätt löken med paprikan och tomaterna, så att oljan når alla ingredienser. Häll i 2dl vatten eller grönsaksbuljong. Grovhacka persiljan och dillen. Strö över blandningen. Salta. Grädda i 220 grader ugn.

Zucchiniburgare

Ingredienser:
          2 stora zucchini
          2 potatisar
          4 ägg
          Svart peppar
          Röd paprika
          Dill
          Salt
          Vetemjöl
          Ströbröd

Skala zucchinin och riva dem på ett fint mönster av rivjärnet. Pressa juicen ur dem. Koka potatisarna och pressa eller riv dem. Vispa 2 av äggen och knåda allt med lite vetemjöl tills det blir den fast röra. Tillsätt salt, röd paprika krydda, svart peppar finhackad dill. Forma små biffar. Vispa de andra 2 äggen. Doppa biffarna först i ägg, sen i ströbröd. Fritera i mycket het olja.

Garnering:
          Kål (finhackad), morötter (rivna).
          Blanda dem med lite salt, olja och vinäger.
          Rekommenderas vittlöksås (gräddfil, pressad vitlök, salt och dill) eller Tzatziki.

Zucchini fyllda med ris

Ingredienser:
          3 stora zucchini
          2-3 skalade morötter
          2 gula lökar
          3 dl ris
          1½ dl olja
          Svart peppar
          Vegeta eller Knorr grönsaks pulvermix
          Dill
          Salt

Finnhacka löken och morötterna. Stek dem i oljan under lock och på svagare värme tills det mjuknar utan att bli bruna. Skölj riset och tillsätt den. Rör om och tillsätt lite vatten (ca 1dl). Tillsätt lite salt enligt smak och grönsaks pulvermixen. Koka en stund under lock och rör om då och då. När riset har sugit in vattnet kan du flytta pannan från värmen. Riset skall vara nästan färdigt kokt. Skala zucchinin med en potatisskalare och skär dem på längden i två bitar. Beroende på hur långa zucchinin är kan du dela dem i två delar. Ta en liten sked och försiktigt gräv bort kärnan, så zucchinin ser ur som små båtar. Lägg dem i en smörjd ugnspanna och fyll dem med risröran. Strö nymallad svartpeppar och finnhackad dill.
          Grädda i ugnen på 2200C först under aluminiumfolie, sen utan. De är färdiga när zucchinin är någorlunda mjuk. Servera med gräddfil sås (gräddfil, pressad vitlök, salt och dill).

Panerade zucchiniskivor

Ingredienser:
          Zucchini 2-3st
          2-3 dl olja
          Salt
          Till såsen:
          Gräddfil, pressad vitlök, salt och dill

Skala zucchinin med en potatisskalare.
          Skär i runda skivor ca 5mm tjocka. Salta dem.
          Doppa varje skiva i mjöl, så det fastnar ordentligt överallt och stek dem i oljan. OBS! Häll inte så mycket olja åt gången. Beroende på stekpannan storlek skall oljan inte vara djupare än 5mm. Ta den största stekpannan du har, så det går fortare. Servera dem med såsen och vit bröd – baguetter, ciabatta, grekisk lantbröd. Utmärkt vegetarisk förrätt eller huvudrätt med en ljus öl eller vit vin.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Zuchini_recept.doc ( 308k ) Antal nedladdningar: 67

--------------------
          Zon 6
          Humanity is overrated
          www.myspace.com/pavloviandogs

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 12-04-2008, 10:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Olika sorter funkar olika bra vid olika klimat, jag brukar ha en 5-6 olika sorter (man behöver bara så några frön ur varje påse de har lång hållbarhet så man kan använda påsarna i många år). Vissa sorter funkar utmärkt vid sämre somrar och andra sorter fungerar bra då det blir ovanligt varma somrar etc. Jag brukar alltid ha fiberduk på ända tills de börjar blomma med både han och honblommor för då måste insekterna kunna komma åt och pollinera.

Kan även tipsa om Runåbergs fröer, de har ett bra fröutbud av olika squashsorter + de har ett bra recepthäfte med pumpa och squashrecept som man kan provlaga sig igenom ifall man får stor skörd.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Lillja
          Inlägg 12-04-2008, 16:54
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 544
          Medlem nr: 9 233

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 12-04-2008, 11:09) *
          Olika sorter funkar olika bra vid olika klimat, jag brukar ha en 5-6 olika sorter (man behöver bara så några frön ur varje påse de har lång hållbarhet så man kan använda påsarna i många år). Vissa sorter funkar utmärkt vid sämre somrar och andra sorter fungerar bra då det blir ovanligt varma somrar etc. Jag brukar alltid ha fiberduk på ända tills de börjar blomma med både han och honblommor för då måste insekterna kunna komma åt och pollinera.

Kan även tipsa om Runåbergs fröer, de har ett bra fröutbud av olika squashsorter + de har ett bra recepthäfte med pumpa och squashrecept som man kan provlaga sig igenom ifall man får stor skörd.

Jag undrar vilken sort av zuccini är minst känslig för dåligt väder, tänkte också pröva
          tromboncino iår kanske den behöver mer värme.
          Hade en sort av zuccini som inte behövde pollineras förra året tyckte den gav
          frukt tidigare.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 01:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon