|
Full version: Fallet Engla
aanderss
07-04-2008, 20:28
vad tror ni har hänt med Engla?
Farbror Blå
07-04-2008, 20:32
Hoppas vid Gud att det hänt en olycka och att sen en bilförare fått panik, eller liknande. så att det inte är värre=(
rahmat2
07-04-2008, 20:34
CITAT (aanderss @ 07-04-2008, 21:28)  vad tror ni har hänt med Engla? Ingen aning. Men det som varit häpnadsväckande på ett positivt sätt är alla människors fivilliga deltagande i sökandet efter flickan. Igår såg jag en kvinna på tv som var mycket gammal. Att hon ger sig ut i skogarna frivilligt för att söka flickan var mycket beundransvärd för mig.
aanderss
07-04-2008, 20:35
CITAT (rahmat2 @ 07-04-2008, 21:34)  Ingen aning. Men det som varit häpnadsväckande på ett positivt sätt är alla människors fivilliga deltagande i sökandet efter flickan. Igår såg jag en kvinna på tv som var mycket gammal. Att hon ger sig ut i skogarna frivilligt för att söka flickan var mycket beundransvärd för mig. mm de är underbart att folket ställer upp
rahmat2
07-04-2008, 20:38
CITAT (aanderss @ 07-04-2008, 21:35)  mm de är underbart att folket ställer upp På många sätt kan man motverka brott. Ett sätt är kanske att belysa den mänskliga styrkan, vilken fattas just nu på tv och annan media.
Eva i Skåne
07-04-2008, 21:46
Usch, vill knappt inte tänka på vad som kan ha hänt henne. Jag kan inte låta bli att tänka på Helene-fallet som berörde oss i Skåne väldigt för ca tjugo år sen. Då hoppades man, som farbror Blå gör nu, att det var en olycka, men tyvärr inte visade det sig ju.  Man kan bara hoppas att det inte slutar likadant för denna tösen.
Solstorm
07-04-2008, 21:48
Hon har tydligen inte haft kontakt med sin pappa på länge. Man kan ju hoppas att han har hämtat henne och att han är snäll. Alternativen är så fruktansvärda.
aanderss
07-04-2008, 21:49
CITAT (Eva i Skåne @ 07-04-2008, 22:46)  Usch, vill knappt inte tänka på vad som kan ha hänt henne. Jag kan inte låta bli att tänka på Helene-fallet som berörde oss i Skåne väldigt för ca tjugo år sen. Då hoppades man, som farbror Blå gör nu, att det var en olycka, men tyvärr inte visade det sig ju.  Man kan bara hoppas att det inte slutar likadant för denna tösen. mm de var en rälig gubbe den där ulf olsson fäld för 2 mord men har nog mördat en till
Nej, usch och fy, det är faktiskt för läbbigt att tänka på. Hoppas på en bra lösning och att hon mår bra...
Svårt att inte tänka på "fallet Helen", det var en fruktansvärd historia. Om det är en vuxen människa som gjort denna flicka lika illa så finns det inga ord. Men det har ju även hänt flera tråkigheter med barn som skadar barn, tom dödar barn... Hoppas faktiskt på att det är pappan som som fått ett spel eller något och hämtat henne. Alternativen är för grymma.
Aqvakul
08-04-2008, 06:42
anar det värsta  - Aftonbladet skriver nu på morgonen om att polisen har plockat in en pedofil
sqrulan
08-04-2008, 10:26
 ja fy så hemskt detta är,stackars lilla Engla och hennes föräldrar.Jag hoppades också på att pappan tagit henne men nu kan man ju ana nåt hemskt. Eftersom hon inte har hittats så finns det ju en chans att hon lever,hoppas verkligen det.
råse-marie
13-04-2008, 19:28
Det värsta har hänt ......... såg på nyheterna
enligt text-tv har 42åringen erkänt mordet och de har hittat kroppen........................
ingrid fuxwall
13-04-2008, 19:39
CITAT (Malena @ 13-04-2008, 20:30)  enligt text-tv har 42åringen erkänt mordet och de har hittat kroppen........................ Berätta gärna vad du hört - jag har inte hört något ingrid
rahmat2
13-04-2008, 19:42
Så hemskt tragiskt. Finns inte ord i mig, stackars mamma och andra anhöriga. Så hemskt för de flickor som han tidigare antast som nu får klart för sig exakt hur illa det kunde gått för dem..
elleave
13-04-2008, 19:59
Ett sms går runt nu, visa ert stöd, tänd ett ljus i ditt fönster kl 21.00 idag!!!
