Holkarna är nu uppsatta i olika träd med öppningarna riktade åt olika håll. Ingen kom i direkt söderläga, men här finns flera träd, så det är inte helt full sol, täden är gamla ekar med yviga kronor. Jag satte dem så högt jag kom åt och vågade klättre på stegen. Innanför hålet finns en kloss med hål i, jag antar att den ska vara klättringshjälp för ungarna att komma ut ur holken. Botten är ca 10x15 cm skulle jag uppskatta. Vi får se om nån flyttar in, de har hängt där i träden en vecka nu. Blått kanske inte var så smart färg, men de är dalablå och inte knallblå. Fint blev det i alla fall med alla holkar i olika höjd och väderstreck i ekdungen runt grillplatsen. Flyttar ingen in får jag väl se det som en trädgårdsdekoration. Alltid imponerar det väl på nån, grannarna kanske... Jag matar med talgbollar så gott som hela året, så det finns rätt mycket fåglar här. Helt övervägande tagloxar. Jag har en jättestor död ek på tomten som jag funderar på att ta ned, den börjar tappa bark och grenar nu. Men där kanske det vill bo fåglar? Och i så fall ska jag inte ta ned den nu utan i höst/vinter. Kom på en sak till: Det finns ingen sittpinne på holken framför ingångshålet. Borde det göra det?
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|