Jag kan helt och fullt förstå att många anser att inget annat än dödsstraff, och gärna en offentlig sådan är rätt straff i sådana här fall, har själv också sagt sådana saker. Däremot har jag sagt det utan att reflektera över följderna och samtidigt föfrärats över de oskyldiga som faktiskt blivit mördade av staten i tex. USA.
För många år sedan hade vi en lång diskussion om dödsstraff, våldsmän, seriemördare med mera. Om pedofiler sa jag stenhårt att de avverkat sin rätt att leva. Så frågade min man oss som ansåg samma sak att skulle vi tycka lika om pedofilen var vår son? Det fick mig att omvärdera mina tankar. Nej, jag skulle inte tycka det var rätt att man dödade mitt barn, ovasett vad den gjort. Låsa in -ja. Kanske till och med i tid och evighet, men inte döda. Jag har inga barn och därför heller ingen son. Men om jag hade det skulle jag älska det trots vad den gjort.
Därför är jag emot dödstraff. Oavsett vad förövaren gjort. De har också (har åtminstone haft) en mamma.
---------------------
Jag hoppas att denna vidriga människa får ett långt straff och vård. Att han aldrig någonsin kommer ut igen om man inte med 100% säkerhet kan bevisa att han inte kommer att återgå i brott (hur man nu kan göra det?). Men nej, jag anser inte att han ska avrättas, varken offentligt eller på ett annat sätt.
-------------------
Mina tankar finns hos Englas familj, kan bara ana vilken fruktansvärd resa de har framför sig. Så onödigt och så sorgligt.
|