CITAT (Netha @ 11-04-2008, 21:53)

Visst gör vi det .. men vi stödjer inte diktaturen för det.
Total köpbojkott skulle drabba de redan drabbade människorna.

Men att som Jan Myrdal försvara massmord ... det trodde jag inte någon kunde göra.

Vad har du Ralf för åsikt i frågan? Tycker du att blodbadet på Himmelska fridens torg var ett nödvändigt måste för Kinas framtid
eller hur det nu var han uttryckte sig, JM?
För det första så stödjer du en Kina om du handlar i vissa butiker. Dina pengar är inte öronmärkta till vissa personer. Köper du en vara som är ”Made in China” så stödjer du diktaturen där oavsett vad du säger.
Ja antar att du vill att jag ska säga att jag är emot beskjutningarna på Himmelska fridens torg. Sanningen är att jag inte kan säga det, för jag är ej insatt i den frågan. Jag vet ej vad som hände där. Jag vet inte heller vad som hände i toppmötet i Göteborg där man spärrade in folk genom ev olagliga aktioner från polisens sida. Höga jurister har sagt att det som skedde från polisen var olagligt och att medborgarna inte gjorde något olagligt. Ändå så friades poliserna och vanliga medborgare blev dömda till relativt långa fängelsestraff på diffusa grunder. Kan du säga att det som skett är rätt eller fel?
Dock så är människan, i väst framförallt, ganska snabb på att fördöma våld i alla dess former. Vi har dock ganska dåligt och kort minne. Vi borde se på saker mera historiskt med ett perspektiv på mellan 100 till 200 år bak i tiden. När jag gör det så ser jag främst två saker.
För det första så ser jag att många av de saker som vi idag ser som självklara har tillkommit genom olagliga och ofta våldsamma aktioner. Exempel på detta är mötesfriheten, fackföreningar och den allmänna rösträtten. Saker som varit förbjudna och som blivit tillåtna idag har blivit det genom olagliga aktioner.
För det andra så ser jag att många händelser som sker idag på vårt jordklot fördömer vi. Vi tycker illa om att tex. Rober Mugabe delar ut jord till sina så kallade krigsveteraner. Militären i Kambodja delar ut egendom till sig själva. Detta är ju precis samma sak som har skett i Sverige, En stor del av viss adels förmögenheter idag består av ”gåvor”/landområden som kungen delat ut till lojala medarbetare som belöningar.
Redigerat av Ralf: 14-04-2008, 11:37