Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rosor till häck, Snälla hjälp mig!
          lynnis
          Inlägg 17-04-2008, 18:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem nr: 9 374

Har sökt och läst men känner att jag fortfarande har lite frågor. Är helt novis gällande rosor men vill så gärna ha en roshäck ut mot gatan. Bor i zon 1, och häcken kommer stå i söderläge, dock bakom ett rel skuggnade staket i början när de är små. Vill ha rosa el vita blommor men det är inte det viktigaste. Det jag prioriterar är att höjden är minst 1,50 och att de är så friska som möjligt. Vi har dessvärre sandjord men kommer jordförbättra så gott det går. Lite annat jag funderar över är om det kommer ta många är innan de når upp till över en meters höjd och börjar ge någon form av avskärmning (är trött på all insyn). Har läst på lite om kanadarosor och rugosa/ rugosahybrider men det snurrar i huvudet av alla möjligheter confused.gif . Vill också gärna att häcken ska kunna stå utan att jag behöver binda upp den om möjligt.

Tacksam för alla tips och råd!!!

--------------------
          Skåne, zon 1. Drömmer om en romantisk trädgård med mycket ätbart.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          lynnis
          Inlägg 17-04-2008, 20:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem nr: 9 374

Tack för era svar, insynsskydd på vintern behövs inte. Då sitter vi inte ute flirting.gif Har tittat på den tråden som Ulrica startade... Blir alla roshäckar väldigt breda? Har endast 4-5 meter mellan huset och staketet.

Ville bara tillägga att vi har lite dille på ätbart i trädgården så ätbara nypon är ett plus.

--------------------
          Skåne, zon 1. Drömmer om en romantisk trädgård med mycket ätbart.

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 18-04-2008, 08:52
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (lynnis @ 17-04-2008, 21:27) *
          Tack för era svar, insynsskydd på vintern behövs inte. Då sitter vi inte ute flirting.gif Har tittat på den tråden som Ulrica startade... Blir alla roshäckar väldigt breda? Har endast 4-5 meter mellan huset och staketet.

Ville bara tillägga att vi har lite dille på ätbart i trädgården så ätbara nypon är ett plus.

Varken sandjord eller skugga är idealiskt för rosor, men just rugosorna (vresros) är ju kända för att kunna växa i nästan ren sand. Frågan är om dom klarar skuggan av staketet?

Just rugosahybriderna Grootendorst skulle annars passa bra genom att dom har ett upprätt växtsätt. Kan bli en relativt smal häck även om du inte klipper dom. För övrigt är dom rustika kräver inte mycket skötsel. Kallas även ''Nejlikeros" p.g.a blommans form. Bilder finns här:

http://images.google.se/images?um=1&hl...+j+grootendorst

Finns i färgerna rött, rosa och vill, samt även Rigne Relander som har en mera klarröd färg än den vanliga Grootendorsten.

Det jag skulle göra i detta läge vore kanske att byta ut det täta staketet med något luftigt med ribbor eller rutor, alternativt armeringsmatta eller gunnebostängsel och sedan låta klängrosor och klematisar blandas där så att det blir blomning från vår till höst. Det finns flera varianter: ett lägre staket som rosorna häver sig över, en spalje, som blir som en vägg, lägre staket kombinerat med överliggare, etc. Men de flesta rosor (utom vresros och pimpinell) vill ha lite kraftigare lerjord för att trivas så det skulle kräva byte av jord.

Redigerat av Sommartorparn: 18-04-2008, 09:15

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

Inlägg i den här tråden
          lynnis   Rosor till häck   17-04-2008, 18:53
          *Ulrica*   Jag ska plantera 35 meter häck om ett par veckor. ...   17-04-2008, 19:26
          Kajsa   Välja häck Här har du en tråd som Ulrica startade ...   17-04-2008, 19:30
          svennis   Kör med Ghislaine de Feligonde, men du får ju inge...   17-04-2008, 19:36
          *Ulrica*   Blir alla roshäckar väldigt breda? Har endast 4-5 ...   18-04-2008, 08:21
          *Ulrica*   Det jag skulle göra i detta läge vore att byta ut ...   18-04-2008, 09:15
          vårskutt!   skulle inte en gammal hederlig Rosa Rugosa funka? ...   18-04-2008, 08:45
          KURT   Tröttnar man inte på de där storblommande variante...   18-04-2008, 09:05
          Stiffe   Tja, mycket är det ju en fråga om tycke och smak. ...   19-04-2008, 00:02
          vårskutt!   men blir det nypon på alla dessa som ni föreslår??...   19-04-2008, 08:16
          Sommartorparn   men blir det nypon på alla dessa som ni föreslår??...   19-04-2008, 09:47
          lynnis   Tackar så hjärtligt för era svar :thanks: . I vanl...   19-04-2008, 11:55
          Sommartorparn   Hur lång häck rör det sig om? Vad vill ni göra på...   19-04-2008, 13:24
          Kajsa   Louise Bugnet växer prydligt och upprätt, lägger s...   19-04-2008, 13:37
          lynnis   Så här ser vårt hus ut. Ska målas vitt nästa år ...   19-04-2008, 15:15
          Sommartorparn   Tack för titten! Jag förstår att ni behöver en...   19-04-2008, 19:31

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 16:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon