|
Jag har grubblat och nu även provat praktiskt olika sätt att få muren rätvinklig och lodrät. Den bästa metoden jag kommit på med mina enkla redskap (murarsnören, måttband, vattenpass, lod, lång rak träregel) är att först spänna upp snören på alla innersidor av den tänkta muren. Jag fäster snörena med spikar i marken, struntar i om dom är vägräta i detta läget men är väldigt noggrann med måtten, diagonalmäter osv. Sen fyller jag dikena med makadamm och går runt med en stav som jag sticker ner för att på så vis verifiera det ungefärliga djupet på en grov nivå.
Sen börjar jag i ett hörn och lägger ut det första lecablocket och är väldigt noga med att det kommer på rätt djup, ligger exakt vågrätt både i längd- och sidled samt lodar in det exakt under snöret. Därefter fortsätter jag med nästa sten så även den ligger i exakt våg och lod osv osv. Med den långa träregeln veriferar jag att alla stenar ligger exakt vågrätt. Ställer ett par stenar på höjden på första lagret på lite olika ställen och lägger träregeln tvärs över grunden och kollar att det är vågrätt.
Jag är just nu i detta läget, alla stenar är inte utlagda än. Sen när detta är klart tänkte jag kontrollmäta allt en gång till och sen börja mura. Experterna säger att man ska mura upp ett hörn först och sen utgå därifrån, kanske är det så man gör när alla stenar är utlagda. Tyvärr verkar det gå åt mer makadamm än jag räknat med, kanske tvingas jag beställa mer, vill ju inte slarva på slutet med fyllningen i mitten och dessutom kan man då stabilisera upp muren en bit med makadamm så den står stadigare. Vet inte om man kan beställa typ bara en halv kubik makadamm, har snart alltså gjort slut på en kubikmeter.
Redigerat av Digger: 17-04-2008, 19:52
|