DragonLady
13-04-2008, 20:24
Alltså vissa borde avrättas offentligt på torget...  MYCKET långsamt... är j****t trött på detta daltande med kriminella...
rahmat2
13-04-2008, 20:43
Fast i de lander där hårdare straff än i Sverige tillämpas har brottsligheten ökat.
Aqvakul
13-04-2008, 20:48
CITAT (DragonLady @ 13-04-2008, 21:24)  Alltså vissa borde avrättas offentligt på torget...  MYCKET långsamt... är j****t trött på detta daltande med kriminella... Jag respekterar dina känslor, men jag håller absolut inte med dig.
CITAT (rahmat2 @ 13-04-2008, 21:43)  Fast i de lander där hårdare straff än i Sverige tillämpas har brottsligheten ökat. Men det har en hämmande effekt på återfallsförbrytarna. Hade den här killen åkt fast redan efter mordet 2001, med hjälp av DNA-teknik exempelvis, och hade man då låst in avskummet och kastat bort nyckeln - ja, då hade inte den här tråden funnits på forumet idag. En förenkling, givetvis, men många förbrytare är för farliga för att få gå lösa.
Aqvakul
13-04-2008, 20:49
CITAT (Pirum @ 13-04-2008, 21:48)  ----- En förenkling, givetvis, men många förbrytare är för farliga för att få gå lösa. Sant, men inte alltid för all framtid
rahmat2
13-04-2008, 20:55
I ett av läderna i Nord(I-land) har det blivit så vanligt med hårdare straff att en privat person har hyrt en lokal och gjort den till fängelse. Men ändå ökar brottsligheten ändå. Det borde göras betydligt mera grundläggande insats för att hindra sådana fall som berör alla så hårt.
Ingenstans i världen syns nån effekt på hårdare straff i samband med brott. Om den killen var den enda mördaren,skulle man tänkt att resonemanget gäller och kan hindra brott.
CITAT (Aqvakul @ 13-04-2008, 21:49)  Sant, men inte alltid för all framtid Problemet är delvis hur man ska verifiera (i förväg) att en person är "botad", det här handlar inte alltid om "simpla" saker som att, man stjäl en bil och får 1 år i fängelse, och är därefter en fri person vars hela skuld till "samhället" kan anses betald. Ett mord kan aldrig ogöras, har man mördat helt okända personer, minst 2 x, då är man förmodligen för farlig för att få gå lös. Ok, man kan tänka sig undantag, kanske kan han släppas fri när han är 87 år, vad vet jag.
CITAT (Pirum @ 13-04-2008, 21:57)  Problemet är delvis hur man ska verifiera (i förväg) att en person är "botad", det här handlar inte alltid om "simpla" saker som att, man stjäl en bil och får 1 år i fängelse, och är därefter en fri person vars hela skuld till "samhället" kan anses betald. Ett mord kan aldrig ogöras, har man mördat helt okända personer, minst 2 x, då är man förmodligen för farlig för att få gå lös. Ok, man kan tänka sig undantag, kanske kan han släppas fri när han är 87 år, vad vet jag. Tidigast vid 87, men inte om han då är pigg och orkar ta sig ut bland allmänheten då bör man vänta ytterligare några år... så tycker jag.
rahmat2
13-04-2008, 21:06
CITAT (Pirum @ 13-04-2008, 21:57)  Ok, man kan tänka sig undantag, kanske kan han släppas fri när han är 87 år, vad vet jag. Om fängelset är till för att bota och ändra människan, varför kan man inte ta hela samhället och använda till ett ställe där människan förbättras. Min teori är att ingen genomstnitlig "vanlig" människa begår sådana brott. Därför ska insatsen vara speciell. Och sen om platsen är ett fängelse, ett sjukhus eller hela det fria samhället spelar inte så stor roll.
*Stintan*
13-04-2008, 21:09
Är det någon som tror att han kommer att hamna i fängelse? Det är han väl alldeles för sjuk för antagligen så det blir väl psyiatrisk vård som det så tjusigt heter. Men dom kanske kan slänga bort nyckeln där med.
Om hårdare straff är jag för vare sig det har någon brottsförebyggande effekt eller inte bryr jag mig inte så mycket om. Det borde åtminstone vara så att dom ska sitta av hela tiden och inte släppas ut i förtid.
CITAT (DragonLady @ 13-04-2008, 21:24)  Alltså vissa borde avrättas offentligt på torget...  MYCKET långsamt... är j****t trött på detta daltande med kriminella... Att ta ett liv kan aldrig sona ett taget liv, oavsett hur långsamt man gör det.
