Det verkar finnas olika info om Bloody Butcher söker man på nätet så hittar man en massa sidor där det står att den är indeterminate = de ska tjuvas. Fast tittar man på tomatklubbens hemsida så står den med bland busktomater som inte ska tjuvas, plantan ska bli 1m hög enligt den sidan. Tomatklubben Åke brukar veta det mesta så tjuvar inte han den sorten så behöver inte du heller tjuva den. Och blir plantan bara 1m så låter det inte som en sort som tjuvas.
Jag gillar sorter som tjuvas i växthus för de tar liten plats på bredden och mitt växthus är inte så brett.
Varför tänker du hålla dig till en sorts tomat?? Tomatfrön håller i 5-7år så man måste inte så hela påsen, jag ska ha 7 sorter i mitt lilla växthus (6,5 kvm) i år.
När man väljer tomat så bör man även titta på utvecklingstid det finns de sorter som är snabba och de som är långsamma (Runåbergs är en av de få fröfirmor som sätter ut utvecklingstid i sin katalog). +Det finns sorter som är något köldtåligare ex. frilandstomater klarar kyla något bättre än växthustomater som ex. Elin.
Testa flera olika tomat sorter i växthuset jag tycker olika sorter fungerar olika bra beroende på vart man odlar sorten och hur sommaren blir. Efter ett par år märker du vilka som fungerade bäst och vilka som du tycker var godast.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|