hos mig brukar den sista frostnatt komma allt i från feb till slutet av april . dock har här varit ''år'' där det har blivit frost även in i maj men det är sällan jag får någon hård frost i april ,, även efter kalla och hårda vintrar brukar den sista frost natten vara förbi i april . sedan kommer den första frosten hos mig i okt-dec ,,varma år har här varit frostfritt till julafton medan förra året kom den i okt . jag bor i zon 1-2 och brukar ha en till två kalla nätter då under -5c -10c och den lägsta vintertemp jag brukar få är mellan -12c -22c ( hårda vintrar neråt -25c men det är sällsynt ) . läget i trädgården är soligt och öppet och blåsigt speciellt under vinter och höst blåser här nästan dygnet runt känns det som . inte så mycket snö men stora snödrivor och mycket regn under vintern under sommaren är det dock torrt oftast .
jag väntar inte heller efter sista frost innan jag tar ut allt brukar ta ut växter efter temp som kan va mellan +1c +15c sedan vid frost tar jag in det i ett svalt utrymme . så bland annat änglatrumpet,fuchsia,pelargoner m.f tar jag ut i feb-april och tar in vid frost .
CITAT (skogstroll @ 13-04-2008, 09:39)

försöker hålla ett öga på väderprognoserna så man vet om det ska bli kallt

(gick ju dock inte så bra för min kamelia

men det är svårt utan bra svala ljusa utrymmen)
jag kollade närmare på mina två där ute när jag var hemma förra helgen den ena utan skador men den som blommade har också tappat alla knoppar plus blivit delvis lövfällande dock lever stammarna så nya blad kommer detta har hänt innan . men din kamelia kommer nog återhämta sig väl . faktiskt under kalla vintrar släpper den bladen medvetande bara för att klara sig bättre . där den växer vilt är ju vinter frostig och kall och snöig men då har dom ju en stabilare vinter plus mer snö vilket gör att den inte kommer igång förens frosten är förbi .