*Stintan*
13-04-2008, 21:11
Fängelserna är inte till för att bota.
CITAT (Stintan43 @ 13-04-2008, 22:09)  Är det någon som tror att han kommer att hamna i fängelse? Det är han väl alldeles för sjuk för antagligen så det blir väl psyiatrisk vård som det så tjusigt heter. Men dom kanske kan slänga bort nyckeln där med.
Om hårdare straff är jag för vare sig det har någon brottsförebyggande effekt eller inte bryr jag mig inte så mycket om. Det borde åtminstone vara så att dom ska sitta av hela tiden och inte släppas ut i förtid. Det är inom psykvården man kan slänga nyckeln, bildigt talat. Det finns några i sverige som suttit inlåsta på syk uppåt 50år om inte mer. Ingen i fängelse har suttit så länge. Däremot tror jag att denna galning inte är sjuk nog för att låsas in på psyk.
Aqvakul
13-04-2008, 21:15
Denna tråd var väl tänkt att handla om Englas öde och hennes anhörigas sorg. Jag har ingen avsikt att föra en kriminalpolitisk debatt här. Kunde dock inte låta bli att reagera mot tankar på offentliga avrättningar och livstids inlåsning av "avskummet"..
CITAT (rahmat2 @ 13-04-2008, 22:06)  Om fängelset är till för att bota och ändra människan, varför kan man inte ta hela samhället och använda till ett ställe där människan förbättras.
Min teori är att ingen genomstnitlig "vanlig" människa begår sådana brott. Därför ska insatsen vara speciell. Och sen om platsen är ett fängelse, ett sjukhus eller hela det fria samhället spelar inte så stor roll. Bota, "ändra", straffa, skydda allmänhet; fängelset har många funktioner. Men du har helt rätt i att det inte behöver vara ett fängelse eller arbetsläger, en del brottslingar bör av medmänsklighet istället spärras in på andra typer av institutioner. Tillägg : självklart måste samhället arbeta förebyggande, för att hindra att människor utvecklas till att kunna utföra denna typ av hemska dåd. Men när någon har begått en sådan här vansinneshandling så måste det få konsekvenser. Det gäller inte bara mord, utan även många andra former av våld mot människor, det är ett hån mot offren att straffen för brottslingen ofta är så korta. Har, utan att gå in på detaljer, en kompis som råkade ut för ett brott och redan innan kompisen hunnit hantera saken var brottslingen på fri fot och kompisen fick gå rädd omkring på gatorna. Jag blir så jävla arg på sånt att jag ibland låter argumenten flyga lite väl fort över tangenterna, men slödder, pack, avskum och drägg kan gott få bo bakom murar ett bra tag. Gärna arbetsläger också, eftersom arbete tycks vara en verksamhet som många brottslingar skyr som pesten.
CITAT (Aqvakul @ 13-04-2008, 22:15)  Denna tråd var väl tänkt att handla om Englas öde och hennes anhörigas sorg. Jag har ingen avsikt att föra en kriminalpolitisk debatt här. Kunde dock inte låta bli att reagera mot tankar på offentliga avrättningar och livstids inlåsning av "avskummet".. Denna tråd passar nog bättre att diskutera annat runt sådana här brott än de två andra i ämnet.
CITAT (Aqvakul @ 13-04-2008, 22:15)  Denna tråd var väl tänkt att handla om Englas öde och hennes anhörigas sorg. /.../
Aqvakul
13-04-2008, 21:22
CITAT (Anma @ 13-04-2008, 22:18)  Denna tråd passar nog bättre att diskutera annat runt sådana här brott än de två andra i ämnet. Just nu känns det helt fel att diskutera kriminalpolitik överhuvudtaget, tycker jag.
CITAT (Aqvakul @ 13-04-2008, 22:22)  Just nu känns det helt fel att diskutera kriminalpolitik överhuvudtaget, tycker jag. Håller med där också. Alla ord känns tomma just nu.
Men det är väl just i såna här stunder som vi också måste få uttrycka vår vrede mot förövaren och tala om vad vi anser att han ska få för straff. Visst känner jag och jag tror alla, vanmakt över att sånt som nu skett, överhuvudtaget kan hända och visst är vi alla lika sorgsna över lilla Englas öde. Det är helt ofattbart att någon kan ta ihjäl en människa ... än mindre att man kan döda ett barn.
råse-marie
14-04-2008, 03:41
CITAT (Netha @ 13-04-2008, 22:24)  Men det är väl just i såna här stunder som vi också måste få uttrycka vår vrede mot förövaren och tala om vad vi anser att han ska få för straff. Visst känner jag och jag tror alla, vanmakt över att sånt som nu skett, överhuvudtaget kan hända och visst är vi alla lika sorgsna över lilla Englas öde. Det är helt ofattbart att någon kan ta ihjäl en människa ... än mindre att man kan döda ett barn.  instämmer
henriks
14-04-2008, 06:19
CITAT (Aqvakul @ 13-04-2008, 22:15)  Jag har ingen avsikt att föra en kriminalpolitisk debatt här. Kunde dock inte låta bli att reagera mot tankar på offentliga avrättningar och livstids inlåsning av "avskummet".. Nehej, men om du "reagerar mot" andras tankar om bestraffningar, vad tycker du själv att man skall göra med denna typ av brottslingar då? Jag tycker nog egentligen inte heller om dödsstraff, men en person som tidigare är dömd för sexbrott, nästan kommit undan med mord tidigare och nu haft ihjäl ett barn? En sådan har inget kvar att hämta i detta livet. CITAT (Aqvakul @ 13-04-2008, 22:22)  Just nu känns det helt fel att diskutera kriminalpolitik överhuvudtaget, tycker jag. Jasså? jag tycker nog tvärt om! När skall man diskutera påföljder om inte nu?
Aqvakul
14-04-2008, 06:37
CITAT (henriks @ 14-04-2008, 07:19)  ------Jasså? jag tycker nog tvärt om! När skall man diskutera påföljder om inte nu? Anser fortfarande att mindre än en timme efter dödsbudet så handlar det mer om att uttrycka sorg och allmän eftertänksamhet.
Mjao, jag tycker nog jag är allmänt eftertänksam när jag tycker man bör låsa in och kasta bort nyckeln. I vilken omfattning han sen får vård, förvaring, arbetsläger, eller annat, är detaljer man kan titta på i andra hand. Jag är inte för dödsstraff eller tortyr. Uttrycka sorg är viktigt, men inget jag gör på ett internetforum tror jag (andra kan ha andra åsikter).
Bettson
14-04-2008, 07:41
Känns som ett stort hål i bröstet nu när man vet. Men man vet ändå inte mera än att hon är död och var död redan första dagen.
Jag undrar och undrar bara vad han gjorde med henne? Vad hann hon uppleva! När man nu vet vad utgången blev och den inte går att ändra, så hoppas jag bara för flickans föräldrars skull att det kommer fram att allt gick fort, så att hon inte fick lida allt för länge.
Kan inte undgå att känna att jag tycker gärningsmannen skal lida länge också även om jag inte drivs av hämndlystnad. Men tyvärr så saknar sådana personer empati så de förstår nog inte innebörden av vad de har gjort.
Jag kan helt och fullt förstå att många anser att inget annat än dödsstraff, och gärna en offentlig sådan är rätt straff i sådana här fall, har själv också sagt sådana saker. Däremot har jag sagt det utan att reflektera över följderna och samtidigt föfrärats över de oskyldiga som faktiskt blivit mördade av staten i tex. USA.
För många år sedan hade vi en lång diskussion om dödsstraff, våldsmän, seriemördare med mera. Om pedofiler sa jag stenhårt att de avverkat sin rätt att leva. Så frågade min man oss som ansåg samma sak att skulle vi tycka lika om pedofilen var vår son? Det fick mig att omvärdera mina tankar. Nej, jag skulle inte tycka det var rätt att man dödade mitt barn, ovasett vad den gjort. Låsa in -ja. Kanske till och med i tid och evighet, men inte döda. Jag har inga barn och därför heller ingen son. Men om jag hade det skulle jag älska det trots vad den gjort.
Därför är jag emot dödstraff. Oavsett vad förövaren gjort. De har också (har åtminstone haft) en mamma.
---------------------
Jag hoppas att denna vidriga människa får ett långt straff och vård. Att han aldrig någonsin kommer ut igen om man inte med 100% säkerhet kan bevisa att han inte kommer att återgå i brott (hur man nu kan göra det?). Men nej, jag anser inte att han ska avrättas, varken offentligt eller på ett annat sätt.
-------------------
Mina tankar finns hos Englas familj, kan bara ana vilken fruktansvärd resa de har framför sig. Så onödigt och så sorgligt.
Håller helt och fullt med dig Bettson. Har också tänkt mycket på henne och vad hon fick uppleva för hemskheter.
