CITAT (ulrika falkman @ 13-04-2008, 21:31)

Tack för tipsen!
Tomaterna blev omskolade 10 mars för att vara exakt. Kanske skall ge dem en större kruka igen och plantera ner dem lite?. Har sett att andra får de tipset här! Det är främst körsbärstomaterna som är kinkiga. Har även en Brandywine som jag läste skulle vara svårodlad men den är kraftigast o finast!
Skall försöka lära mig värmefläkten för perennerna! Precis fått upp nya växthuset som sagt! Behöver de 8 gr för att klara natten?
mina har haft 3grader massor med nätter och det har inte hänt något,mina tttttomater varv mycket finare förra året när jag gjorde så en året innan när jag köpte färdiga och tog ut dom senare.
CITAT (Monica E @ 14-04-2008, 15:29)

mina har haft 3grader massor med nätter och det har inte hänt något,mina tttttomater varv mycket finare förra året när jag gjorde så en året innan när jag köpte färdiga och tog ut dom senare.
oj oj jag stammade visst ha ha
CITAT (Eva 33c @ 14-04-2008, 08:50)

De där med tomater och temperaturer "beror lite på" tycker jag. Att ha dem i ett utrymme som håller 10 grader konstant är ingen "hit". De kommer nog inte att dö i första taget, men stanna i växten om de vistas så under en längre tid. Och sen är det inte säkert att de vill börja växa igen när det blir varmt.
Att däremot flytta dem till ett växthus som garanterar lägsta temp 10 grader är en annan sak. Lite beroende på var man bor så kommer det inte att vara så låga temperaturer särskilt länge på dygnet. Och lyser solen det minsta blir det riktigt varmt, gott och ljust. Och tomaterna kan trivas ändå.
Själv har jag med åren (inne på mitt 13 växthus år) blivit "fegare" när det gäller att ta ut tomater, paprika chili och gurka till växthuset för tidigt. Jag har aldrig blivit utan skörd, men upplevt förseningar beroende på just att stannat i växten. Och sommarsäsongen är ju så kort ändå och vitsen med förkultivering försvinner ju på nåt sätt om man tvingar växterna att sluta växa. Då kan man ju lika gärna så senare. Men väder och vind spelar också roll och man vet ju aldrig hur våren blir i förväg. Ibland funkar tidig utsättning jättebra och ibland inte...
Mina tomater kommer till växthuset i mitten av maj kanske, och gurkorna i början av juni. Men jag bor i zon 5.
Perennerna däremot står redan i växthuset med en fläkt som garanterar i allafall 5 grader som absolut minimum. Och det är inga problem alls.
för mig är det precis tvärtom ,jag fick tomater och gurkor mycket tidigare förra året,och det är ju som du säger ,på dagarna är det ju varmare.