Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Varför gillar du rådjur i trädgården?, Naturupplevelse före frukost i morse
          Krokodilen
          Inlägg 01-04-2008, 09:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 377
          Medlem nr: 4 810

Naturupplevelse före frukost: Kommer ner i köket halv sju och tittar som vanligt ut genom fönstret för att se vilka fåglar som är igång och äter frukost i trädgården. Får se ett rådjur som står och betar på gräsmattan. tummenupp.gif Stod en lång stund och tittade. Rådjuret lyfte på huvudet ofta och tittade sig omkring. Efter en stund gick det i sakta mak över den låga stenmuren över till grannen.

Jag vet att trädgårdsägare förväntas avsky rådjuren som äter upp blommorna, men så långt har jag inte sjunkit ännu :-) Trots att dom ätit upp våra gula krokusar - men det kom upp nya krokusar. Jag tycker det är en underbar naturupplevelse med alla fåglar och andra vilda djur inpå knuten. (Där vi bodde förut fanns det bara utsläppta tamkaniner och deras avkommor samt harar och skabbrävar. Mindre kul.)

Tala om för mig varför du gillar rådjur eller andra vilda djur i trädgården! (Jag vill inte veta om du avskyr dom, dom argumenten hör jag till leda tack vare mina trädgårdsälskande arbetskamrater.)
          kram2.gif

PS. Förklaringen till vad rådjuret åt fick jag av maken: Han hade spillt ut fågelfrö igår!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 13-04-2008, 11:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem nr: 14 406

Jag gillar att se de vilda djuren så länge de är vilda. Det är spännande och en upplevelse som inte alla får vara med om. Men jag gillar inte när de vilda djuren inte längre är vilda utan står och mumsar ur blomkrukor på trappen eller när räven går in i farstun och bajsar. När man möter rådjur i trädgården och går mot dem och de inte backar förens man är några meter ifrån är de inte längre vilda för de har lämnat sin naturliga livsmiljö i naturen.
          När jag själv går i skogen och ser rådjur, hjort, älg och bäver är det en helt annan sak, där är jag i deras marker och de bjuder på en upplevelse. Det ÄR skillnad på att sitta på en bergknalle och se rådjuren beta i flock och på att jaga dem från sina söndertrampade och uppätna odlingar.

Tycker jag som har högt staket och fyra hundar i älskad trädgård - men gillar vilda djur och naturupplevelser.

--------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 13-04-2008, 16:32
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 13-04-2008, 12:42) *
          Men jag gillar inte när de vilda djuren inte längre är vilda utan står och mumsar ur blomkrukor på trappen eller när räven går in i farstun och bajsar. När man möter rådjur i trädgården och går mot dem och de inte backar förens man är några meter ifrån är de inte längre vilda för de har lämnat sin naturliga livsmiljö i naturen.

Precis. Det brukade vara tre rådjur här som inte var ett dugg rädda. De knallade omkring i trädgårdarna mitt på dagen och åt upp alla blommor, och sprang man ut för att köra bort dem kunde man komma jättenära innan de sprang. Dessutom kom de tillbaka efter bara någon minut.
          Nu har jag inte sett dem på ett tag, de kanske var för orädda och gick för nära en jägare?

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-10-2025, 23:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon