Sjukdom kan komma på de flesta sorters tomat. Många sjukdomar kan ligga kvar i jorden (ifall du odlar i jordbädd) och kan även finnas på väggarna i växthuset, då krävs sanering inte byte av tomatsort.
Pistillröta(ingen sjukdom) däremot är till viss del sortberoende men främsta orsaken är dåliga odlingsförhållanden(stora temperaturväxlingar och för hög luftfuktighet gör att växten får svårt att ta upp kalcium och då får man pistillröta).

Sorter som sällan har fått pistillröta hos mig är: Gardeners delight, Sungold, Sweet 100, vildtomat
Mei Wei fick några enstaka frukter med pistillröta förra året.
Dansk export odlade jag ett år och där fick jag kasta många frukter (medans ingen annan sort drabbades)så den verkar inte fungera bra i mitt växthus.
Du har fortfarande lite tid på dig att få tag på fröer, ca 8 veckor innan utplantering bör man så tomat och är det inte så att du brukar sätta igång värme och liknande tidigt på våren så dröjer det ju ett tag innan du kan plantera ut plantorna. Jag har själv ett kallväxthus och mina tomater brukar ofta inte planteras förren i början av juni.