CITAT (Summer @ 17-04-2008, 13:16)

Måste sätta mig och hitta bilder på växterna ni föreslagit... Har inte lärt mig så många ännu

)
Kan man säga att man generellt sett, oftast ska plantera flera plantor av samma sort tillsammans? Grupper om 3-5 t.ex? (Inte när det gäller träd...) Hur tätt ska man plantera? Förstår att det beror lite på plantorna, men finns det "något riktmärke" att gå efter? Antal/m2 t.ex?
Vill ju dessutom ha en ganska "Luftig" plantering, där man kan se lite sten emellan växterna...
Bilder på massor av växter hittar du på min läk ovan -
Rångedala plantskola. Ett annat bra ställe för bilder är
Allt om trädgårds trädgårdslistor.
Jag personligen gillar inte när man blandar för många sorter med få plantor av varje så att det blir som en sillsallad. Jag tycker det snyggaste är att ta väldigt få sorter och ta många av varje sort. Ojämt antal är lättare att få snyggt. Riktmärke på perenner är mellan 30-40 centimeters mellanrum mellan plantorna beroende på sort. Små stenpartiväxter som inte breder ut sig mycket får man såklart sätta tätare. Vill du snabbt ha en tät plantering kan du sätta tätare och sedan flytta några om ett år men då blir det ju dyrare nu...
En superbra bok med beskrivning av 2800 perenner, samplanteringsråd och 1000 foron är
"Perenner" av M&B Hansson.