Jag tror att det är oundvikligt att det blir diskussioner och att det kastas hatiska kommentarer om förövaren när något sånt här händer. Hela vårt samhälle hamnar ju i sorg och alla sörjer ju olika. Själv är jag en som sörjer i det tysta för mej själv, andra vrålar ut sin sorg och vi måste nog låta dem få leva ut det dom känner.
Gällande pöbeltanken kan jag ju säga att den har farit genom mitt huvud också. Givetvis tycker jag inte att det är rätt egentligen, men när vidriga saker som det här händer är man inte särskilt logisk. Det kan man kanske ha med i bakhuvudet om man själv är av den typen som klarar att "hålla huvudet kallt" och inte bli för upprörd över andras ord.
henriks
14-04-2008, 08:44
CITAT (Anma @ 14-04-2008, 08:54)  ... Jag hoppas att denna vidriga människa får ett långt straff och vård. Att han aldrig någonsin kommer ut igen om man inte med 100% säkerhet kan bevisa att han inte kommer att återgå i brott (hur man nu kan göra det?). Men nej, jag anser inte att han ska avrättas, varken offentligt eller på ett annat sätt. ... Ja, att han skall ha ett långt straff, det är vi helt överens om. Vård? På vilket sätt skulle det hjälpa? Om han tidigare är dömd sexbrottsling som det skrivits om i pressen, så har han väl redan fått vård och visat med all önskvärd tydlighet att han är obotlig. Att förespråka dödsstraff skulle vara hämdlystet... Nja, jag ser det mest som en skyddsåtgärd för de skötsamma människorna i samhället. Jag tycker inte att mord nödvändigtvis skall vara belagt med dödsstraff, tex om Englas mamma hade ihjäl Englas mördare, ja - det är en engångsföreteelse, och man kan tämligen säkert tro att hon inte kommer att utgöra någon fara för andra - alltså vård och självklart någon form av straff. Däremot, en person som redan är dömd för sexbrott, har haft ihjäl en människa tidigare, och nu har ihjäl ett barn, som han råkar få syn på i vägkanten, utan att ha någon koppling till familjen. En sådan människa går aldrig med någon säkerhet säga att vård hjälper och han blir botad. Skall då samhället hålla honom inlåst/tvångsvårdad i resten av hans liv? För jag hoppas inte att någon förespråkar att han någonsin mer skall släppas ut!
*Stintan*
14-04-2008, 09:13
Vi kanske skulle återinföra lobotomi. Eller kör odjuret till en öde ö utan möjlighet till återvändo. Nej det är väl inte så konstigt att det far runt en massa tankar i våra huvuden när sådant här händer. Tankarna går självklart till lilla Englas familj men det vore ju märkligt om man inte fick reflektera över vad man tycker att en så vidrig förövare borde ha för straff. Det är många människors liv han slagit i spillror och jag vet inte om jag just nu ens tycker att han ska få någon hjälp (i form av vård). Jag funderar lite på vad för hjälp de drabbade kommer att få, för om några behöver hjälp och stöd så är det dom och antagligen kommer det att behövas under lång tid. Finns det resurser för sånt?
CITAT (Stintan43 @ 14-04-2008, 10:13)  Jag funderar lite på vad för hjälp de drabbade kommer att få, för om några behöver hjälp och stöd så är det dom och antagligen kommer det att behövas under lång tid. Finns det resurser för sånt? Även anhöriga till honom kommer att behöva stöd. Tänk er in i tanken att det vore erat barn, barnbarn eller bror som begått dessa brott..... Personligen känner jag faktiskt hat mot honom, jag är inte så storsint att jag kan tycka synd om honom för att han är "sjuk". Bort från samhället på ett eller annat sätt ska sådana som han anser jag, och aldrig mer få komma ut igen!!!! Och mitt hjärta blöder för alla anhöriga på båda "sidor".....
En nackdel med hårdare straff (typ, dödsstraff, livstid) är att brottslingarna istället för att "bara" råna eller våldta kan börja röja undan bevis också, genom att mörda. Så hårdare straff riskerar att trappa upp våldsgraden även hos brottslingarna. När det gäller vaneförbrytare tycks det iaf i USA ha en dämpande effekt att låsa in dem, inte minst i mindre samhällen där det ofta är ett litet klientel som står för snart sagt alla grövre brott. För att spetsa till det : för att tjuven vill undgå att DNA matchas mot spår han kanske lämnat i villan han just länsat på TV, dator, så väljer han att dessutom elda upp huset och förstöra eventuella bevis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|