Full version: Zucchini (Squash)
eco-fighter
Hejsan alla!

Jag har pratat med en del svenskar och de flesta vet inte vad man skall göra med zucchini förutom att man kan använda den i wok. Massor tycker att det inte är gott, men jag antar att i många av fallen har zucchini tilllagats på fel sätt. Eftersom zucchini trivs fantastiskt i nästan hela Sverige är jag förvånad att denna grönsak är inte traditionell för sevensk husmanskost. Jag har 4 enkla vegetariska recept med zucchini som jag tänkte dela med er.

Vegetarisk Grönsaksgryta

Ingredienser:
1kg potatis
3 gula lökar
3-4 paprikor
1 stor aubergine
1 stor zucchini
3-4 tomater eller 500 gr
krossade tomater från burk.
2dl olja (olivolja)
1 msk röd paprika
Salt
Persilja
Dill

Finn hacka löken och skär paprikorna (ca 2-3cm bitar) och steka dem i olja under lock med röd paprika kryddan tills de mjuknar. Skala aubergine, potatis och zucchini. Skär potatisen i klyftor och resten i bitar ca 3-4cm stora. Blanda allt i en stor ugns panna, tillsätt löken med paprikan och tomaterna, så att oljan når alla ingredienser. Häll i 2dl vatten eller grönsaksbuljong. Grovhacka persiljan och dillen. Strö över blandningen. Salta. Grädda i 220 grader ugn.

Zucchiniburgare

Ingredienser:
2 stora zucchini
2 potatisar
4 ägg
Svart peppar
Röd paprika
Dill
Salt
Vetemjöl
Ströbröd

Skala zucchinin och riva dem på ett fint mönster av rivjärnet. Pressa juicen ur dem. Koka potatisarna och pressa eller riv dem. Vispa 2 av äggen och knåda allt med lite vetemjöl tills det blir den fast röra. Tillsätt salt, röd paprika krydda, svart peppar finhackad dill. Forma små biffar. Vispa de andra 2 äggen. Doppa biffarna först i ägg, sen i ströbröd. Fritera i mycket het olja.

Garnering:
Kål (finhackad), morötter (rivna).
Blanda dem med lite salt, olja och vinäger.
Rekommenderas vittlöksås (gräddfil, pressad vitlök, salt och dill) eller Tzatziki.

Zucchini fyllda med ris

Ingredienser:
3 stora zucchini
2-3 skalade morötter
2 gula lökar
3 dl ris
1½ dl olja
Svart peppar
Vegeta eller Knorr grönsaks pulvermix
Dill
Salt

Finnhacka löken och morötterna. Stek dem i oljan under lock och på svagare värme tills det mjuknar utan att bli bruna. Skölj riset och tillsätt den. Rör om och tillsätt lite vatten (ca 1dl). Tillsätt lite salt enligt smak och grönsaks pulvermixen. Koka en stund under lock och rör om då och då. När riset har sugit in vattnet kan du flytta pannan från värmen. Riset skall vara nästan färdigt kokt. Skala zucchinin med en potatisskalare och skär dem på längden i två bitar. Beroende på hur långa zucchinin är kan du dela dem i två delar. Ta en liten sked och försiktigt gräv bort kärnan, så zucchinin ser ur som små båtar. Lägg dem i en smörjd ugnspanna och fyll dem med risröran. Strö nymallad svartpeppar och finnhackad dill.
Grädda i ugnen på 2200C först under aluminiumfolie, sen utan. De är färdiga när zucchinin är någorlunda mjuk. Servera med gräddfil sås (gräddfil, pressad vitlök, salt och dill).

Panerade zucchiniskivor

Ingredienser:
Zucchini 2-3st
2-3 dl olja
Salt
Till såsen:
Gräddfil, pressad vitlök, salt och dill

Skala zucchinin med en potatisskalare.
Skär i runda skivor ca 5mm tjocka. Salta dem.
Doppa varje skiva i mjöl, så det fastnar ordentligt överallt och stek dem i oljan. OBS! Häll inte så mycket olja åt gången. Beroende på stekpannan storlek skall oljan inte vara djupare än 5mm. Ta den största stekpannan du har, så det går fortare. Servera dem med såsen och vit bröd – baguetter, ciabatta, grekisk lantbröd. Utmärkt vegetarisk förrätt eller huvudrätt med en ljus öl eller vit vin.
zissi
Tack för tipsen!

Har satt zucchini 2 år nu o är så glad över resultatet. Jag är inte uppväxt med den grönsaken så måste lära mig laga lite nya maträtter innehållande just zucchini.
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns en massa squashrecept i denna avdelning ifall man använder sökfunktionen, då hittar man även mitt recept på squashkaka.

Lillja
Tack för recepten, ska pröva, odlar själv zucchini, är det en varm
sommar får man ju hur mycket som helst, jag brukar göra syltad
squash är gott till grillat, i höstas gjorde jag en sallad som liknar
inlagd gurka.

eco-fighter
Hej alla! :-)

Låter intressant! Har alldrig hört om sådan tillagning som Lilja tipsar om, men skall prova. Menar du att du konserverar den i burk precis som man gör inlagd gurka? I mitt hemland stekerma i olja zucchini, med aubergine, tomater, paprikor och kryddor och sen kokar för att få vacuum. Sen tillsätter man röran i grytor, men jag har aldrig provat.

Om det inte är varm och är regningt (alltså sommaren), hur reagerar zucchini-plantan? Jag undrar om jag skall ha den under fiberduk i början...

