Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vedklyv, Erfarenheter?
          Blomstersmurfen
          Inlägg 13-04-2008, 04:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem nr: 1 162

Hej igen alla glada odlare!

Jag funderar på att köpa en vedklyv.

Min man har i åratal sagt att han inte vill ha någon vedklyv, eftersom han vill vara macho och stå med bar överkropp och hugga ved (han tror att han ser ut som Markus Schenkenberg då). flirting.gif Problemet är bara att det så att säga är sällan som tröjan åker av... Så jag behöver nog en vedklyv i alla fall.

Vi fällde en hel del träd för ett antal år sen för att få plats med ett hus till, och dessa funderar jag på att omvandla till flis att ha som gång- och täck-material.

Tanken är en ganska billig variant (eftersom tröjan säkert åker av när han väl får konkurrens av maskinen), men jag vill ju ändå att den skall fungera förstås.

Har ni köpt någon billig variant och ändå varit nöjd med den? Tacksam för även andra synpunkter. Jag tror inte att vi kommer att fälla så många träd i framtiden, så det känns därför onödigt med dyrare varianter.

--------------------
          Mälaröarna, zon+microklimat 3+2+1

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sne4
          Inlägg 16-04-2008, 19:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 15 352

Om du vill gör aom stockarna till flis, kolla först om det finns möjlighet att hyra kommunens, eller någon bondes hjälp. Det är det garanterat värt. Att klyva ner stockar till småbitar för att sedan kunna använda i en kompostkvarn är både synd om er och kompostkvarnen.

En liten traktordriven flishugg bör nog kunna ta stockar upp till ~2dm utan bekymmer. Om ni vill köpa en vedklyv enbart för detta, så återigen lägg hellre pengarna på att hyra - ni kommer inte att ångra er jämfört med att stå med en billig vedklyv.

Citera
          Blomstersmurfen
          Inlägg 17-04-2008, 04:27
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem nr: 1 162

CITAT (Sne4 @ 16-04-2008, 20:56) *
          En liten traktordriven flishugg bör nog kunna ta stockar upp till ~2dm utan bekymmer. Om ni vill köpa en vedklyv enbart för detta, så återigen lägg hellre pengarna på att hyra - ni kommer inte att ångra er jämfört med att stå med en billig vedklyv.

Fast dom är inte ~2dm... En del är från stora ekar och är kubbar på betydligt mer än så.

Tänk om man hade en sån där som används av proffsen, som de kör ner hela träd i... tummenupp.gif

Men även om jag hade pengar att hyra en sådan så skulle den aldrig få köra i närheten av min trädgård nono.gif
          Hu vilka spår dom gör...

Nä, det måste bli något mer småskaligt här, helt enkelt.

--------------------
          Mälaröarna, zon+microklimat 3+2+1

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 19:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon