CITAT (Anma @ 14-04-2008, 08:54)

...
Jag hoppas att denna vidriga människa får ett långt straff och vård. Att han aldrig någonsin kommer ut igen om man inte med 100% säkerhet kan bevisa att han inte kommer att återgå i brott (hur man nu kan göra det?). Men nej, jag anser inte att han ska avrättas, varken offentligt eller på ett annat sätt.
...
Ja, att han skall ha ett långt straff, det är vi helt överens om. Vård? På vilket sätt skulle det hjälpa? Om han tidigare är dömd sexbrottsling som det skrivits om i pressen, så har han väl redan fått vård och visat med all önskvärd tydlighet att han är obotlig.
Att förespråka dödsstraff skulle vara hämdlystet... Nja, jag ser det mest som en skyddsåtgärd för de skötsamma människorna i samhället. Jag tycker inte att mord nödvändigtvis skall vara belagt med dödsstraff, tex om Englas mamma hade ihjäl Englas mördare, ja - det är en engångsföreteelse, och man kan tämligen säkert tro att hon inte kommer att utgöra någon fara för andra - alltså vård och självklart någon form av straff.
Däremot, en person som redan är dömd för sexbrott, har haft ihjäl en människa tidigare, och nu har ihjäl ett barn, som han råkar få syn på i vägkanten, utan att ha någon koppling till familjen. En sådan människa går aldrig med någon säkerhet säga att vård hjälper och han blir botad. Skall då samhället hålla honom inlåst/tvångsvårdad i resten av hans liv? För jag hoppas inte att någon förespråkar att han någonsin mer skall släppas ut!