MVH
Lillja
CITAT (eco-fighter @ 09-04-2008, 22:38) *
Hej alla! :-)

Låter intressant! Har alldrig hört om sådan tillagning som Lilja tipsar om, men skall prova. Menar du att du konserverar den i burk precis som man gör inlagd gurka? I mitt hemland stekerma i olja zucchini, med aubergine, tomater, paprikor och kryddor och sen kokar för att få vacuum. Sen tillsätter man röran i grytor, men jag har aldrig provat.

Om det inte är varm och är regningt (alltså sommaren), hur reagerar zucchini-plantan? Jag undrar om jag skall ha den under fiberduk i början...

MVH

Är det en kall sommar så blir det ju mindre skörd, fiberduken har man på från
början tills de börjar blomma.
Ja, man lägger in som gurka med ättika, hittar inte receptet just nu, äter av det
fortfarande.
Wilmer
Förra sommaren var regning och kall, men vi fick hur mycket som helst på de två plantor som sniglarna inte han äta upp! Hade fiberduk över för att hejda fåglarna från att äta upp "snigelfritt" som låg under. Kanske hade tur?
Åsa, mälardalen zon 2
Olika sorter funkar olika bra vid olika klimat, jag brukar ha en 5-6 olika sorter (man behöver bara så några frön ur varje påse de har lång hållbarhet så man kan använda påsarna i många år). Vissa sorter funkar utmärkt vid sämre somrar och andra sorter fungerar bra då det blir ovanligt varma somrar etc. Jag brukar alltid ha fiberduk på ända tills de börjar blomma med både han och honblommor för då måste insekterna kunna komma åt och pollinera.

Kan även tipsa om Runåbergs fröer, de har ett bra fröutbud av olika squashsorter + de har ett bra recepthäfte med pumpa och squashrecept som man kan provlaga sig igenom ifall man får stor skörd.
zissi
Sommarsquash

3480 CUSTARD WHITE: 55 dagar. Ett vitt flygande tefat med vågad kant. S.k. Patty Pan frukt, med ett slätt, gräddvitt mycket gott kött. Frukterna är godast vid 5-10 cm i diameter. Råa eller grillade har de en smak som påminner om kronärtskockbotten. Större frukter bakas i ugn. Custard White har odlats sedan för-columbi-ansk tid i Nord - Mellan- och Sydamerika och beskrivs första gången 1591 av en fransk botaniker. Ekofrö.

Har köpt en fröpåse av denna squashsorten i år. Hittade den på Runåbergs sida under årets nyheter, men min påse var visst Lord Nelson fick jag se nu.

Ska försöka hitta Runåbergs recepthäftet du skrev om Åsa + även göra squachkakan din. Tack för alla tips! thanks.gif Tycker det är toppenkul att prova nyheter både när det gäller frön o matrecept bravo.gif

Lillja
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 12-04-2008, 11:09) *
Olika sorter funkar olika bra vid olika klimat, jag brukar ha en 5-6 olika sorter (man behöver bara så några frön ur varje påse de har lång hållbarhet så man kan använda påsarna i många år). Vissa sorter funkar utmärkt vid sämre somrar och andra sorter fungerar bra då det blir ovanligt varma somrar etc. Jag brukar alltid ha fiberduk på ända tills de börjar blomma med både han och honblommor för då måste insekterna kunna komma åt och pollinera.

Kan även tipsa om Runåbergs fröer, de har ett bra fröutbud av olika squashsorter + de har ett bra recepthäfte med pumpa och squashrecept som man kan provlaga sig igenom ifall man får stor skörd.

Jag undrar vilken sort av zuccini är minst känslig för dåligt väder, tänkte också pröva
tromboncino iår kanske den behöver mer värme.
Hade en sort av zuccini som inte behövde pollineras förra året tyckte den gav
frukt tidigare.
Åsa, mälardalen zon 2
Tromboncino tycker jag ger mera vid varm väderlek men jag fick en del förra året med. OBS! Tromboncino är inte en sommarsquash(Zuccini) den är mera åt vintersquash/pumpahållet men frukterna är jättegoda att äta unga som man gör med sommarsquash. Tromboncino är rankande precis som pumpor.

Sorter som Cocozelle, Dark Fog & Gold Rush F1 tycker jag är sorter som funkar bra alla somrar oavsett väderlek.

Patty pan sorterna tycker jag har varit lite kinkigare och har inte gett så enorma skördar, jag testar också Custard white iår så får jag se hur den sorten funkar.

Runåbergs receptehäften har jag för mig bara nämns i text någonstans i katalogen de har även ett häfte med recept för asiatiska grönsaker. Har inte lusläst katalogen iår men tidigare år har priset för recepthäftena varit en valfri donation.
Rosmarin
PROVENCALSK SQUASHGRATÄNG:

1 medelstor squash
1 msk smör
2 msk vetemjöl
5 dl mjölk
Örtkryddor efter smak
Salt, peppar
1/2 - 1 dl torrt vitt vin
Lagrad riven ost

Grovriv squashen och fräs denna i lite smör och låt småputtra på svag värme tills ALL vätska har kokat bort.

Pudra över mjölet och rör om. Tillsätt mjölken och låt koka upp och sjud det hela i ett par minuter. Krydda med salt, peppar, örtkryddor (timjan, rosmarin, basilica, eller "herbes de Provence") efter smak. Tillsätt gärna även lite torrt vitt vin och låt puttra ytterligare någon minut.

Häll blandningen i en gratängform och strö över ost.

Gratinera i 200° tills gratängen har fin färg.

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon