Hmmm...Kan det vara så här du menar:
1 Rosa helenae,2 Rosa helenae `Hybrida´, 3 Rosa Helenae`Lykkefund´?
Tror att rosenposten har dessa tre i sortimentet? Kan tänka mig att den förstnämnda är vildarten och de två sistnämnda är "utvecklade".
Har emellertid märkt att många plantskolor kort och gott säljer Rosa helenae, "honungsros" och då är det en`hybrida´när man läser det finstilta.
Jag misstror nu inte rosenposten direkt, men många postorderfirmor har en tendens att fylla ut sortimentet med längre listor på nätet än IRL...(något namn har nämnts redan i denna tråd::

Har inte rosenposten t.ex. två olika poster på Dronningen av danmark / Königin von dänemark? (Ska inte säga för mycket nu eftersom jag inte varit där och dubbelkollat mitt inlägg...)
Hur som helst har jag hybrida och lykkefund i min trädgård, och de är nästan lika. Lykkefund blommar lite senare och drar något mer åt rosa i den gula mitten - och hos mig har Lykkefund inte heller varit lika snabbväxande som sin släkting....fast det kan ju bero på läge och olycklig barndom i möte med sambons gräsklippning etc.
Ja, det här känns ju inte som ett informativt svar direkt...så jag hänger på dina funderingar, mr Lindell, tills någon insatt kanske reder ut det för oss